• LiveHappy

Hur länge ska man ha "läke smycket" ?

Jag ska ta hål i min ena näsvinge snart, vill ha en liten pärla där.
    Dom kommer sätta i ett tråkigt smycke i titan, så jag undrar hur länge jag bör använda det innan jag kan byta till min pärla i silver som jag köpt?

Jag kunde ju ha frågat när jag bokade tid men jag tänkte inte på det. 

• Svar på tråden Hur länge ska man ha "läke smycket" ?
  • zoxi

Eller så kan du ju fråga NÄR du piercar dig?

Annars kan man googla.

Ska dock göra det lätt för dig och berätta att läketiden är runt 6 veckor, så innan det BÖR du inte byta, men det finns inget som säger att du inte kan byta redan efter några dagar. 

• LiveHappy

Tack för svar!

Skulle man kunna byta för bara några timmar innan det har gått sex veckor? Vill så gärna ha det finare när jag ska till ett bröllop. Eller är det stor risk för infektion? För då är det ju inte värt att chansa!

• zoxi

Alltid risk för infektion när hålet inte är läkt. Det är ju ett öppet sår.
    Jag bytte redan samma dag då jag tyckte mitt smycke var hemskt. Men det gör ont, det kan blöda och det finns risk för infektion.
    Men om du byter innan sex veckor så se till att ha ett sterilt smycke, rena händer och håll inte på och byt fram och tillbaka utan sätter du väl in det andra smycket så ha det istället. 

• jimmysch

Min sambo bytte från ett titansmycke till ett silversmycke innan hennes navelpiercing var läkt och fick många negativa effekter och läkningen verkade fördröjas och gå tillbaka i utvecklingen många veckor.

Tror ingen rekommenderar att du av kosmetiska skäl byter från ett nästintill kroppseget läksmycke av titan till ett silversmycke av oidentifierad kemisk komposition.

• undine
    LiveHappy skrev 2011-10-16 21:05:11 följande:
    Jag ska ta hål i min ena näsvinge snart, vill ha en liten pärla där.
    Dom kommer sätta i ett tråkigt smycke i titan, så jag undrar hur länge jag bör använda det innan jag kan byta till min pärla i silver som jag köpt?

Jag kunde ju ha frågat när jag bokade tid men jag tänkte inte på det. 
    Hej!
    Jag har i näsvingen, gjorde i februari i år. Piercaren sa att jag inte fick byta på 6 veckor. Jag tycker att det är först NU som jag kan byta smycken utan att det börjar blöda och vätska sig. Och det är sju månader senare.

Sen vet inte jag om jag fått piercat intill något känsligt parti på näsvingen, no clue. Är sugen på att göra en till vid sidan om eller i andra vingen, men vetifan om jag pallar med ytterligare 7 månaders jox.
    It's nice to be important, but it's more important to be nice!
  • Syndafloden

Läksmycket ska sitta i tills såret är läkt.
    Läktiden beror på var smycket sitter, hur äckliga fingrar du har, hur bra läkkött du har och hur väl du tar hand om den.

Sex veckor för en näsvinge låter mycket i mina öron - två till tre veckor är den läketid jag hade väntat mig.
    Kika inom Eds kroppskonst (finns på internet, och i Gbg) och hör. Det är utan tvekan en av Sveriges bästa piercare, och garanterat en av typ tre med längst branscherfarenhet i Sverige.

Näsvingen är lite känsligare och lite smärtsammare då den går nära brosket (men ej igenom brosk).

BMEzine är också en väldigt bra källa för piercing-relaterad info.

Svar på tråden Hur länge ska man ha "läke smycket" ?