• Eliva

Fråga om Femcap pessar cervixpessar

Jag har idag fått hem min femcap som jag har höga förhoppningar om. Har sökt lite här på FL men vill gärna ha fler erfarenheter. Jag hade inga problem att få in den, min fråga är, hur 17 vet jag att den sitter rätt? Jag kan precis nå min tapp ifall jag känner med fingrarna men det är inte så att jag har särskilt mycket finmotorik till godo.
    Nu har jag tryckt in femcapen och den sitter så långt in att jag kan precis känna "kupolen" men det är verkligen allra längst ut mot fingerspetsen så jag kan inte säga att jag är helt säker på att den verkligen sitter över tappen. Men med känsla för mått (hur långt in jag vet att min tapp sitter och hur långt in femcappen nu sitter) törs man då lita på att  den är på plats? Jag känner knappt av den alls vilket jag oxå antar är ett gott tecken?

Kan någon vänlig själ guida mig till hur jag kan lita på den när jag inte riktigt har tillräckligt långa fingrar för att känna tappen igenom den? 

• Svar på tråden Fråga om Femcap pessar cervixpessar
  • Anonym (Snöre)

Jag var också osäker i början. Men man märker när man tar ut att liksom tappen följer med. Att pessaret suger sig kvar lite. Jag hade en gummisnodd/snöre i tvärslån i början. Drar man i den känner man också att den sitter rätt. annars åker den ut direkt. Då är det bara att putta in den igen, från början.
    Har din kille längre fingrar kanske han kan känna? 
    Ibland snurrar min så den långa sidan kan vara framåt, men det är visst ok. Men även om den rör sig runt runt, så sitter den med det där suget  alla fall.
    Nu tar jag ut den på ett annat sätt för att slippa den där känslan av att det drar lite i livmodern. Jag petar in fingret mellan slidan och pessaret och bänder bort suget och krafsar med den ut. Lät lite hemskt, men skitenkelt och snabbt!!! 
    Jag är nöjd. 

• Eliva

Jag är jättenöjd! Jag mailade min fråga till Birgit på femcap samma kväll och fick svar inom några timmar.

Det du sa om att den inte ska gå att dra i var en bra riktlinje. Min går absolut inte att dra i. Jag tog ut den igår kväll (efter 24 timmar istället för 48) bara för att jag ville sätta in den igen och testa mig fram lite mer. Att du ut den var avsevärt värre än att sätta in den, satt som berget med jordens baksug (vilket jag antar är ett väldigt bra tecken). Jag ska prova "krafsandet" nästa gång. Tack för tipset!

• Anonym (Snöre)

Ha ha, ja det var väl ett bevis om nåt att den sitter rätt.
    Nu kan jag komma åt rätt bra, och bortsett från att jag inte gillar känslan av just det där baksuget, så går det skitsnabbt för mig att "krafsa ut det".

Och sen när jag har den som menskopp så ser jag till att hålla i det så att inte blodet rinner ut. För jag gillar att ha koll på att se hur mycket jag blöder. Då vet jag ungefär när jag ska ta ut den nästa gång. 
    Så himla mycket fräschare än äckliga illaluktande tamponger, och billigare med.
    Smart också när man har mens och vill ha sex.
    Fattar faktiskt inte varför inte fler har pessar. 

• sirisdotter
    Anonym (Snöre) skrev 2011-10-19 11:54:07 följande:
    Ha ha, ja det var väl ett bevis om nåt att den sitter rätt.
    Nu kan jag komma åt rätt bra, och bortsett från att jag inte gillar känslan av just det där baksuget, så går det skitsnabbt för mig att "krafsa ut det".

Och sen när jag har den som menskopp så ser jag till att hålla i det så att inte blodet rinner ut. För jag gillar att ha koll på att se hur mycket jag blöder. Då vet jag ungefär när jag ska ta ut den nästa gång. 
    Så himla mycket fräschare än äckliga illaluktande tamponger, och billigare med.
    Smart också när man har mens och vill ha sex.
    Fattar faktiskt inte varför inte fler har pessar. 
    Nej,  det är synd att detta hormonfria p-medel  verkar leva i skuggan av övriga metoder idag.
  • EldHav

Återupplivar tråden

Jag har idag satt in min femcap för andra gången sen jag fick det. Jag tycker jag får in det ganska bra, men märkte när jag undersökte djupet till livmodertappen, att den är väldigt vinklad, bakåt, alltså ner mot rumpan. Det innebär i sin tur att femcapen sitter i samma vinkel, och ibland känns det som att jag inte får "tippat" det ordentligt, liksom. Jag har svårt att få ut den, idag för att jag knappt nådde handtaget med fingrarna! Och den va full med ... (känsliga läsare slutar läsa nu!).................... slemmiga flytningar!

Har inte hårdtestat den än, med mannen alltså, men det lär bli ikväll eller så

• Anonym (Snöre)

Aha, har du ägglossning? Såg det ut som rå äggvita eller klart med lite vitt i.
    Det är ju bland det bästa med pessaret, att man har total koll på var man är i menscykeln.
    Sätt i snöre. För när man har ägglossning sitter tappen längre in liksom, lite svårare att komma åt då. Var noga, eller kör med avbrutet om du inte är van och dessutom har ägglossning.

Trevlig kväll, själv ska jag se Idol.. 

• EldHav
    Anonym (Snöre) skrev 2011-11-18 15:14:56 följande:
    Aha, har du ägglossning? Såg det ut som rå äggvita eller klart med lite vitt i.
    Det är ju bland det bästa med pessaret, att man har total koll på var man är i menscykeln.
    Sätt i snöre. För när man har ägglossning sitter tappen längre in liksom, lite svårare att komma åt då. Var noga, eller kör med avbrutet om du inte är van och dessutom har ägglossning.

Trevlig kväll, själv ska jag se Idol.. 
    Tackar!
    Ja, klart med lite vitt i. Typ. Jag vet att jag hade ÄL igår, fy f*n vilken värk! Har haft p-ring tre månader, och redan glömt ÄL-smärtan och Mens-smärtan... Men man vet att kroppen funkar i alla fall

Vi kör just nu med sex utan penetration, för säkerhets skull! Jag ska nog få koll på detta till nästa ÄL
  • Anonym (Snöre)

Vänta tre dar efter ÄL så kan du köra utan nåt alls fram till nästa mens första dag.. Då kan man ju inte bli gravid alls.
    På sätt och vis bra att du känner din ÄL, då har du ju koll. 

• Eliva

Eldhav> Ha ha, jag reagerade ungefär likadant! Typ "Shit, vad är detta?"

Men, ni som verkar ha koll på läget,  utveckla gärna det där om att man kan ha stenkoll på cykeln. Jag har en ganska svårtolkad cykel på allt mellan 30-45 dagar lång så jag tar gärna all hjälp jag kan få. Ibland tror jag mig ha ÄL men så tar det ytterligare 30 dagar innan jag får mens så då har jag ju uppenbarligen tolkat signalerna fel.

• EldHav

Uppdaterar:

Både jag o mannen mycket nöjda Men har fortfarande svårt att få ut den... Mannen kommer hem ikväll, så den är i nu, men jag tänkte efter lite för sent, så glömde sätta snöre i den innan...

Jag har löst insättningen med att börja med den korta änden, tror den passar min livmodertapps vinkel bättre, för den slinker in, puttas på plats, sen märker jag inte av den! Och eftersom de är svår att ta ut, lär den ju sitta på plats

Svar på tråden Fråga om Femcap pessar cervixpessar