Väntar barn i London. Massa hjälp behövs! (långt)
Hej där, behöver massa hjälp från er kunniga (och okunniga) där ute! Ni får ursäkta ett tråkigt och rörigt inlägg men jag måste verkligen ha hjälp med detta efter att en annars mycket trevlig dam på ambasaden talade om för mig att gå hem och googla istället för att fråga dom. Så snälla, ni som har en endaste litten aning, svara gärna :)
Här är min nuvarande situation:
Flyttade till London i augusti 2009 för att jobba som aupair. Gjorde detta i knappt ett år. Har sedan augusti 2010 jobbar i butik och är på samma ställe fortfarande. I januari 2012 väntar vi vårat första barn. Kommer gå på mammaledighet i mitten av december. Jag har NI-number och en GP som jag går till på regelbundna kontroller.
Vilken av denna infon som spelar någon roll är jag inte riktigt säker på men det fick komma med utifall om att. Så, vad jag nu behöver hjälp med är detta:
- Jag är fortfarande skriven i sverige på min mammas adress (Vet mycket väl att detta inte är så bra kanske). Har nu bestämmt att det är bäst att göra rätt för sig eftersom lillen kommer och jag antar att han måste skrivas här på den adress vi bor på med pappan. Men hur funkar detta egentligen, vad är fördelen eller skillnaden om vi skulle stå kvar som skrivna i Sverige? Vad blir skillnaden liksom?
- Hur skriver jag mig är? Avregistrera mig från sverige? Vad måste jag tänka på? Vem måste jag kontakta?
- Hur funkar det när bebisen kommer, hur registrerar jag han?
- Vad måste jag i övrigt tänka på som londonsvensk när bebisen kommer? Vad måste jag veta och göra här? Övrig info som är bra att veta?
- Hur funkar det att få pass till den lille? Kan jag få både svenskt och engelskt? Hur gör jag detta?
- När det kommer till försäkring så måste jag skaffa mig en för mig själv och sedan för bebisen. Måste då vara en i detta landet antar jag eftersom att vi siktar på att vara skrivna här? Vad är skillnaden på olika försäkringar och försäkringsbolag jämfört med sverige? Tips på bra barn och vuxenförsäkringar och bra bolag?
Något annat som är bra att veta eller tänka på?
Ni får verkigen ursäkta ett mycket tråkigt och rörigt inlägg. Har ju varit här i över två år men inte riktigt fått grepp om allt det praktiska och vill gärna reda ut det så fort som möjligt innan lillen kommer. Kan ju också påpeka att lillen mycket väl kan var en liten tjej
Hoppas det finns någon där ute som har en stund över och kanske några bra råd att ge på någon av mina frågor. Tack