• Nanu

Orolig efter rutinultran

Hej hej,

Jag är ny på sidan och hoppas nu på att jag gör detta så rätt som möjligt Glad

Idag var vi äntligen på det mycket efterlängtade rul. ( v 18) Det var så mysigt att se bebisen röra på sig och det lilla hjärtat slå.

Allt verkade till en början så bra så. Bebisen låg med huvudet långt ned och det orsakade lite problem med mätningarna. Barnmorskan lyckades iallafall ta mått på lårben och mage som visade på att vi befinner oss i v 18 i graviditeten men när hon sedan försökte mäta huvudet så gav det samma svar hela tiden, att måttet på huvudet visade på graviditetsvecka 16, dvs 2 veckors skillnad med det övriga.

Jag kände oron växa. Hon förklarar då att hon vill skicka oss till läkare för ytterligare ultra som vi fick tid till om 2 dagar. Läkaren kan tydligen mäta huvudet på ett annan sätt än bm.

Jag kan inte hjälpa det men jag är såå jäkla orolig för vad detta kan innebära ocu undrar nu om NÅGON varit med om liknande eller hört om liknande fall?
    Kan tillägga att allt annat såg bra ut.

• Svar på tråden Orolig efter rutinultran
  • Piripiri

Nu skiljde det bara en vecka på mina mått och inte två, men annars var det samma. Jag tyckte dock inte att det var så konstigt eftersom jag själv har långa ben och avlångt huvud (de mäter ju mellan tinningarna och inte på andra ledden, så volymen på huvudet kan ju vara normal ändå så att säga ). Sen är ju deras huvuden väldigt mjuka sådär tidigt, så om barnmorskan inte är extremt lätt på handen med ultraljudssändaren (eller vad den nu heter) så kan huvudformen lätt tryckas till lite. Hoppas du får lugnande besked på återbesöket, din bevis kanske bara tänker bli fotomodell med sina långa ben!

• Min älskade dotter

När vi va på rul så va dottern 2 veckor mindre än hon skulle...sen visade det sig att hon inte fick näring ordentligt,men det har inte med saken att göra...

Iaf,de sa att en veckas skillnad mellan de tre måtten va inget som va anmärkningsvärt. Nu va det 2 veckors skillnad på huvudmåttet för er del men det är ju faktiskt så att det är så lätt för dem att mäta lite lite fel och då blir resutatet i dagar väldigt stor., Hoppas det löser sig! Sen är det så, av erfarenhet, att olika delar växer olika snabbt. Så va det med vår dotter iaf!

• Nanu

Tack för era svar!  Jag hoppas hoppas att allt går bra imorgon. Jag försöker mest tänka på att allt faktiskt var bra med bebisen förutom det lilla huvudmåttet. Tack igen!

• slinkywookie
    Piripiri skrev 2011-10-17 18:26:29 följande:
    Sen är ju deras huvuden väldigt mjuka sådär tidigt, så om barnmorskan inte är extremt lätt på handen med ultraljudssändaren (eller vad den nu heter) så kan huvudformen lätt tryckas till lite.
    Stammer absolut inte. Barnet ar val skyddad dar inne och kan aldrig tryckas till pa sa satt att skallbenet andrar form. Vore tacksamt om du inte sprider sapass felaktig information till blivande mammor som redan ar oroliga.

Visst gor tryck pa magen att fostersacken blir lite trangre for fostret just dar men absolut inte andra pa huvudformen (det ar mineraliserat ben, inte gummi vi pratar om).
  • Kodjuret

Min mamma blev skrämd på samma sätt när hon väntade mig... jag är normal men jag har mindre huvud än vad de flesta har...

• Piripiri

Slinkywookie: det var den information som barnmorskan som utförde ultraljudet gav mig, och den andra ännu mer erfarna som kom för att ge en "second opinion" sa samma sak. Så det får stå för dem då. Däremot menade de naturligtvis inte att skallbenet ändrar form beständigt utan att det kan fjädra lite vid tryck. Jag tyckte inte det var skrämmande information på något sätt?

• Nanu

Sådär ja, nu kan jag andas ut igen och NJUUUTA av graviditeten. SÅ skönt!

Idag träffade vi en läkare som genom ultraljudsundersökning konstaterade att allt var bra med bebisen. 
    Bebisen låg nu på ett sätt som gjorde mätningarna enklare, även om h*n rörde sig mest hela tiden under undersökningen Skrattande

Huvudet beräknades efter måtten till v 19 precis som det övriga och ALLT annat var också bra. Vi fick dessutom bonusbilder med oss hem Solig

DET ENDA som var att anmärka på var moderkakan som ligge lågt, så extra ultraljud blir kring v. 30 då vi får se hur det är med moderkakans läge.

Lägger upp en av dagens bilder

Svar på tråden Orolig efter rutinultran