• Jackie85

Riva ut kök och badrum, hur lång tid?

Hur lång tid tar det att riva ner gammalt kök från 1969 tro? Skall även förbereda för snickaren genom att riva ner badrummet hela vägen ner till reglar, är det ett stort jobb eller klarar man 2 pers på det på en dag tro?

• Svar på tråden Riva ut kök och badrum, hur lång tid?
  • Natalies pappa

är det "bärsärkar gång" metoden så ska ni klara det på en dag med en bra slägga. beror ju lite på hur stort det är också 

• Jackie85

Badrummet är litet ( 1,6x1,9m) och ja det är bärsärkar gång som gäller :) Rör och el kommer dit innan och stänger av allt så arbetsledaren sa att det enda vi behöver göra är att gå loss på badrummet så det bara finns reglar kvar när de kommer på måndagen efter. 1 dag låter troligt då eller? Är det för badrummet och köket eller bara badrummet?

• Natalies pappa

på 2 pers så klarar ni båda på samma dag, kanske inte om ni är 2 tjejer på 45 kg styck :) men annars inga problem.
    en rejäl container rekomenderas 

• Milly79

För mig och min man ( jag var då gravid i 7 månaden) tog det 30 min att riva, 15 min att lästa på släpet och 10 min på sortergården. Jag tror inte folk vet riktigt hur man river smidigast.

• Jackie85

Ja nej, muskelkraften är nog inte problemet i vårt fall :) Skönt, då räknar jag med 1 dag för kök och badrum. Gällande kök...är det lättare att gå med skruvdragare och ta ner varje skåp för sig eller är det bättre med slägga där med?

• Jackie85
    Milly79 skrev 2011-10-17 10:30:05 följande:
    För mig och min man ( jag var då gravid i 7 månaden) tog det 30 min att riva, 15 min att lästa på släpet och 10 min på sortergården. Jag tror inte folk vet riktigt hur man river smidigast.
    Hur gjorde ni? Alltså för att det skulle gå så smidigt?
  • Natalies pappa
    Milly79 skrev 2011-10-17 10:30:05 följande:
    30 min, kan inte ha varit det största köket då. eller badrummet.
  • Natalies pappa
    Jackie85 skrev 2011-10-17 10:30:37 följande:
    Ja nej, muskelkraften är nog inte problemet i vårt fall :) Skönt, då räknar jag med 1 dag för kök och badrum. Gällande kök...är det lättare att gå med skruvdragare och ta ner varje skåp för sig eller är det bättre med slägga där med?
    Slägga är roligare :)
  • Jackie85
    Natalies pappa skrev 2011-10-17 10:35:10 följande:
    sen kan det ju bero lite på hur badrummet ser ut nu, är det kaklat tex?
    Det är kakel uppepå våtrumstapet.
  • Natalies pappa
    Jackie85 skrev 2011-10-17 10:38:02 följande:
    Det är kakel uppepå våtrumstapet.
    ok.
    jag hade antingen kört borrhammare med stämjärn, eller skruvmejsel och hammare.

handskar och skydsglasögon är inte att förglömma 
  • Milly79

Kök på 25 kvadrat och bad på 14. Kök tas ned med kofot, hela skåpen alltså. Ta inte bort luckor och hyllor utan bänd loss stommarna. Är det kakel som måste bort är det smidigt med bilning. Du hinner lätt på en dag.

• Adamama

Min erfarenhet från renovering är att det OFTA tar längre tid än man tror. Vissa saker går såklart fortare än beräknat, emn itne särskilt många. Det kan alltid hända oväntade saker. Så om ni tror att det kommer ta en dag, beräkna två, så att ni inte står där och tvingas avboka en hantverkare.

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Jackie85
    Natalies pappa skrev 2011-10-17 10:45:18 följande:
    ok.
    jag hade antingen kört borrhammare med stämjärn, eller skruvmejsel och hammare.

handskar och skydsglasögon är inte att förglömma 
    kanon, tackar för tipset...skall testa detta.
  • Natalies pappa
    Adamama skrev 2011-10-17 10:51:17 följande:
    Min erfarenhet från renovering är att det OFTA tar längre tid än man tror. Vissa saker går såklart fortare än beräknat, emn itne särskilt många. Det kan alltid hända oväntade saker. Så om ni tror att det kommer ta en dag, beräkna två, så att ni inte står där och tvingas avboka en hantverkare.
    Håller med, ta det säkra före det osäkra om ni har en deadline innan allt ska vara ute
  • Fredded

Jag jobbar som badrumsrenoverare !
    Ett tips är att riva smart i stället för att bara "gå loss" på allt. Skruva eller bryt ner gipsen ner till reglarna stora bitar är lättare att slänga än att all gips är i små små bitar . De spar du tid på, och "går ni bara loss" så finns risken att ni kanske skadar reglarna bakom .

Svar på tråden Riva ut kök och badrum, hur lång tid?