• ELHU

Åka skidor i Säfsen, Romme eller Sunne? NÅN???

Vi va i vintras med våra barn (6 + 7år) och åkte skidor i Säfsen. Hade hyrt stuga där, sön-tors.

Det va första gången för dom, de klarade det galant!

Vi tyckte Säfsen va kanon, det va nedför mellan liftarna så man slapp dra på barnen eller kämpa sig fram till nästa lift.   Jämfört med Hundfjället/Sälen, där va det långt mellan liftarna o jobbigt att ta sig fram för oss som inte är värdsvana på skidor.

MEN hur är det i Romme o Sunne??? Kan va kul o testa annan backe kommande vinter..

Är tacksam för alla tips! Vi vill boka något nu.        

• Svar på tråden Åka skidor i Säfsen, Romme eller Sunne? NÅN???
  • Studentpappa

Kan inte svara för de ställen du nämner men i tex Åre i området björnen är det suveränt för barn. Allt är sammanlänkat och transporterna är minimala. Finns prisvärda resor dit under Ica-veckorna.

Jag jobbade som skidlärare där när jag var yngre och klarade 4 st 3 åringar i det området själv som 20 åring. Äldre barn hade vi upp till 12 st i samma grupp.

• CeciliaSt

Vi har åkt vid tre tillfällen i Romme och jag är mycket positivt överraskad. Bra roliga backar, varierande svårighetsgrad. Bra med liftar. Jag jag gillar det skarp!
    Och då är jag en riktig skidfantast. Åkt skidor hela mitt liv. Sälen, Vemdalen, Stöten, Idre, Frankrike.
    Romme är super för barnen men även för mig som gillar lite hastighet

Kan varmt rekommenderas!

• ELHU

Åre ligger längre upp än Sälen?

CeciliaK: har du varit i Sunne? Tänkte om du kunde jämföra din upplevelser med Säfsen, låter lika.

• Studentpappa

Yes Åre ligger i jämnhöjd med Östersund men tio mil närmre norska gränsen.
    Går tåg från Göteborg, Stockholm osv.

• Venna

Har aldrig varit i Sunne och åkt, men gillar både Säfsen och Romme skarpt!

Säfsen är supermysigt och oftast lite mindre folk än i Romme. Tror att liftkorten är lite billigare där också.
    Romme har blivit betydligt bättre de senaste åren, vilket också har medfört att det är väldigt mycket folk där.

Skidåkningsmässigt är backarna ganska lika, lite längre backar i Romme möjligtvis. De brukar dessutom har riktigt bra pistade backar, inte mycket snövallar osv.

• Venna

Romme har ju dessutom fler backar än Säfsen, men som sagt- jag tycker att Säfsen är mysigare och mer familjevänligt

• klogu

Jag rekommenderar starkt Romme! Toppenskidåkning på nära avstånd.

• Venna

En sak till är ju att det inte finns några stugor vid anläggningen i Romme, utan bara hotell. I Säfsen finns ju stugbyn, men inget hotell väl?! Tänkte bara att det kanske skiljer lite prismässigt.

Så det beror ju också lite på vad man är ute efter. Fördelen med Romme är ju annars att det är nära in till Borlänge om man vill hitta på nåt efter skidåkningen om man ska bo kvar.

I Säfsen finns det ju inte så mycket övrigt utbud, mer än restaurangen på Hyttan och lite sånt.

• CeciliaSt

Sunne har jag bara varit i som tonåring, kommer tyvärr inte ihåg så mycket. Säfsen har jag inte varit i alls men kanske blir det snart eftersom vi har bekanta som bor i närheten

• ELHU

Nu har vi bokat Säfsen, vi trivdes där :)
    Tack för alla tips!

• Wilowa
    Lind a skrev 2011-10-17 23:20:32 följande:
    Säfsen är bättre än Sunne om du frågar mig
    Haha! Fast inte om du frågar mig. Jag avskydde Säfsens sittlift och backarna var trånga...ingen bra kombo med att backarna då vi var där var fyllda med grupper från nåt Friluftsfrämjande. Vi bor några mil söder om Sunne och vi ser ingen anledning att åka de extra milen för att komma till Säfsen.

Ts, glöm inte bort Hovfjället (helt magisk natur), Branäs och Valfjället som också ligger här i närheten.
  • Wilowa
    Wilowa skrev 2011-10-24 07:16:31 följande:
    Haha! Fast inte om du frågar mig. Jag avskydde Säfsens sittlift och backarna var trånga...ingen bra kombo med att backarna då vi var där var fyllda med grupper från nåt Friluftsfrämjande. Vi bor några mil söder om Sunne och vi ser ingen anledning att åka de extra milen för att komma till Säfsen.

Ts, glöm inte bort Hovfjället (helt magisk natur), Branäs och Valfjället som också ligger här i närheten.
    Såg nu att ni bokat Säfsen. Det blir säkert bra...själv tänker jag tillbringa vinter i husvagnen i Sälen, då jag "ratar" alla backar här i närheten. Jag gissar att de helt enkelt är för nära hem. Det är svårt att få semesterkänslan att infinna sig när man bara är några mil hemifrån.
Svar på tråden Åka skidor i Säfsen, Romme eller Sunne? NÅN???