• Anonym (endorfinlös?)

saknas det något för jag får då rakt inget endorfinpåslag efter träning..

jag läser naturkunskaps b på distans och läste i förra veckan om endorfiner och hur det fungerar ihop med dopamin osv.

och då läste jag att endorfiner utlöses vid träning av kroppen.. och man mår JÄTTEBRA efteråt och lycklig, välbefinnande och vällust!

MEN jag har ALDRIG kännt så.. ALDRIG.

spelar ingen roll om jag powerwalkar, tar en sväng på motionscykeln eller använder min crosstrainer...

jag har alltid upplevt träning mest som ett nödvändigt ont, jag får väldigt ont i kroppen efteråt och jag blir mycket trött (inte alltid men ofta är dock bättre nu när jag är behandlad för min astma!)

men är det något som saknas hos mig? eftersom det inte verkar frigöras någon endaste endorfin efter att jag har ansträngt kroppen så att jag svettas som en stucken gris..

• Svar på tråden saknas det något för jag får då rakt inget endorfinpåslag efter träning..
  • Cloud76

Även om det är indiviuellt hur lätt man känner av endofinfrisättningar så krävs det för många  hård träning för att nå detta. Försök träna på över din tröskelpuls (ca 80% av din maxpuls) så att du ansamlar mjölksyra, det får du tyvärr inte av en sväng på motionscykel/crosstrainern och allra minst av powerwalkar. Kör intervallträning på crosstrainern eller i löpspåret,  t ex 5x4 min i tröskelpuls med 30 sek vila. Ger kanonbra flås! Man kan bli trött av den träning du beskriver men det är nog för lätt träning för att kroppen frisätter endofiner. Tyvärr :(

Lycka till!

/gyminstruktör o friidrottare

• Anonym (endorfinlös?)
    Cloud76 skrev 2011-10-17 14:57:00 följande:

Även om det är indiviuellt hur lätt man känner av endofinfrisättningar så krävs det för många  hård träning för att nå detta. Försök träna på över din tröskelpuls (ca 80% av din maxpuls) så att du ansamlar mjölksyra, det får du tyvärr inte av en sväng på motionscykel/crosstrainern och allra minst av powerwalkar. Kör intervallträning på crosstrainern eller i löpspåret,  t ex 5x4 min i tröskelpuls med 30 sek vila. Ger kanonbra flås! Man kan bli trött av den träning du beskriver men det är nog för lätt träning för att kroppen frisätter endofiner. Tyvärr :(

Lycka till!

/gyminstruktör o friidrottare

ahha! får dock väldigt lätt mjölksyra! (vi snackar här om en person som inte är vältränad;))...
    får testa att göra hårdare,snabbare och i intervaller, (har dock cyklat så.. hade vääääldigt hög puls osv. ..men kände INTE så efteråt.. förutom att hela kroppen kändes som gummi!)

men ska absolut testa vid nästa tillfälle!!! typ imorrn lr övermorrn, återkommer!:) 
  • Cloud76

Vad bra! Vissa får kämpa för att få mjölksyra (vanligt om "flaskhalsen" är muskelstyrkan, man orkar helt enkelt inte komma upp i tröskelpuls rent muskulärt). Intervalträning är guds gåva till oss endofinister, kör hårt! Jag ska riva av ett crosspass ikväll :=)

• sextiotalist

Det har aldrig jag fått, det krävs helt andra saker för att jag skall få endorfinkickar, när jag arbetar i trädgården då kan endorfinet flöda.
    Nej, jag jag har aldrig fått endorfinkickar av att träna hårt (jag har gjort det), vet flera med mig. Skulle inte ens tänka tanken att söka endorfinkickar på det sättet.

Däremot så gör jag saker ajg mår bra av.
    Går jag ut och går i rask takt (powerwalkar som det fint heter idag) så gör jag det för att jag tycker det är skönt att vara ute, när jag cyklar till arbetet så gör det för att det är rofyllt och avkopplande.

• Gladskit

En ren "kick" skulle jag inte alltid kalla det men visst infinner sig en känsla av välmående efter att jag tränat! Det är ju strävan efter den känslan som gör att man masar sig upp kvart i sex för en löprunda eller cyklar till gymmet i ösregn...

• Triple Trouble

Jag har simmat på elitnivå. Har aldrig känt så, hatar verkligen att träna och ändå tränade jag 8 ggr i veckan hårt..

• maskros81

Tränar du regelbundet eller bara lite då o då...För min del så känner inte jag av det på det viset att jag är Jättelycklig o får värsta ruset efter träning, utan bara en skön avslappnad känsla samt att min rastlöshet och "fladdrighet" försvinner. Tror att det där med belöningen kommer efter ett tag av träning.....så fortsätt bara:)

• MickeN1973

Träna hårdare smärtan är din vän

får du tillräckligt med näring ?

Det kan också tilläggas att vissa aktiviteter inom BDSM ger endofin påslag... 

• Anonym (endorfinlös?)

jo men jag har ett problem också, och det är att mitt bäcken fortfarande är hyffsat instabilt efter att ha fött två barn på mindre än 1år, och inför varje mens blir problemen värre...
    så jag har svårigheter med att träna jätteregelbundet, och hela tiden... och hårt! :(

men får göra det bästa av situationen och köra efter den förmågan som går! tack för alla era svar!!

Svar på tråden saknas det något för jag får då rakt inget endorfinpåslag efter träning..