• Anonym

Hjälp! Hyra hus?

Jag och sambon med våra 2 barn ska få hyra min pappas hus då min underbara pappa kommer flytta till en lägenhet för vår skull för att vi ska få bo i hus. Men till en start vill han hyra ut det till oss.

Har ni nå bra tips när det gäller att hyra hus?

Min sambo hade talat lite om saken med sin mor och vi skulle inte betala det min pappa amorterar, för det skulle bli som att ge min pappa pengar rakt ner i fickan. Alltså om vi ska hyra, ska vi betala enbart hans lån då?

Och så givetvis värme, vatten, bredband, el, tv och övriga huskostnader. Men det är själva hyran jag funderar över...

Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Hjälp! Hyra hus?
  • qouix

Självklart alla driftskostnader, sen det där med hyra... Han har ju då alltså lån han betalar, plus en hyra på en lägenhet...

Antingen att ni betalar räntan på huslånet och alla övriga kostnader på huset, eller att han fortf betalar för sitt hus och ni betalar han hyra på lägnh?

Eller att han tar ur hyra för huset, att ta 5-600 för hyra av ett hus, privat, är väl vettigt...

• Anonym

Amorteringen känns kanske lite taskig att ta betalt för av sin dotter, men det beror ju på hans ekonomiska situation. Sedan kan man ju se det så att om hans lägenhet nu inte kostar så mycket så blir det ju som han köpt huset för spekulation eftersom ni betalar för lånet.

• Butterscotch

Eftersom pappa är så snäll hade jag betalat marknadsmässig hyra, vad gör det om han kan använda delar av hyran till att amortera? Det kan han vara värd.

• Elea

Det är ju dessutom in pengar i fickan för honom. Han måste skatta...

• Miffomorsan

Hur gör svärmor när om hon hyr lägenhet av ett bostadsbolag? Kollar hon så att inget av hyrespengarna hon betalar går till att amortera av på fastighetsägarens lån?
    Självklart ska ni betala marknadsmässig hyra (om nu din far önskar det) - din far kommer ju ha en egen hyra att betala av på grund av att han är snäll o flyttar för er skull så han går ju knappast på plus...
    Alternativt så betalar ni hans hyra för lägheten så betalar han sina lån på huset om nu svärmor är rädd för att era pengar ska gå i hans ficka.

• Husis

Kolla vad lägenheter med samma yta kostar att hyra. Jag vet inga lägenheter med "husstorlek" som man får så billigt som 5-6000. Men det kan så vara i små orter, det har jag inte koll på.

Jag tycker att det är rimligt att man faktiskt betalar vad  huset kostar per månad. Varför skulle pappa sponsra er med hyran, när han själv bor mindre? Det är ju också en bra lärdom, att man ser vad det faktiskt kostar att ha hus.

• Anonym

Jag tycker absolut att ni ska betala minst det det kostar honom, alltså amortering, ränta, uppvärmning, sophämtning osv. Varför skulle ni inte göra det?

• LuMa
    Anonym skrev 2011-10-17 08:54:14 följande:
    Jag tycker absolut att ni ska betala minst det det kostar honom, alltså amortering, ränta, uppvärmning, sophämtning osv. Varför skulle ni inte göra det?
    Det känns som det mest naturliga alternativet i mitt tycke också. Det ska väl ändå inte kosta honom nåt att ni bor där?
    Jag skulle inte vilja att min pappa gick back på att hyra ut sitt hus åt oss.  
  • Anonym
    LuMa skrev 2011-10-17 08:57:05 följande:
    Det känns som det mest naturliga alternativet i mitt tycke också. Det ska väl ändå inte kosta honom nåt att ni bor där?
    Jag skulle inte vilja att min pappa gick back på att hyra ut sitt hus åt oss.  
    Det är ju liksom inga pengar ner i hans ficka förrän huset sålts och om det blir med vinst eller förlust vet man ju inte idag. Men idag kostar det honom en viss summa och det måste ni ju naturligtvis betala.
  • Anonym (Aldrig)

Jag skulle för det första aldrig gå med på att någon av mina föräldrar lämnade sitt hus och flyttade in i en lägenhet för min skull. Skulle hellre köpa mig ett annat hus (och om ni ska köpa huset av din pappa efter ett tag så har ni ju uppenbarligen råd med ett hus? Varför då inte köpa ett annat och låta pappan bo kvar i sitt?)

Men om jag skulle hyra av en familjemedlem som i sin tur skulle behöva betala hyra för en lägenhet åt sig själv så skulle jag naturligtvis betala alla kostnaderna för huset. Känns sådär lagom sniket att prata om att man ger sin egen förälder "pengar rakt ner i fickan". Han lämnar ju knappast över sitt hus till er för att han medvetet vill tjäna pengar på det?

Svar på tråden Hjälp! Hyra hus?