• Anonym (J)

Min 20-månaders tvärvägrar sluta amma

Jag vet inte alls hur jag ska bryta den här vanan nu... Har en 20-månaders som fortfarande ammar på kvällen och ibland natten, och ja även vid sin dagssömn. Problemet är att hon VÄGRAR somna om hon inte somnar vid tutten. Säger jag nej så skriker hon, slåss och blir jätteledsen och arg! Det va lite bättre ett tag, men sen fick hon ett småsyskon, som nu är 4 månader, och då blev det lite värre. Men ändå, jag känner att jag börjar tröttna att ha så uttdragna nattningar för att hon ska tutta, flamsa och kräva flera gånger innan hon somnar. Ibland vaknar hon på nätterna och är ledsen och då sliter och rycker hon i mej för att få tutta och bli lugn och somna om, säger jag nej hinner hon väcka hela huset med sina arga skrik Hur ska jag göra för att vänja henne av med bröstet utan ett världskrig?

• Svar på tråden Min 20-månaders tvärvägrar sluta amma
  • BVCsköterska Helena

Hej!
    För att bryta mönstret tror jag att din lilla tjej måste nattas av pappan under en period. Låtsas att du ska i väg på kvällen och sov sedan under några nätter i ett annat rum. Få in en rutin med att pappa ger välling innan läggdax. Din 20-månaders flicka förstår mycket mer än man tror. Är inte mamma i närheten går det inte att "tutta". Kan bli några tuffa och jobbiga nätter men lönar sig i längden..
    Lycka till/ Helena.

Svar på tråden Min 20-månaders tvärvägrar sluta amma