• Enrice

Otrevligt bemött på förskolan

Blev lite ledsen idag när jag hämtade på dagis. Har aldrig haft problem med dem förut, och tycker att alla är trevliga (utom en efter denna incident nu då...). Gick glad till förskolan för att hämta min dotter. Det var ganska lugnt vid hämtningen så jag ville bara passa på att fråga en sak jag undrar över, nämligen hur det blir med lucia eftersom jag tänker beställa luciakläder snart.
    Fick till svar, snäsigt och argt:
    LUCIA!? Vi har faktiskt en massa andra saker för oss innan det!!!!!!!!!

Och därpå följande en liten utläggning om föräldrar som frågade om lucia i augusti bla bla bla...Det har väl inget med MIN fråga att göra.
    Jag försökte slänta över den obekväma stämningen med att säga: ja det är ju så mysigt med jul, vi lyssnade på julsånger hemma igår...
    Men hon är lika otrevlig för det...    
    Sedan gick bara personen i fråga, det var en envägskommunikation från hennes sida och kvar står jag. Inte hej då ingenting typ jag finns inte.

Okej...tänkte jag. Jag blev helt ställd. Jag har väl rätt att få fråga vad jag vill eller? Och få ett vänligt svar? Läste förskolans värdegrund en extra gång när jag kom hem och funderar på om det är något jag missat, man kanske inte får fråga om lucia eller?  

Jag brukar inte klaga i första taget, men ska jag finna mig i att bli otrevligt bemött? Jag kan förstå om de har stressigt och mycket, men att svara vänligt tar väl kortare tid än att snäsa av folk? Jag blev mest förbannad över att hon snäste av mig inför min dotter och att jag inte fann mig direkt och sa ifrån, men jag blev så paff. Om hon är sådan mot föräldrarna, hur är hon då mot barnen????
    På den förra förskolan hände aldrig sådana här saker, fast man som förälder hade massa knasiga frågor... 
    Henne vågar man ju aldrig fråga något igen...Jag kanske överreagerar men kände mig så j-la kränkt.     

• Svar på tråden Otrevligt bemött på förskolan
  • såärdet

låter som om den personen hade en dålig dag. Prata med henne nästa gång du ser henne och berätta hur du reagerade. Då kanske hon lugnt kan svara lite trevligare

• chapelhill

men usch vilken typ !
    jag jobbar själv på på en förskola och INGEN förälder ska behöva bli bemött på det sättet av en "fröken" !
    Föräldrarna har självklart rätt att fråga sådana frågor, och personalen ska svara så gått de kan.. Och om det är mycket att göra innan så de inte vet än hur det blir med t.e.x Lucia så säger man det på ett vänligt sätt ! sådär ska du inte behöva behandlas !

jag tycker att du ska prata med någon om det där. förskolechefen eller någon annan vettig :) 

• vittra

Alla har ju dåliga dagar ibland och man ska nog inte ta något sånt här personligt, det är ju uppenbart att hon var stressad och hade mycket att göra (vilket hon ju också sa) och med tanke på dagens bristande resurser inom förskolan är det ju ärligt talat inte särskilt oväntat. Det är knappast första gången personal på förskola är så stressad att de inte förmår bemöta föräldrarna ordentligt (det är ju precis samma sak som händer inom vården).

• Enrice
    chapelhill skrev 2011-10-18 18:22:00 följande:
    men usch vilken typ !
    jag jobbar själv på på en förskola och INGEN förälder ska behöva bli bemött på det sättet av en "fröken" !
    Föräldrarna har självklart rätt att fråga sådana frågor, och personalen ska svara så gått de kan.. Och om det är mycket att göra innan så de inte vet än hur det blir med t.e.x Lucia så säger man det på ett vänligt sätt ! sådär ska du inte behöva behandlas !

jag tycker att du ska prata med någon om det där. förskolechefen eller någon annan vettig :) 
    Tack för de orden :) De stärker. Har faktiskt gråtit till och med på vägen hem, för jag kände mig så illa behandlad. Och jag brukar tåla det mesta. Skäms ju att man lipar för en sådan sak men mitt förtroende för förskolan blev lite naggat i kanten idag. Vanligtvis tar jag inte åt mig så mycket...Känns ju lite löjligt...
  • Ziindlaa

Men har aldrig du haft en dålig dag? Du skriver ju själv att de tidigare aldrig vart problem.

