• LitetBus

Vad sjutton är projektiv identifikation?

Ibland vet jag inte om jag helt tappat förmågan att använda hjärncellerna, för nu har jag läst ett flertal beskrivningar gällande vad projektiv identifikation är men jag förstår fortfarande inte!

Kan någon hjälpa mig med exempel på projektiv identifikation, så polletten trillar ner?

• Svar på tråden Vad sjutton är projektiv identifikation?
  • yoyo90

Jag förstår det inte heller, säg gärna till om du hittar bra länk eller info som förklarar det..

• Betty Ballbreaker

Projektiv identifikation uppstår när den som fått en känsla eller egenskap projicerad på sig själv uppfattar sig som bärare av den känslan eller egenskapen. Projiceringen är s a s "enkelriktad", någon överför en egenskap/känsla som finns hos den egna personen på en annan person. Den projektiva identifikationen sker när projiceringen snappas upp av den andre, och denne börjar känna sig som känslan eller egenskapen, dock utan att så verkligen är fallet.
    Detta är ett ganska vanligt fenomen i psykoterapi. En terapeut kanske alltid börjar känna sig te x missunnsam i samtal med en viss klient. Terapeuten vet att så inte är fallet, och kan då förklara den uppkomna känslan med att projektiv identifikation har uppstått. Klienten har då alltså projicerat över egenskapen "missunnsam" på terapeuten, som svarar på projiceringen och faktiskt börjat uppleva sig som missunnsam. Exakt vad som sker och hur det sker är inte fastställt.

• Betty Ballbreaker

Ska tillägga att projicering (oftast) sker på en omedveten nivå. Som i exemplet ovan, kan det vara så att klientens egen känsla av att vara missunnsam är för svår att bära eller integrera i den egna personen för klienten. Det är alltså en icke önskvärd känsla hos klienten, som då "kastar över" känslan på terapeuten istället som tillhörande denne. Den projektiva identifikationen är också ofta omedveten. Kanske har du själv upplevt hur en viss person alltid får dig att känna dig på ett visst sätt, t ex elak, hjälplös etc. Det kan då vara fråga om just projektiv identifikation.

• Trashie

Kan det vara projektiv identifikation ifall det är en positiv känsla?

Svar på tråden Vad sjutton är projektiv identifikation?