Blivit bara vänner
Jag och min man träffasdes för 6,5 år sedan och har varit gifta i 4,5 år. När vi träffades hade han fysisk värk och mådde psykiskt dåligt vilket gjorde att han inte kunde känna sig förälskad i mig även om han visste att han älskade mig. Jag var förälskad i honom, men känslorna var ändå inte så starka som vid tidigare förälskelser. Pga vår religiösa tro valde vi att vänta med sex och att vänta med att bo ihop tills vi gifte oss vilket gjorde att vi gifte oss efter redan två år. Den fysiska attraktionen gick över efter att vi varit ihop ca 1 år, men vi älskade varandra, hade roligt ihop och var inställda på att leva tillsammans. Dock var det mycket tjafs och irritationer redan när vi träffades. Vi var oskulder båda två och har ingen sexuell erfarenhet sedan tidigare och därmed inget att jämföra med. När vi gifte oss hade vi sex ungefär 1g/dag de första veckorna, mest för att det var nytt och spännande, men det fanns ingen passion eller åtra mellan oss vilket det fortfarande inte finns. De senaste åren har vi sex ca 5 ggr/år.
Jag har inte saknat sexet och ingen av oss har haft någon sexlust. Min man säger att det beror på att han äter antidepressiv medicin, men vad gäller min egen sexlust så har jag ingen förklaring. Däremot har jag saknat sensualiteten i äktenskapet vilket min man inte kan förstå, han gör ingen skillnad på sensualitet och sexualitet. Jag har under flera års tid bett honom att låtsas att han är fysiskt attraherad av mig för jag behöver känna det, men han säger då att han inte vill ljuga och visa något han inte känner. Min man är inte heller nöjd med relationen eftersom min missnöjdhet har förändrat mig och gjort mig kylig och avtrubbad. Jag vill eller orkar inte känna eller visa något mot honom just nu.
Jag har tidigare inte gjort så stor sak av detta, men för några månader sedan lärde jag känna en man på jobbet som jag fick känslor för. Han har även känslor för mig och har gett mig den uppmärksamhet som jag så länge saknat och han har väckt min lust att ha sex. Jag inser nu att jag verkligen saknar att aldrig ha haft ett passionerat förhållande eller passionerat sexliv. Min man och jag har lovat varandra trohet, men jag är bara 26 år och tanken på att leva ett förtsatt liv i vänskap (kantat med en hel del tjafs och irritationer) och aldrig få uppleva ett passionerat sexliv tynger mig.
Hur ska jag tänka? Tacksam för hjälp!!!
Min man är väldigt snäll, trygg och omtänksam och jag vill leva hela livet med honom, men jag har gett upp, känner mig känslomässigt kall och tror inte att vi kan få ett fungerande sexliv för vi har inget att hitta tillbaka till.