• Veroni­ca1
    Äldre 17 Oct 08:55
    1336 visningar
    3 svar
    3
    1336

    Vart börjar man?

    Hej!
    Jag är en kvinna på 39 år  min sambo är 31, i har varit ett par i 5 år, men vi är inte gifta (har bara tänkt att vi ska). Vi har försökt få barn sedan hösten 2008, men utan resultat. Vi har genomgått 3 inseminationer & 6 fulla IVF, ett resulterade i graviditet men det var ett X. Det har varit en jobbig tid & nu vet vi varken ut eller in... Tankar på adoption ha funnits hela tiden, men vi vet ingenting om det. Vart börjar man?  

  • Svar på tråden Vart börjar man?
  • Äldre 17 Oct 10:31
    #1

    Familjeliv är faktiskt en jätte bra början, VÄLKOMMEN HIT!
    Här är vi många som gärna delar med oss av våra erfarenheter gällande adoption!
    Om du söker lite kommer du att hitta många trådar som handlar om just de första stegen. Många av oss  som adopterat undrar varför vi inte bestämde oss för adoption tidigare, att bära ett barn i magen är kanske något du drömt om sedan du var barn vilket även jag gjorde och fick göra men det blev inte som den dröm jag drömt... Däremot blev vägen till vårt andra barn som kom till oss i Kina mer fantastisk än jag någonsin kunnat drömma om.

    Det finns olika organisationer som förmedlar adoptioner du hittar dem på hemsidan mia.eu på organisationernas egna hemsidor finns mycket att läsa om adoption.

    Enligt svensklag måste ni ha ett medgivande från socialtjänsten att ni är lämpliga för att adoptera ett barn och så måste ni vara gifta. För att få ett medgivande måste ni utredas, något som många oroar sig för men som de allra flesta efteråt tycker gick bra. En del länder kräver att man måste vara gift ett visst antal år för att få adoptera därifrån så ju fortare ni gifter er ju fler länder kommer ni att ha att välja på.

     

  • Veroni­ca1
    Äldre 17 Oct 10:45
    #2

    Tack för ditt svar Glad!

    Jag har förstått att det är en fantastisk upplevelse, alla som adopterat verkar undra varför dom inte gjorde det tidigare... Jag har 2 barn sedan tidigare som är 19 & 14 år, min sambo har inga barn. Vi gjorde vårat sista IVF i juni i år & det tog hårt på oss att det misslyckades. Vi bestämde oss för att lägga allt åt sidan ett tag & återhämta oss. Min kropp behövde vila, den hade gått igenom alldeles för mycket på kort tid, nu har jag landat i mig själv igen & jag känner mig stark. Tiden rinner iväg, så det känns som att vi måste bestämma oss snart!!! 
    Har ni 2 barn?

    Ha det gott! 

  • Äldre 17 Oct 14:02
    #3

    Ok
    Japp, en 8 åring som är biologisk och en 3 åring som är adopterad från Kina fast vi brukar bara säga att vi har 2 barn, i andra sammanhang är det liksom oväsentligt hur de kom till oss. Va skönt att du mår bättre nu och ja tiden går fort så du har alldeles rätt i att det är dags att bestämma sig. Eller inte, jag brukar rekommendera den som är lite tveksam att börja processen för innan ni skickat papper till ett speciellt land kan ni när som helst avbryta om ni känner att inte adoption är något för er. Skickar papper till land gör man tidigast när man gått föräldrautbildning o ch fått medgivande.

Svar på tråden Vart börjar man?