• Anonym (Hon den arga)

Hur blir jag av med min ilska?

Jag lever i ett förhållande sen 2 år tillbaka, han är världens underbaraste och snällaste människa jag någonsin har träffat. Jag kan inte hitta något fel på honom och älskar honom över allt annat + nu är jag gravid i vecka 13.

Jag däremot. Jag är inte snäll, jag försöker vara tillmötesgående när vi diskuterar saker men det slutar alltid med att jag blir jätte arg, säger dumma saker och är jätte dum mot honom. Det gäller iförsig inte bara honom, det är detsamma om jag och min mamma inte kan komma överens om något speciellt även då får jag ett raseriutbrott.

Varför är jag så jävla arg? Jag blir så arg på mig själv, speciellt när jag är taskig mot min man. Hur ska jag lyckas att inte bli vansinnig så fort en människa inte förstår mig, så fort jag blir oense med någon. Snälla hjälp mig -hur ska jag klara av att föra en normal disskution utan att bli elak?

• Svar på tråden Hur blir jag av med min ilska?
  • Gerd parterapeuten

Hej!

För det första är det väldigt bra att du tar det här på allvar och ser att det är ett problem för dig och din sambo. Det finns alltid förklaringar till saker och ting. Jag tror att det finns ett samband mellan din ilska för din sambo och för din mamma, som du själv beskriver. Mitt förslag är att du går och pratar med någon utomstående som hjälper dig att förstå vad din ilska handlar om. Det handlar nog om att du inte blivit förstådd och att det är något med konflikter som får dig att reagera så starkt. Du kan börja med att fundera själv. Försök att ta det väldigt lugnt i en situation med din sambo, om du skulle såra honom, be om ursäkt och prata efteråt när situationen lagt sig lite.
    Hälsningar
    Gerd  

• Anonym (Hon den arga)

Jag har tidigare gått hos psykolog och pratat, jag vet att igentligen är jag jätte arg på min pappa för han lämnade oss när jag var liten , han lämnade oss för spriten. Jag slungades fram och tillbaka mellan mamma och pappa under min uppväxt, vid tonåren började min mamma dricka och båda dricker än idag. Så grunderna vet jag.
    I dagsläget har jag brytit all kontakt med min pappa för jag helt enkelt orkar inte ha någon så opålitlig i mitt liv, och min mamma är periodare men hon vet och respekterar att inte höra av sig till mig när hon dricker.

TROR att den mesta ilska jag har inom min är mot min pappa -fortfarande. Jag vill bara skrika på honom, svära så mycket jag bara kan och be honom dra åt helvete. Och det vet jag inte hur jag ska komma undan, den ilskan som träder fram i allt tjaffs. -Ingen psykolog har ännu lyckats att få bort den (har haft 4 olika sen jag var 13 år -är idag 25)

MEN jag klappa mig på axlen för jag biter mig hårt i tungan nu när det gäller min man, vill inte såra honom, älskar honom så mycket och vi har pratat om varför jag blir så arg och jag tror faktiskt att han förstår, vilket gör det lättare att bita mig i tungan också.

Svar på tråden Hur blir jag av med min ilska?