• Anonym (Undrande)

Vaken på natten

Hej,

Vad tycker du man ska göra med ett barn som vill vara uppe och leka på natten? Vår son som är 1 1/2 år nu har aldrig sovit hela nätter, men i vanliga fall somnar han oftast om ganska snabbt efter att han har vaknat. Nu vaknar han och är vaken i ca 4 timmar. Det kan var t.ex. mellan midnatt och 4 eller mellan 2 och 6. Han sover middag på samma sätt som vanligt och äter normalt, kanske lite mindre än vanligt. Vi har alltid välling till hands på natten om han inte druckit klart sent på kvällen så jag tror inte att det är av hunger. Om vi skulle hålla fast honom i sängen skulle grannarna bli stôrda av allt skrik. Vad tycker du vi ska göra, ska vi bara låta honom var uppe och leka tills han blir trött igen, och hoppas på att det går över snart, eller finns det något knep?

• Svar på tråden Vaken på natten
  • BVCsköterska Helena

Hej!
    Förstår att detta måste var mycket påfrestande och jobbigt. Det är viktigt att ni tydligt markerar att det är natt genom att det är tyst och mörkt i rummet. Vissa barn som vaknar vill känna trygghet genom att somna om brevid föräldrarna. Om situationen inte blir bättre rekommenderar jag er att kontakta eran BVC sköterska.
    Lycka till//Helena.

• Anonym (Undrande)

Tack för svar. De första nätterna var han väldigt envis på att få komma ner på golvet och vi klarade inte att hålla fast honom i sängen. För att han inte skulle snubbla och slå sig när han sprang tände vi en nattlampa. Vi markerar att det är natt genom att inte tända helt och genom att inte leka eller prata med honom osv, men håller vi fast honom i vår säng blir han helt galen. Att lägga honom i hans egen säng kan vi gömma helt. Det gör vi aldring förrän han sover djupt. Trots att han fick springa av sig blev han alltså inte sömnig förrän efter 4 timmar. I natt var det på ett annat sätt. Han gick med på att stanna i vår säng men kastade sig fram och tillbaka, dock utan att skrika. Långa stunder låg han ner i min famn, men det tog ändå fyra timmar innan han somnade om. Om det fortsätter ska vi nog söka hjälp.

Svar på tråden Vaken på natten