• Äldre 17 Oct 17:53
    3211 visningar
    11 svar
    11
    3211

    Ingen väntetid?

    Jag och min man har börjat fundera på att ställa oss i adoptionskö och har fastnat för BFA, men undrar lite över hur det kan vara "ingen väntetid i Sverige" (www.bfa.se/Vantetider.html)?

    Vi har flera vänner som är på gång att adoptera (dock via AC) och som har stått i kö i fyra-fem år och först nu i inväntar BB.

    Dessutom verkar kostnaderna för att adoptera via BFA betydligt lägre än via AC. Hur kan det vara så?

  • Svar på tråden Ingen väntetid?
  • Äldre 17 Oct 18:25
    #1

     När det gäller kostnaderna får man noga kolla vad som ingår. Det skiljer en del mellan organisationerna. AC har ett helt annat system än BFA. Det går inte att jämföra rakt av.

    Om det finns många sökande som vill adoptera från en kontakt men kontakten inte klarar att ta emot mer än ett visst antal ansökningar blir det kö. Vissa länder är mer attraktiva än andra. Det kan bero på många olika faktorer som t.ex. kostnader, väntetider i landet och krav från landets sida. Det finns länder som ställer så höga krav på de sökande att det endast är ett fåtal som kan uppfylla dem, och då blir det ingen kö. Kenya är ett sådant land. De kräver att man ska kunna stanna i landet 8-10 månader. Det är bara att gratulera dem som klarar det.

    De flesta som ansöker om adoption vill adoptera så små och helst någorlunda friska barn som möjligt. För barn som har hunnit bli några år, för barn med svåra handikapp men också för barn med allvarliga sjukdomar är det sällan någon kö.

  • Namast­e72
    Äldre 17 Oct 20:16
    #2

    Många av de länder som BFA har kommer det lite äldre barn i från, 2 år och uppåt. De länder som har små barn exempelvis Sri Lanka och Taiwan har kö i Sverige.

    BFA förmedlar väldigt många barn just nu, de är nog den enda organisationen där inte antalet adoptioner blir färre. De har redan förmedlat fler barn än prognosen 2011.
    Vill minnas att FFIA och AC nästan halverade antalet adoptioner 2010?

    Ang kostnaderna så är det som Indras dotter skriver, det kan vara svårt att vilken org som har lägst kostnader. Vissa org. låter den sökande själv sköta ex legalisering av akten, och kan man då hitta en Notarius Publicus som är billig sparar man ju en slant så klart.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Äldre 17 Oct 20:42
    #3

    Tack för era svar, då förstår jag lite mer hur det funkar...

  • Nystar­t
    Äldre 17 Oct 20:55
    #4

    Hej!

    Om ni är i början av er process tycker jag att ni redan nu ska fundera över om ni är beredda att ta emot ett lite äldre barn eller SN (special need).  Är ni öppna för detta kortar det ju er väntetid som Hanya 72 skriver. Jag har varit i  adoptionsvärlden sedan 2006 och under de fem åren har köerna ökat lavinartat, framförallt till Sydkorea, Colombia, Sydafrika, Taiwan , Etiopien som förmedlat små barn (under året). Till dessa länder är det 2,5 -3,5 års väntan i Sverige och 6-18 månader i landet. Jag tror inte ens man kan vara säker på att det kommer förmedla barn över huvud taget om 3 år. Framförallt inte små och friska.

    Sedan måste man ju känna efter själv.  Att få ett äldre barn skiljer sig ju definitivt från att få biobarn, men inga bioföräldrar är ju garanterade helt friska barn.

  • Äldre 17 Oct 21:39
    #5

    Du skriver att ni funderar på att ställa er i kö. Då är min rekommendation att helt bortse från att BFA inte har några köer i vissa länder just nu. Kötiderna varierar om inte från månad till månad så från ½ år till ½ år. BFA:s köer försvann liksom "över en natt" (lite överdrivet kanske) plötsligt i ett infobrev hade flera länder "köstatus" i Sverige minskat till 0 månader och dessutom förkortades den förväntade kötiden i landet hos en del kontakter.

    MEN i adoptionsvärlden SVÄNGER det FORT och även om ni skulle ha ett färdigt medgivande om ett halvår så skulle BFA åter igen kunna ha köer i Sverige. Allt är ju beroende av hur många som får medgivande och blir medlemmar eller tvärt om. Det jag vill säga är att om ni nu väljer vilken eller vilka organisationer ni ska bli sökande medlemmar i så skulle jag det som om BFA skulle ha köer i Sverige precis som de andra organisationerna.

  • Äldre 17 Oct 21:39
    #6

    Hmm, ingår legaliseringskostnader i BFAs adoptionskostnad eller är det en kostnad som tillkommer i efterhand?

  • Namast­e72
    Äldre 17 Oct 21:45
    #7

    Det beror på vilket land det är tror jag.


    TomMon skrev 2011-10-17 21:39:57 följande:
    Hmm, ingår legaliseringskostnader i BFAs adoptionskostnad eller är det en kostnad som tillkommer i efterhand?
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Namast­e72
    Äldre 17 Oct 21:48
    #8

    BFAs köer hade minskat rejält under en tid, de var bara sena med att uppdatera hemsidan/nyhetsbreven. Helt plötsligt saknades det sökande till flera länder, och i och med att det startades upp en massa nya kontakter samtidigt blev det nästan tomt på sökanden


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Äldre 18 Oct 09:22
    #9

    Kan börja med att säga att vi har adopterat via BFA och tycker det mesta fungerat bra!

    Jag tror att legalisering ingår i adoptionskostnaden för de flesta länder hos BFA, men kolla med dem vad som ingår så att du säkert vet. De ligger lägre i kostnader än flera andra organisationer och så har det varit länge. Kanske beror det på att de är en liten och effektiv organisation!? Tror inte att det är så stor skillnad på vad som ingår. Översättning tillkommer väl alltid, men hos BFA kan ibland deras kontakter i landet göra det (t ex i Litauen och Polen) och det håller ju också nere kostnaden.

    När det gäller köerna kan det ibland vara så att en kort kö i Sverige innebär en läng väntan på BB i landte. Och som sagt, det kan ändra sig snabbt.

    Ett tips är att bli medlem i mer än en organistaion. Då har man fler alternativa länder att välja på. Man kan vara medlem i alla om man så vill, men det kostar ju en slant. Månag väljer nog två eller tre organisationer.

    Lycka till! 

  • Mieber
    Äldre 18 Oct 15:01
    #10

    Hej! Det här med ingen väntetid i Sverige är lite luddigt... Vi ska adoptera från Taiwan via BFA och har medg 0-5 år syskon, när vi kontaktade dem i våras var det omöjligt att få starta upp! Jag ifrågasatte deras info om ingen kötid men fick bara skitsnack till svar... Tillslut fick vi iaf börja samla papper, efter en månads tjat från mig ! Våra handlingar var klara i juni men låg sedan på BFAs bord i 3 månader innan de sändes till Taiwan! Lycka till med ert val av land och förmedling, men läs er inte blinda på deras sk info på hemsidan, ring istället!

  • Äldre 19 Oct 21:43
    #11

    Barnens vänner har ingen kötid i Sverige till sina länder utan kan skicka iväg nya ansökningar på en gång!Skrattandehttp://www.bvadopt.se/ 

Svar på tråden Ingen väntetid?