• Enrice
    vittra skrev 2011-10-18 18:23:47 följande:
    Alla har ju dåliga dagar ibland och man ska nog inte ta något sånt här personligt, det är ju uppenbart att hon var stressad och hade mycket att göra (vilket hon ju också sa) och med tanke på dagens bristande resurser inom förskolan är det ju ärligt talat inte särskilt oväntat. Det är knappast första gången personal på förskola är så stressad att de inte förmår bemöta föräldrarna ordentligt (det är ju precis samma sak som händer inom vården).
    Jo det är sant, alla har stressiga dagar. Men det kändes bara så fel...Jag passade ju på att fråga när det var någorlunda "lugnt" och ett bra tillfälle. Hon pratade ju flera meningar under den tiden, att vänligt informera tar ju samma tid. Och alla är glada :)

Vården är mitt yrkesområde och jag skulle aldrig snäsa åt en patient som frågar något. Då är något fel.

Nej, jag vet att man inte ska ta det personligt, men när man är i situationen känns det helt annorlunda. 

Skönt att ventilera här :)     

• Enrice
    Ziindlaa skrev 2011-10-18 18:31:54 följande:
    Men har aldrig du haft en dålig dag? Du skriver ju själv att de tidigare aldrig vart problem.
    Klart jag har...men jag är inte sur och otrevlig för det. Jag brukar inte snäsa åt folk. Då får de ha varit bra dumma mot MIG innan.

Jag blev så paff annars hade jag nog snäst tillbaka. 
  • Ziindlaa

Men hade det blivit bättre om du också vart otrevlig? Det ja menar är att alla kan ha dåliga dagar, varför gör du sån stor grej av det? Ryck på axlarna och tänk på hur bra din dag vart eller något. Att låta någon annans dåliga energi gå över på en själv är det sämsta man kan göra. Släpp det där och tänk positivt, hon kanske sitter nu och har Ågren för att hon snäste av er idag. Låt ingen annan bestämma över din dag!

• Thaleia

Jag själv brukar inte snäsa av föräldrar på det sättet för när jag blir stressad så reagerar jag inte sådär men jag vet kolleger som tyvärr kan göra det utan att dom egentligen menar något illa. Vi reagerar olika på stress och vissa dagar blir det bara för mycket med allt som läggs på oss på förskolan och som inte har med barnen att göra och då kan en sån här fråga bli en stor grej, tyvärr.  På sistone har jag börjat känna att det börjar bli helt sjukt hur mycket vi ska hinna med att planera och fixa UTAN att ha tid till det och att man håller på att glömma att vi faktiskt är där först och främst för barnens skull.
    Om du känner för det, så kan du ju prata med henne och säga att du inte menade något taskigt när du frågade ang Lucia. Och då kanske hon själv kommer på sig att hon kanske inte lät så trevlig och ber om  ursäkt.

• Enrice
    Thaleia skrev 2011-10-18 20:06:22 följande:
    Jag själv brukar inte snäsa av föräldrar på det sättet för när jag blir stressad så reagerar jag inte sådär men jag vet kolleger som tyvärr kan göra det utan att dom egentligen menar något illa. Vi reagerar olika på stress och vissa dagar blir det bara för mycket med allt som läggs på oss på förskolan och som inte har med barnen att göra och då kan en sån här fråga bli en stor grej, tyvärr.  På sistone har jag börjat känna att det börjar bli helt sjukt hur mycket vi ska hinna med att planera och fixa UTAN att ha tid till det och att man håller på att glömma att vi faktiskt är där först och främst för barnens skull.
    Om du känner för det, så kan du ju prata med henne och säga att du inte menade något taskigt när du frågade ang Lucia. Och då kanske hon själv kommer på sig att hon kanske inte lät så trevlig och ber om  ursäkt.
    Ja, det är kloka ord. Kändes bara så snopet när jag gick därifrån idag, för sedan kom det andra föräldrar som hon var som vanligt emot. De sa inte ens hej då till mig eller min dotter.

Jag kommer nog ha svårt att fråga/prata med henne i fortsättningen...
    Jag läste deras utvecklingsplan att deras mål är att samverka med föräldrarna. Låter ju bra i teorin.
    Men idag fungerade det inte i praktiken :(
  • Flygfotogen
    Thaleia skrev 2011-10-18 20:06:22 följande:
    Ja jag kan "eka" det där rakt av. Någonstans mellan likabehandlingsplaner, ny reviderad läroplan, kommunala undersökningar, reflektionsprotokoll, utvecklingssamtal, hemsidesbyggnation, skyddsombudsuppdrag, brandskyddsansvar, materialbeställning, verksamhetsplanering, kurser, utredningar, möten och allt vad pedagoger tampas med OCH den pedagogiska verksamheten i sig så kan bägaren sippra över lite ibland hos vissa. Det är nog inte illa menat av någon!

Kan det ha varit så att tonläget blev fel? Att något som kanske var skämtsamt eller förvånat kom ut fel? Prata med henne om du känner behov av det tycker jag. Det kan ju räcka med att fråga om hon "tog illa upp" av att du frågade om Lucia.
Svar på tråden Otrevligt bemött på förskolan