• Åsiktskvinnan

Bråk om språngavgift

Finns det någon som varit med om samma sak som kan ge mig råd eller berätta hur det gick för er?!

Jag satt och pratade med min vän, vi är vänner sedan många år tillbaka, jag sa, antingen ska jag åka till ******** och para min tik, gratis,  eller åka till dig (betydligt närmre) och låna din hane men då betala språngavgift. Varpå vännen säger att jag får låna hanen gratis. Som att det var gratis så skrevs tyvärr inget avtal (är annars noga med avtal). Vännen har nu blivit arg då jag inte vill sälja en valp på avbetalning till vännen. Varpå vännen nu hävdar att i språngavgift ska det vara en valp som betalning. Ord står mot ord alltså.
    (Jag har sms från vännen där frågan finns om köp av valp och sedan ang avbetalning etc, dock inte att det var en gratis parning, men räcker det som "bevisning" att vännen ville köpa en valp, för det finns väl ingen som tror att vännen skulle fråga om ett köp av valp om vännen skulle få en valp i ersättning som språngavgift?) 

• Svar på tråden Bråk om språngavgift
  • dezibel

Normalt är ju att man tar 10% av priset på en valp i språngavgift + 10% per levande valp eller att man får en valp. Hon lånade ut sin hane gratis(väldigt generöst) men har rätt till antingen pengar eller en valp. Vore jag du skulle jag sätta vänskapen före pengar och se det som en läxa att skriva avtal nästa gång.
    Hoppas det löser sig utan att ni blir ovänner!! 

• Åsiktskvinnan
    dezibel skrev 2011-10-17 08:25:38 följande:
    Normalt är ju att man tar 10% av priset på en valp i språngavgift + 10% per levande valp eller att man får en valp. Hon lånade ut sin hane gratis(väldigt generöst) men har rätt till antingen pengar eller en valp. Vore jag du skulle jag sätta vänskapen före pengar och se det som en läxa att skriva avtal nästa gång.
    Hoppas det löser sig utan att ni blir ovänner!! 
    Jo jag är fullt medveten om vad som är brukligt. Dock hade jag en annan vän redan som skulle låna ut sin hane gratis när denne vän också erbjöd sin hane gratis. Så  vad som är brukligt är inte av intresse. Men vännen kan väl inte ha rätt till någonting i efterskott när det var gratis från början? För om jag vetat om att vännen skulle börja ljuga och hävda att det skulle vara en valp i språngavgift hade jag naturligtvis använt den andra hanen. Samt att det handlar om dvärgraser så en valp i språngavgift hade jag aldrig gått med på då det inte är omöjligt att det bara blir en till tre valpar.
  • dezibel

Språngavgift för mig är den summa (10%) man betalar/får direkt vid parning, inte den summa (eller valp)man senare betalar när man vet hur många valpar det blev och hur många som överlevde.
    Kan ni ha missuppfattat varann?
    Jag tror inte hon kan komma i efterhand och kräva något men drar hon det vidare är det upp till dig att bevisa att hon avsagt sig all ersättning och upp till henne att bevisa att hon blivit lovad pengar/valp/avbetalning.
    Sen verkar ju hon inte speciellt seriös, har man inte pengar så ska man ingen valp ha.Avbetalningar får iaf mig att se rött! 

• Åsiktskvinnan
    dezibel skrev 2011-10-17 11:46:18 följande:
    Språngavgift för mig är den summa (10%) man betalar/får direkt vid parning, inte den summa (eller valp)man senare betalar när man vet hur många valpar det blev och hur många som överlevde.
    Kan ni ha missuppfattat varann?
    Jag tror inte hon kan komma i efterhand och kräva något men drar hon det vidare är det upp till dig att bevisa att hon avsagt sig all ersättning och upp till henne att bevisa att hon blivit lovad pengar/valp/avbetalning.
    Sen verkar ju hon inte speciellt seriös, har man inte pengar så ska man ingen valp ha.Avbetalningar får iaf mig att se rött! 
    Klart vi kan ha missuppfattat varandra om vännen säger en sak och menar något annat men då betyder det att jag missuppfattar folk hela tiden. (Ironisk) Nej vi har inte missuppfattat varandra. Däremot har vännen visat hur man kan uppföra sig om man inte får sin vilja igenom, börja ljuga. Jag har verkligen lärt mig en läxa. Även om något är gratis ska det vara avtal, tyvärr trodde jag givetvis att det inte skulle behövas som att vi var vänner.
  • MammaTillDomFinaste

är du stenhård på att rätt ska vara rätt? eller kan ni mötas halva vägen? tex att hon kan få en valp i avgift, OM det blir minst 2 valpar. 

• dezibel
    Åsiktskvinnan skrev 2011-10-17 12:28:50 följande:
    Klart vi kan ha missuppfattat varandra om vännen säger en sak och menar något annat men då betyder det att jag missuppfattar folk hela tiden. (Ironisk) Nej vi har inte missuppfattat varandra. Däremot har vännen visat hur man kan uppföra sig om man inte får sin vilja igenom, börja ljuga. Jag har verkligen lärt mig en läxa. Även om något är gratis ska det vara avtal, tyvärr trodde jag givetvis att det inte skulle behövas som att vi var vänner.
    Det jag menar är att ditt uttryck "språngavgift" i andras öron bla mina är bara den första summan vid parningen som hon bjöd på men att hon räknade med att få ersättning för valparna.
  • Åsiktskvinnan
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-17 16:24:21 följande:
    är du stenhård på att rätt ska vara rätt? eller kan ni mötas halva vägen? tex att hon kan få en valp i avgift, OM det blir minst 2 valpar. 
    Klart jag inte vill ge henne en valp, då hade jag valt att para med den andra hanen som inte ville ha någon ersättning.
  • Åsiktskvinnan
    dezibel skrev 2011-10-17 17:36:48 följande:
    Det jag menar är att ditt uttryck "språngavgift" i andras öron bla mina är bara den första summan vid parningen som hon bjöd på men att hon räknade med att få ersättning för valparna.
    Vad kallar du ersättningen som är efter språngavgiften i så fall?
    Hon har inte räknat med att få en valp. Hon ljuger nu och säger att hon och jag var överens från början om att hon skulle få en valp bara för att jag inte vill att hon köper en valp på avbetalning. 
  • dezibel

Man brukar kalla det parningsbelopp och summan beräknas efter antal levande valpar vid 6 veckors ålder.

• MammaTillDomFinaste

ursäkta, men bråka över nåt sådant. börjar tusan undra om du tagit valpar enbart för pengarnas skull?! eftersom du dessutom valde hane efter vem som skulle bli billigast för dej. 

Svar på tråden Bråk om språngavgift