Min son kom lite tidigt till världen, i vecka 35 kom gick vattnet och värkarna drog igång några timmar senare. Men pga att han satt i säte fick dem plocka ut han med kejsarsnitt. Bara det var omtumlande och helt oväntat.
Vi fick ligga på BB i 5 dagar i samvård med neo. Han var väldigt liten och trött så han orkade inte amma så jag fick pumpa ut mjölk som han matades med kopp, han fick även ersättning upptill för jag fick inte ut så mycket mjölk.
Vi kom hem en fredag i maj, det kändes som jag hade varit hemifrån i evigheter. Bara på dessa få dagar hade det fullkomligt exploderat i naturen, allt var så grönt och lummigt.
Svärmor var hemma hos oss och städade när jag kom hem, det var fullkomlig kaos, hon hade flyttat runt på massor av saker och ingenting var sig likt. Ändå hade jag och min sambo bestämt långt innan att vi skulle vara helt själva dem första dagarna för att lära känna vår bebis. Så en gnutta besvikelse kände jag där, jag var så ofantligt trött och ville bara sova men samtidigt kunde jag inte slappna av.
Sömnbristen var HEMSK dem första veckorna, jag trodde allvarligt att jag skulle bli knäpp på riktigt. Min lille kille skulle väckas för mat var tredje timme dygnet runt pga att han var så liten. Så varje runda börjades med att pumpa ut mjölk från båda brösten i en 30 min totalt. Sen skulle den lille ammas i 10 min, sedan matas med kopp och det tog ca 20 min att få i han 30 ml, jättesvårt med denna koppen. Detta var efter instruktionen från BB och amningsmottagningen.
Sen skuille han rapas, byta blöja vid behov. Allt som allt tog det ca 1,5 timme sen var det dags om en 1,5 timme till med en ny runda, jag trodde jag skulle dö, speciellt på natten. Vid ett par tillfällen hände det att jag somnade till när jag matade honom, kunde verkligen inte hålla ögonen öppna, det var skrämmande.
Min sambo kunde inte heller avlasta mig, han var enbart hemma 3 pappadagar med oss och det var jag också så ledsen över. Jag grät väldigt mycket dem första veckorna och tyckte allt var hemsk, tror sömnbristen var en stor bov i det hela. Jag ångrar nu i efterhand att jag inte ställde mer krav på min sambo, han hade åtminstonde kunnat ta ett pass på natten och ändå kunnat jobba på dagen. Då hade jag fått lite mer sammanhängande sömn.
När vår lille var två veckor blev han förkyld, det vart tre vändor till akuten den veckan för han åt knappt och gick jättedåligt upp i vikt. Sista gången vi var där önskade jag av hela mitt hjärta att han skulle bli inlagd så jag kunde åka hem och vila upp mig, jag var så fruktansvärt hemskt trött.
Han blev inlagd, men även jag då dem inte lägger in så små barn själva. Jag satt på den hårda sängen i sjukhusrummet och bara grät när ingen såg, jag var helt slut både psykiskt och fysiskt. Och som jag sa innan, jag skulle ställt mer krav på min sambo ingen orkar detta helt själv och samtidigt fungera i vardagen.
Jag ångrade tom att jag fick barn så hemskt var det, hade jag kunnat lämna tillbaka han till BB hade jag gjort det. Så dåligt mådde jag då, det var verkligen ingen rosenskimrande dröm för mig
.
Men nu 5 månader senare skulle jag aldrig i mitt liv vilja vara utan min älskade unge. Jag tar fortfarande största ansvaret för honom dygnet runt men nu funkar det, jag lever igen :)