Bollen2 skrev 2011-10-20 19:12:07 följande:
Tar ni upp henne för att hon är vaken eller för att hon skriker? Eller menar du att hon skriker när hon ligger i sängen men slutar skrika när ni tar upp henne? För skriker hon inte i sängen är det väl ingen anledning att ta upp henne. Då kan hon ligga där och jollra själv.
Gör man inget ligger hon och jollrar en stund, sen blir hon uttråkad och vill att något mer ska hända. Det räcker med att hon ser någon av oss eller får något att pilla med. Hon somnar inte om på egen hand heller så hon måste vaggas för eller senare. Oavsett om jag tar upp henne eller inte så får jag ingen sömn. Jag brukar ta upp henne i en förhoppning att hon ska somna snabbare så.
vittra skrev 2011-10-20 19:57:22 följande:
Vår andra hade tyvärr lätt för att vara vaken mitt i nätterna, vi såg ett samband med att hon sov för mycket dagtid. Vi såg också samband med utvecklingsfaser, och då särskilt med koppling till motorisk utveckling. Det kommer ju gå över, men det är skitjobbigt när man väl är mitt i det! Har inte så många råd, förutom att kanske fundera över dagssömnen om ni kan behöva begränsa den om det har blivit ett mer eller mindre permanent problem. Vår dotter kunde inte sova mer än ca 1½ timme på dagen, annars var hon vaken. Och det var inte alltid så lätt att hålla den tiden...
Ja, det är svårt. Får hon inte sova som hon vill på dagen blir hon jättegnällig hela dagen. Det är ju inte så roligt heller. Hon är 20 veckor nu, jag tror att det kan vara utvecklingsfas. Hon håller på lära sig massor, igår började hon plötsligt hasa runt på golvet. Kanske är det det som är problemet. I natt sov hon i alla fall mycket bättre så idag kan jag se ett ljus i slutet av tunneln. När jag skrev tråden var jag desperat trött och det kändes som jag aldrig mer skulle få sova.