• Anonym (ts)

Va tvungen att sluta hos psykologen

Jag har gått hos en psykolog genom Bvc många månader men nu var jag tvungen att sluta för jag ska börja jobba och det gick verkligen inte få in tider som passa.

På ett sätt känns det bra för kändes lite som vi hade fastnat på samma ställe, men inget konstigt för jag har supersvårt att prata om mig själv.

Men även jobbigt att inte ha någon att prata med, jag bryter ihop på kvällarna och känner bara att jag inte orkar mer, jag har en obearbetad våldtäkt, jag känner suget efter att skada mig själv (har inte gjort det på flera år, men frågan är om jag klarar stå emot)

Vad ska jag göra? Är det bara att kämpa emot och hoppas att jag inte börjar må sämre, tror ni det funkar? Självklart kan ni inte veta, inte jag heller. och vet egentligen inte vad jag vill med innlägget, bara skriva av mig kanske.

• Svar på tråden Va tvungen att sluta hos psykologen
  • PriceLess

Finns det ingen annan psykolog eller ngn du kan prata med på tider som passar dig? Eller kan du inte gå ifrån jobbet för det? Det går säkert under läkarbesök...

• As mamma

Du måste ju kunna gå från jobbet för det.. du gör nog dessutom ett bättre arbete om du mår bättre själv :)

• Anonym (ts)

Läste era svar igår men gick inte svara från mobilen.

Finns säkert fler psykologer men då får jag börja från början och det känns jobbigt.
    På mitt jobb står vi så nära varandra (och alla är nyfikna) så tror dom skulle börja undra och fråga varför jag försvinner, visst nångång kan man säga att det är läkarbesök men skulle ju bli flera gånger.

• Anonym (Vit lögn)
    Anonym (ts) skrev 2011-10-18 10:18:09 följande:
    Läste era svar igår men gick inte svara från mobilen.

Finns säkert fler psykologer men då får jag börja från början och det känns jobbigt.
    På mitt jobb står vi så nära varandra (och alla är nyfikna) så tror dom skulle börja undra och fråga varför jag försvinner, visst nångång kan man säga att det är läkarbesök men skulle ju bli flera gånger.
    Kanske en vit lögn till kollegorna om att det är någon form av återkommande behandling för t ex ryggont, såsom akupunktur? Det brukar bli ett antal regelbundna behandlingar hos sjukgymnast och det är ofta OK att gå på under arbetstid.
  • Anonym

Varför inte säga till kollegorna att du går i terapi för att bearbeta ett trauma, som du inte vill tala med dem om?
    När jag gick i KBT ordnade kollegorna självmant så att mina tider skulle fungera med psykologens och ingen frågade någonsin om terapin i sig. Väldigt många har ju egna erfarenheter och förstår ens behov. 

• Anonym (ts)

Tack för era svar och bra tips! Men har även nära släkt på samma arbetsplats och det gör det jobbigt att "ljuga" om tex ryggont och även att säga sanningen.

• Anonym

Varför är det svårt att säga sanningen? Du behöver inte gå in på detaljer. Det räcker väl med att de förstår att det är väldigt viktigt för dig?

• Anonym (ts)
    Anonym skrev 2011-10-18 15:57:09 följande:
    Varför är det svårt att säga sanningen? Du behöver inte gå in på detaljer. Det räcker väl med att de förstår att det är väldigt viktigt för dig?
    Förlåt, men jag skäms över att gå till psykolog, ingen vet om det förutom min sambo.
  • Anonym (ts)

Jag får bestäma mig för att jag klarar mig.

• Anonym

Du behöver inte be om ursäkt, men du skall veta att det är extremt vanligt.  Psykologförbundet har 9600 medlemmar och man får ju hoppas att de inte bara sitter och rullar tummarna. De har utbildat sig för att hjälpa, precis frisörer, läkare och snickare. Har man ett problem man inte reder ut själv så tar man hjälp. Inget konstigt med det.

Lycka till! 

Svar på tråden Va tvungen att sluta hos psykologen