• Boomsan

Fick reda på att jag har PCO idag

Hej,
    Idag fick jag reda på att jag har PCO, men har däremot misstänkt det ett tag då jag är överviktig, akne, manlig behåring och oregelbunden mens samt misstänkt ingen eller oregelbunden ägglossning.

Tankarna snurrar runt i mitt huvud just nu. Har fått p-piller som tydligen ska dämpa besvären, jag är inte så pigg på att använda mig utav p-piller då jag längtar efter ett barn till. Men vill gärna få bukt på symtomen eller vad jag ska kalla det.

Undrar lite hur det är för er andra med PCO, vad är pregotime och dem andra kända orden från denna tråden? är det tabletter eller?
    Dela gärna med dig om dina erfarenheter och ge mig lite hopp!
    Jag har fött ett barn men det tog 1 år innan jag blev gravid så jag har endån beviset på att jag "kan" vilket jag är glad för men jag har ju också fått inse att det kan ta tid..

• Svar på tråden Fick reda på att jag har PCO idag
  • Zandra f

Jag HADE pco enligt en gynekolog. Har alltid haft problem med mkt svullna äggblåsor så det blev smärtsamt vid ägglossning och spciellt mens samt kramper emellanåt sedan 14 år. Har alltid varit normalviktig å inga andra symptom.

Hade fått ett barn, sen många missfall å kollade hos gyn då sa han pco, jag skulle gå ner i vikt annars skulle jag aldrig få barn. Vägde några kilo extra ja men inte mega mkt. Fick några tabletter.

ett halvår senare n'r vi sökte för utredning angående missfall privat hitta hon INGA fel på mina äggstockar och sa detta va "borta".. 

• Boomsan

Undra hur det kommer sig att det var borta :/ men ser inget negativt i det :P beklagar missfallen :( som tur är har jag aldrig gått igenom något sånt.. Ibland ska man vara kritisk mot läkare, du kanske inte ens hade PCO från början?

• Zandra f

Han visade mig bilden på äggstockarna den klassiska pärlbandet. ja jag vet inte han kanske hade fel... har måånga missfall i bagaget. men sitter gravid med tredje barnet nu sen är det stopp:P

• shellly

Jag har också PCO men dock har jag ej barn sedan tidigare. Vi har försökt i 1 år utan att bli gravida så nu har vi fått hjälp.

Jag har fått utskrivet:
    Primolut som ska framkalla blödning
    Pregotime som i sin tur ska framkalla ÄL

Börjar med första pillret i morgon, sen får vi se hur det går.

• piapiapia

Jag har med pco. Börjar med Pergotime imorgon...spännande!!

Konstigt att det bara försvinner. Dock har jag hört att vissa blir spontant gravida efter de fött ett barn. Jag är tillbaka där jag började. Ingen mens, ingen äl, finnar, lätt att gå upp i vikt, flottigt hår. 

Men, men nu är det bara att tuta och köraSolig 

• Mamma till V och E

Jag har PCO-S med många symptom. Har dock haft turen att ha kunnat få två barn utan ngr större problem.

Nu har jag sökt för att få hormonbehandling för att kunna lindra symptomen som jag lider av. Önskar inga fler barn, men anser inte att enbart p-piller är nog effektiv behandling för att jag ska kunna bli tillfreds med min kropp och hälsa.

• piapiapia

Jag lade märke till alla pcos symtom efter jag slutade med p-piller. Längtar tills vi är färdiga med barnverkstan så att jag kan börja med p-piller igen. Men det är ju några år dit kan jag tänkaGlad

• Jo86

Hej.

Jag fick reda på för ett tag sen att jag har PCO. Slutade med p-piller i maj och fick aldrig tillbaka mensen, därför kollade jag upp vad som va fel.
    Jag gick till en privat gyn och fick hjälp direkt, behövde inte vänta så länge som jag har läst att många andra gjort.

