• En Ängel

Väntar barn i London. Massa hjälp behövs! (långt)

Hej där, behöver massa hjälp från er kunniga (och okunniga) där ute! Ni får ursäkta ett tråkigt och rörigt inlägg men jag måste verkligen ha hjälp med detta efter att en annars mycket trevlig dam på ambasaden talade om för mig att gå hem och googla istället för att fråga dom. Så snälla, ni som har en endaste litten aning, svara gärna :)

Här är min nuvarande situation:

Flyttade till London i augusti 2009 för att jobba som aupair. Gjorde detta i knappt ett år. Har sedan augusti 2010 jobbar i butik och är på samma ställe fortfarande. I januari 2012 väntar vi vårat första barn. Kommer gå på mammaledighet i mitten av december. Jag har NI-number och en GP som jag går till på regelbundna kontroller.

Vilken av denna infon som spelar någon roll är jag inte riktigt säker på men det fick komma med utifall om att. Så, vad jag nu behöver hjälp med är detta:

- Jag är fortfarande skriven i sverige på min mammas adress (Vet mycket väl att detta inte är så bra kanske). Har nu bestämmt att det är bäst att göra rätt för sig eftersom lillen kommer och jag antar att han måste skrivas här på den adress vi bor på med pappan. Men hur funkar detta egentligen, vad är fördelen eller skillnaden om vi skulle stå kvar som skrivna i Sverige? Vad blir skillnaden liksom?
    - Hur skriver jag mig är? Avregistrera mig från sverige? Vad måste jag tänka på? Vem måste jag kontakta?
    - Hur funkar det när bebisen kommer, hur registrerar jag han?
    - Vad måste jag i övrigt tänka på som londonsvensk när bebisen kommer? Vad måste jag veta och göra här? Övrig info som är bra att veta?
    - Hur funkar det att få pass till den lille? Kan jag få både svenskt och engelskt? Hur gör jag detta?
    - När det kommer till försäkring så måste jag skaffa mig en för mig själv och sedan för bebisen. Måste då vara en i detta landet antar jag eftersom att vi siktar på att vara skrivna här? Vad är skillnaden på olika försäkringar och försäkringsbolag jämfört med sverige? Tips på bra barn och vuxenförsäkringar och bra bolag?

Något annat som är bra att veta eller tänka på?

Ni får verkigen ursäkta ett mycket tråkigt och rörigt inlägg. Har ju varit här i över två år men inte riktigt fått grepp om allt det praktiska och vill gärna reda ut det så fort som möjligt innan lillen kommer. Kan ju också påpeka att lillen mycket väl kan var en liten tjej Flört

Hoppas det finns någon där ute som har en stund över och kanske några bra råd att ge på någon av mina frågor. Tack  {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Väntar barn i London. Massa hjälp behövs! (långt)
  • Frökenolson

Hej och grattis till liten!
    Man kan inte vara skriven på två ställen vad jag vet.
    Har du jobbat i London i två år så borde du redan ha försäkring etc där.
    Du betalar skatt där inte i Sverige, har du ett temp. NI eller har du ett riktigt?
    Du bör söka ett brittiskt medborgarskap. 

Barnet kommer ju födas i England och blir då automatiskt brittisk medborgare. Jag tror att man bara kan ha ett giltligt pass. DÄremot kommer barnet alltid kunna flytta till sverige då du är svensk.
    Något du verkligen behöver tänka på är  för och nackdelar med att bo i sverige-england. Om det skulle vara så att ni separerar kan du inte utan hans tillåtelse flytta hem till sverige igen med barnet.
    Känner du att livet i London är det du verkligen vill tycker jag inte att du behöver reflektera så mycket på det men det är värt att tänka på.

Försäkringar till dig och barnet får du teckna i England, det borde MVC där kunna hjälpa dej med tycker jag, eller din sambos föräldrar. Det har jag ingen koll på. Eftersom du bott i landet ett tag så har du ju rätt till sjukvård et.c där.

I Storbrittanien har du inte möjlighet att vara hemma så länge med betalning, tror det är tre månader om jag minns rätt. Bodde och jobbade i skottland i några år  och tror reglerna är samma. I sverige får man vara hemma i 1,5 år. Doock har du inte jobbat och betalat skatt i Sverige det sista och skulle då förmodligen hamna på lägstanivå, men ändå.
    Men om sambon tjänar bra och ni kan leva på en lön, kan du ju vara hemma längre om din arbetsgivare tillåter detta.

Vet inte om detta varit till någon hjälp för dej, men det är de tankar och reflektioner jag kan komma på just nu.
    Väntar själv mitt första barn i Januari =)

Lycka till, hoppas du får ordning på allt!   
    Grattis igen! 

