• avocadoo

v. 38 och hemsk huvudvärk :(

Är i v. 37+3 idag och har senaste två veckorna haft hemsk huvudvärk så gott som varje dag... 

Har varit hos barnmorskan då jag hade lätt preeklampsi med första barnet, men blodtrycket är jättebra och ingen äggvita. Men jag blir så trött på detta :(

Känns som att jag inte kommer orka med förlossningen om den startar när jag har sådan här huvudvärk. Alvedon hjälper inte alls...

Någon som känner igen sig eller har någon aning om vad det kan bero på? 

• Svar på tråden v. 38 och hemsk huvudvärk :(
  • AnnE

Jag var på väg att säga preeklampsi.....

Om det blir som migrän-liknande tycker jag att du ska kolla upp det med anting bm igen eller prata med förlossningen om det är kväll/helg

Lycka till!!

Ann

• MrsPA

Nu är ju jag bara i vecka 21 men pratade med min BM idag om att jag haft huvudvärk i snart två månader och den är sådär hemsk och inga tabletter hjälper för fem öre.
    Eftersom alla värden och så var bra så hade hon bara den förklaringen att vissa kvinnor har så under delar av eller under hela graviditeten.

Kanske inte hjälpte så mycket men det svaret fick iaf jag.....
    Hoppas verkligen det hinner gå över för dig!  

• avocadoo

Har varit hos barnmorskan 2 ggr i veckan senaste tiden. Blodtrycket är jättebra och alla värden är bra utom något trombocyter som var lågt, men fick ta om provet och det sjunker inte iaf, så är nog bara så att det är lite lågt...

Har en lånad blodtrycksmätare hemma och har jättebra tryck nu, även fast jag har sprängande huvudvärk...

Är svullen också, kan inte sova på nätterna och är trött...

Finns det någon annan värktablett man kan prova som gravid?

• avocadoo
    MrsPA skrev 2011-10-17 22:29:50 följande:
    Nu är ju jag bara i vecka 21 men pratade med min BM idag om att jag haft huvudvärk i snart två månader och den är sådär hemsk och inga tabletter hjälper för fem öre.
    Eftersom alla värden och så var bra så hade hon bara den förklaringen att vissa kvinnor har så under delar av eller under hela graviditeten.

Kanske inte hjälpte så mycket men det svaret fick iaf jag.....
    Hoppas verkligen det hinner gå över för dig!  
    Usch stackare! 2 månader låter verkligen inte kul, har bara haft detta i två veckor till och från, och känner mig helt färdig :P
  • mammastitch

Nu vill jag inte skrämas men havandeskapsförgiftning kan visas på andra vis med - det är bara mycket ovanligt. Förändrad blodbild kan vara ett sådant symtom. Hu rmår barnet? Sparkar det lika mycket? Om inte - åk in och kräv en kontroll. Försök även i så fall att få till en flödesmätning på navelsträngen.

Återigen - vill inte skrämmas men huvudvärk kan vara tecken på ovanstående.

MEN - det troligaste är ju att hormonerna dansar rumba i din kropp och ger dig huvudvärk. Kanske du även har lite lågt Hb? Dricker du tillräkligt men vätska?     

• avocadoo

Sedan måndags förra veckan har barnet varit lugnare, men är fortfarande aktivt och rör på sig mer än vad som är snittet... Han har verkligen alltid varit superaktiv, men nu har han varit lugnare faktiskt... Men min BM tyckte inte att det var något att oroa sig för. Gjorde ett TUL för några veckor sedan som visade att barnet var -11%=helt normalt.

HB ligger på 145, så det är jättebra...

Tycker jag både äter och dricker bra...

Ska till BM på torsdag :/ Får se vad hon säger... 

• mammastitch

TS - nu är det ju så att ny forskning visar att det är fel info bm ger om att det skulle vara normalt att barnet rör sig mindre i magen sista tiden!

http://www.barnmorskeforbundet.se/sv/nyheter/iufd.html

Sedan kan -11% bero på att flödet inte är tillräkligt i navelsträngen men det behöver inte betyda något dåligt alls. MEN jag tycker nog att du skall åka in till KK och begära en undersökning.   Återigen, jag vill inte skrämmas eller "måla fan på väggen" - samtidigt tycker jag att det är viktigt att du får den info som du behöver. Svår balans det där.

• sweasmamma

hej !! tråkigt att höra att du mår dåligt !! när jag va gravid med dottern så fick jag hemska myrkrypningar i benen,snittade 3 timmars sömn per dygn ,jag va helt färdig och trött. då fick jag typ sömnpiller eller insomningspiller som man kan ta när man är gravid!tyvärr hjälpte det bara mig bli trött men myrkrypningarna fanns kvar tills jag födde 38+1. men hör med en läkare eller din bm. dom heter Lergigan!!

Lycka till  

• avocadoo

Tack för era svar. Idag är huvudvärken lite bättre och sov någorlunda OK inatt. Härligt! 

Barnet rör sig fler än de här 10ggr/dag som man talar om, och jag vet inte om att han har vridit sig och lagt sig åt andra hållet i magen kan påverka att han blivit lite lugnare?

Mina två tidigare barn har också legat på kring -10% på TUL, så det verkar som det är det "normala" för mig...

Ska ändå ta upp det här med min barnmorska på torsdag... Men går och hoppas på att förlossningen sätter igång idag nu när jag har ork... :P 

• Spinnelin

Prova ha lite högre under huvudet när du sover, tycker jag hjälper ganska bra.

• grästuva

Dom där 10 rörelserna om dagen som du pratar om ska man inte gå efter då alla barn är induviduella. Alla barn har ett eget rörelsemönster som dom brukar/ska följa, avviker det ska man alltid be om en extra kontroll.
    Inte enbart ett ctg där det lyssnas efter hjärtljud utan ett UL där man kan se mätesflödet mellan moderkaka - navelsträng.
    Enbart hjärtljud kan ibland vara miss visande.

Jag skulle be om extra kontroll.  

• avocadoo
    grästuva skrev 2011-10-19 12:38:33 följande:
    Dom där 10 rörelserna om dagen som du pratar om ska man inte gå efter då alla barn är induviduella. Alla barn har ett eget rörelsemönster som dom brukar/ska följa, avviker det ska man alltid be om en extra kontroll.
    Inte enbart ett ctg där det lyssnas efter hjärtljud utan ett UL där man kan se mätesflödet mellan moderkaka - navelsträng.
    Enbart hjärtljud kan ibland vara miss visande.

Jag skulle be om extra kontroll.  
    Var inne på förlossningen igår och där de tog två ctg-kurvor och gjorde ett ultraljud och allt såg bara bra ut :) så jag känner mig lugnad :)
  • MrsPA

Skönt att du känner dig lugnare :) Är ju huvudsaken att allt är bra me bebisen och att du känner dig lugnare :D

• ÄjKäj

Hejsan. Jag gick runt med en tryckande huvudvärk i flera veckor som bara blev värre o värre. Samtidigt var jag lite småtät i näsan hela tiden och lite hostig. Förmodligen var det bihåleinflammation som lurade, fick utskrivet Rinexin och huvudvärken försvann som genom ett trollslag! Täta slemhinnor kan ge ihållande huvudvärk. Värt att prova iaf!

Svar på tråden v. 38 och hemsk huvudvärk :(