Fick iallafall utskrivet Provera för att framkalla blödning och sedan Pergotime för att framkalla ÄL. Provera tog jag i 10 dagar och sedan kom blödningen. Pergotime tog jag mensdag 3-7. På dag 14 fick jag göra återbesök och kolla mina äggblåsor. Jag hade en på 17 mm som skulle släppa de kommande dagarna (5-6 okt). Sedan fick jag komma tillbaka och ta ett blodprov för att kolla om ÄL hade skett som det skulle. Gyn ringde tillbaka i måndags (dag 20) och berättade att allt hade gått hur bra som helst! Så nu väntar jag spänt på BIM som borde vara igår eller idag och hoppas innerligt att mensen inte kommer. Om den ändå kommer så får jag fortsätta med nästa kur Pergotime som jag hoppas går lika bra som den första.

Så, det kan alltså gå väldigt smidigt även med PCO om man får lite hjälp på traven med ÄL. Nu är det ju inget som säger att jag blir gravid snabbt för det, men nu vet jag iallafall att jag får ÄL som man ska och även ganska exakt när den kommer Glad

Boomsan, om du redan har fått barn en gång så borde det ju inte va några större problem för dig heller, men det kanske går snabbare om du får Pergotime.

• lenore

Hej, kände att detta var en tråd för mig..

Fick för 2 timmar sedan konstaterat att jag lider av PCO (vilket jag iofs haft på känn *hej pco-symptom*.)   Läkaren tyckte att jag och sambon borde boka tid för en fertilitetsundersökning så snart som möjligt.  Frågade då om man inte måste försökt aktivt i 1 år, fick till svar att så var det i normala fall, men i vårt så vore det lika bra att boka in en undersökning omgående.. Inte riktigt vad jag hade hoppats på att höra idag

Har varit inlagd vid 2 tillfällen pga vattenfyllda cystor som brustit och alltid haft oregelbundna cykler, bortsett från när jag åt p-piller, så därför kan jag ju inte säga att jag är förvånad, Men det va ändå tufft att få det svart på vitt.

Men nu är det att börja knapra Provera som gäller.

pickles are cucumbers soaked in evil
  • piapiapia
    lenore skrev 2011-11-01 16:54:10 följande:
    Hej, kände att detta var en tråd för mig..

Fick för 2 timmar sedan konstaterat att jag lider av PCO (vilket jag iofs haft på känn *hej pco-symptom*.)   Läkaren tyckte att jag och sambon borde boka tid för en fertilitetsundersökning så snart som möjligt.  Frågade då om man inte måste försökt aktivt i 1 år, fick till svar att så var det i normala fall, men i vårt så vore det lika bra att boka in en undersökning omgående.. Inte riktigt vad jag hade hoppats på att höra idag

Har varit inlagd vid 2 tillfällen pga vattenfyllda cystor som brustit och alltid haft oregelbundna cykler, bortsett från när jag åt p-piller, så därför kan jag ju inte säga att jag är förvånad, Men det va ändå tufft att få det svart på vitt.

Men nu är det att börja knapra Provera som gäller.

Lycka till på vägenSolig
  • Mischao

Jag fick veta tidigare i veckan att jag har en mildare variant av PCO. Är överviktig och har oregelbundningar blödningar men har ingen jobbig hårväxt eller acne.

Är inte så hemma på detta området men det jag fått veta är att det är svårare att bli gravid?

• Snoddas83

Den KAN vara svårare men det MÅSTE inte. Problemet kan ju vara att som jag tex bara har mens 4-5 ggr per år medan andra kvinnor har mens ca 12 ggr per år. Förutsatt att man har ägglossning så har jag ju mkt färre chanser att bli gravid, men det betyder inte att oddsen är mindre när/om man väl har ägglossning.
    Så jag tänker köra stenhårt med min man när jag ser att ägglossningstesterna visar ägglossning, sen får vi se om man behöver mer hjälp, men vi börjar så fram till nästa höst...
    HEJA OSS!! =)

Svar på tråden Fick reda på att jag har PCO idag