• En Ängel
    Frökenolson skrev 2011-10-17 07:16:20 följande:

Hej och grattis till liten!
    Man kan inte vara skriven på två ställen vad jag vet.
    Har du jobbat i London i två år så borde du redan ha försäkring etc där.
    Du betalar skatt där inte i Sverige, har du ett temp. NI eller har du ett riktigt?
    Du bör söka ett brittiskt medborgarskap. 

Barnet kommer ju födas i England och blir då automatiskt brittisk medborgare. Jag tror att man bara kan ha ett giltligt pass. DÄremot kommer barnet alltid kunna flytta till sverige då du är svensk.
    Något du verkligen behöver tänka på är  för och nackdelar med att bo i sverige-england. Om det skulle vara så att ni separerar kan du inte utan hans tillåtelse flytta hem till sverige igen med barnet.
    Känner du att livet i London är det du verkligen vill tycker jag inte att du behöver reflektera så mycket på det men det är värt att tänka på.

Försäkringar till dig och barnet får du teckna i England, det borde MVC där kunna hjälpa dej med tycker jag, eller din sambos föräldrar. Det har jag ingen koll på. Eftersom du bott i landet ett tag så har du ju rätt till sjukvård et.c där.

I Storbrittanien har du inte möjlighet att vara hemma så länge med betalning, tror det är tre månader om jag minns rätt. Bodde och jobbade i skottland i några år  och tror reglerna är samma. I sverige får man vara hemma i 1,5 år. Doock har du inte jobbat och betalat skatt i Sverige det sista och skulle då förmodligen hamna på lägstanivå, men ändå.
    Men om sambon tjänar bra och ni kan leva på en lön, kan du ju vara hemma längre om din arbetsgivare tillåter detta.

Vet inte om detta varit till någon hjälp för dej, men det är de tankar och reflektioner jag kan komma på just nu.
    Väntar själv mitt första barn i Januari =)

Lycka till, hoppas du får ordning på allt!   
    Grattis igen! 

Tack för din hjälp. Saker och ting börjar liksom komma på plats nu. Håller på att skriva ut mig från sverige och fixa med det sista som kan vara bra att det är gjort innan bebis kommer.
    Jag har ett riktigt Ni-nummer. Men varför bör jag vara medborgare här? 
    Min arbetsgivare låter mig vara hemmai ett år innan jag måste tillbaka. Får jag betalt fullt i tre månader, sedan 6 månader med 4000 kr och sedan tre utan betalt alls. Tänkte försöka klara oss hela vägen i ett år så jag slipper gå tillbaka allt för tidigt. Man blir jag lite bortskämmd när man vet hur länge man får vara hemma i Sverige.

Grattis till bebben. När är det planerat? Vet ni vad det är?
  • Frökenolson

Hej,
    skönt att det börjar klarna med allt, är ju mycket att tänka på ändå när man ska få barn =)
    Vår bebis är beräknad till 3/1-2011, ingen aning om vad det är för kön, visst är jag nyfiken men det är ju kul att ha något att vänta på med, spänningen på förlossningen.. =)
    Vad man längtar dock, vill gärna att det skall vara Jul nu.. 

• En Ängel

Ah vad kul. Inte så långt kvar nu! Så fort det blir jul kommer det säkert gå jätte fort ska du se!

• Black roses

Ser att ni diskuterar lite, och jag rader att ni kollar in www.direct.gov.uk.. Ni ar ju sedan berattigade till Child taxcredits, och nar ni atergar till jobb far ni working tax credits, housing benefit om ni inte har for hoga inkomster etc etc... Har har ni ju faktiskt mojlighet, om ni inte tjanar for mycket, att jobba deltid, ca 17 timmar/vecka och fa taxcredtis som toppar upp till fulltidslon.. (Om nu inte jag blivit felinformerad..)

FAST Scotland har andra regler an UK i ovrigt, bara sa ni vet.. Wales och England har samma regler dock... I mangt och mycket iaf.. Lycka till bada tva med era sma...

• MrsLingam

Hej!

Vet inte om du har listat ut allt redan men ett par saker som ovan talare inte hade koll på... Du behöver inte alls bli engelsk medborgare, tror inte ens du kan bli det förrän du har bott här i fem år! Jag har bott i UK i 5 år och har aldrig känt att jag behövt det. Man kan dessutom ha både svenskt och engelskt på samma gång:)

Man skriver sig inte officiellt i England så det är inget du behöver fundera på. Dock så måste du skaffa birth certificate så fort bebisen är född, annars kan du inte skaffa pass etc. Tror du hittar info på directgov's hemsida och så ringer man och bokar tid och de berättar vad du behöver ha med dig...

När det gäller bebisens medborgarskap är det inte så att den blir brittisk bara för att den är född här, beror på mammas medborgarskap och om hon är gift med pappan. Jag är gift med pappan till min lille kille som är engelsman och för oss var det lättast att få engelskt pass. Min kompis däremot som inte är gift med bebisens pappa skaffade svenskt pass på ambassaden till sin lilla tjej... Sök på svenska ambassaden i London så finns massa info!

Fråga gärna om det är något mer du undrar!

• FreeForAll

Hej!

Jag flyttade till sodra England forra aret nar jag var gravid i sjunde manaden. Min man ar engelsk och vi var tvugnsa att flytta hit da han inte hade jobb i Sverige. Samtidigt pluggade jag pa hogskolan och ville inte flytta innan jag tagit examen sa det var darfor vi flyttade hit sa sent.

Jag har bott i England tidigare ocksa sa hade redan NI-nummer, GP, bankkonto och allt det dar.

- Jag är fortfarande skriven i sverige på min mammas adress (Vet mycket väl att detta inte är så bra kanske). Har nu bestämmt att det är bäst att göra rätt för sig eftersom lillen kommer och jag antar att han måste skrivas här på den adress vi bor på med pappan. Men hur funkar detta egentligen, vad är fördelen eller skillnaden om vi skulle stå kvar som skrivna i Sverige? Vad blir skillnaden liksom?

Enligt svensk lag maste du skriva ur dig fran Sverige om du varit/kommer vara borta i mer an ett ar. Jag skrev ut mig EFTER att jag hade fott men det var inga problem. Det ar egentligen ingen fordel med att sta kvar skriven i Sverige, du kommer inte fa foraldrapenning darifran eftersom du inte jobbat dar pa lange och bott utomlands sa lange.

- Hur skriver jag mig är? Avregistrera mig från sverige? Vad måste jag tänka på? Vem måste jag kontakta?

Har skriver du dig inte pa nagot officiellt satt egentligen, det ar val electoral roll man ska vara pa. Du skriver ut dig fran Sverige genom att kontakta Skattemyndigheten. www.skv.se

- Hur funkar det när bebisen kommer, hur registrerar jag han?

Du gar med honom och registrerar honom hos din local council, du far information om detta nar du fott. Tror du maste gora det inom ett par veckor. Du kan aven registrera honom som svensk genom att fylla i ett papper och ta med till ambassaden. Tror pappret finns att skriva ut pa skatteverkets hemsida.

- Vad måste jag i övrigt tänka på som londonsvensk när bebisen kommer? Vad måste jag veta och göra här? Övrig info som är bra att veta?

Det finns svenska barngrupper och skolor att ta barnen till om man vill, kan vara roligt. Om du tittar under Foralder - Utlandsforalder har pa FL sa finns det fler utlandssvenskar dar och fler kommer kunna svara pa dina fragor.
    Du kommer (som du sakert vet) fa maternity pay fran din arbetsgivare, du kan aven fa tax credits beroende pa inkomst. Kom ocksa ihag att barnomsorg ar hutlost dyrt om du planerar att borja jobba igen, man kan fa hjalp genom tax credits eller childcare vouchers om din arbetsgivare erbjuder sadana. Men det kommer fortfarande vara dyrt.

Fran tre ars alder far man 15 timmars barnomsorg gratis i veckan, det ar vissa pre-schools som erbjuder detta men kan vara svart att fa plats! Stall upp bebis pa ko till nagra sa fort hen ar fodd.

- Hur funkar det att få pass till den lille? Kan jag få både svenskt och engelskt? Hur gör jag detta?

Ar pappan engelsk och ni ar gifta blir han automatiskt engelsk medborgare och kan ansoka om ett brittiskt pass, bada mina soner ar fodda har och har enbart brittiska pass. Vet inte hur man fixar svenskt pass men gissar att man gor det pa ambassaden.

Lycka till med allt!

Det ante mig.
  • glenda

Ang pass / medborgarskap: Man behover inte vara gifta for att barnet ska bli engelskt, det racker med att barnet ar fott har. Man far ett engelskt pass om pappan ar engelsk, och man behover inte vara gift for det heller. 

• En Ängel
    Frökenolson skrev 2011-10-27 08:45:50 följande:
    Hej,
    skönt att det börjar klarna med allt, är ju mycket att tänka på ändå när man ska få barn =)
    Vår bebis är beräknad till 3/1-2011, ingen aning om vad det är för kön, visst är jag nyfiken men det är ju kul att ha något att vänta på med, spänningen på förlossningen.. =)
    Vad man längtar dock, vill gärna att det skall vara Jul nu.. 

Hur har det gått? Någon fin liten bebis än? :)
  • En Ängel

Ursäktar min frånvaro och tacka jätte mycket för all hjälp. Jag börjar komma iordning med det mesta. Nu är det vara två veckor kvar till BF och jag hoppas att inte behöva vänta allt för länge. en sak jag än inte löst är det här med försäkring dock. Har ni några erfarenheter om det? Jag har insett att systemet funkar lite olika och när jag frågar om barnfärsäkring här skakar dom bara på huvudet. Någon som vet? :)

Svar på tråden Väntar barn i London. Massa hjälp behövs! (långt)