• Ancilla

Ni som bygger eller byggt Älvsbyhus

Vi är eventuellt på G att få köpa en tomt och funderar då på att bygga ett älvsbyhus. Om vi inte bygger nytt så lär det bli något 60- eller 70-talshus där vi nu vill bo. Även om det nyare är en anings dyrare så resonerar vi så att det troligtvis blir dyrare per månad att ha det gamla huset då det troligtvis måste renoveras och det har dyrare uppvärmningskostnader. Vi har inte råd som det ser ut idag att bygga ett exklusivt  hus men skulle tro att det är bättre med ett nytt än ett gammalt.

Ni som bygger eller nyss byggt Älvsbyhus, hur har det gått under byggtiden. Är det mycket som strulat eller har det gått smärtfritt? Är det någon av er som byggt badrum själva med kalel och klinker? Jag läste någonstans att man måste förstärka väggarna först innan man kan sätta upp kalel. Blev huset levererat i tid? Hur lång tid tog det från att ni skrev kontrakt tills ni kunde flytta in i huset?

All info mottages tacksamt.

Ancilla

• Svar på tråden Ni som bygger eller byggt Älvsbyhus
  • Studentpappa

Älvsbyhus går väl inte att få med platta eller golvvärme så skall ni ha klinkers så krävs ju att ni gör golvet/golven i badrummen själva.
    Klinkers utan platta skall väl helst reglas cc30 istället för det vanliga cc60, sen skall det vara dubbla golvspån och eventuellt gjutas ovanpå.

Våra grannar bygger Björklidenhus de har både platta och golvvärme, också billiga och i mitt tycke finare hus med vad som det verkar högre standard.
    Finns ju en stor tråd om älvsbyhus på byggahus.se

• carin 82

Vi har byggt ett älvsbyhus och säger så här. Vi är nöjda med huset men skulle inte bygga med dom igen. Vi har inte haft otur med vårat hus som man hört att endel haft. Och vi har fått hjälp med det som behövts göras om. men bygglaget som vi hade var inte alls bra. Som tur var så fick de sparken sen..   Och hanverkarna som kommit och rättat till felen har varit lite slarviga så att grejerna har fått göras om igen sen..
    Och standarden är ju låg.. men antar att man får vad man betalar för..
    Vi har enplans hus, men om vi skulle bygga övervåning så skulle vi inte välja älvsbyhus. Vill inte ha trappen i hallen precis innanför ytterdörren, vilket innebär att man blir genomsur om fötterna varje gång man ska gå upp ( om det är snö eller regnigt ute såklart)  eller så får man med sig grus o skit från golvet upp i trappen.    

• scaniae
    Ancilla skrev 2011-10-18 19:48:19 följande:
    Vi är eventuellt på G att få köpa en tomt och funderar då på att bygga ett älvsbyhus. Om vi inte bygger nytt så lär det bli något 60- eller 70-talshus där vi nu vill bo. Även om det nyare är en anings dyrare så resonerar vi så att det troligtvis blir dyrare per månad att ha det gamla huset då det troligtvis måste renoveras och det har dyrare uppvärmningskostnader. Vi har inte råd som det ser ut idag att bygga ett exklusivt  hus men skulle tro att det är bättre med ett nytt än ett gammalt.

Ni som bygger eller nyss byggt Älvsbyhus, hur har det gått under byggtiden. Är det mycket som strulat eller har det gått smärtfritt? Är det någon av er som byggt badrum själva med kalel och klinker? Jag läste någonstans att man måste förstärka väggarna först innan man kan sätta upp kalel. Blev huset levererat i tid? Hur lång tid tog det från att ni skrev kontrakt tills ni kunde flytta in i huset?

Ancilla
    jag bara undrar

varför ska alla välja färdiga hus ur katalog?

varför är det ingen som går till en arkitekt eller själv sätter sig med hela familjen med pappe roch penna och ritar sitt eget hus?
  • Studentpappa
    scaniae skrev 2011-10-18 21:28:40 följande:
    jag bara undrar

varför ska alla välja färdiga hus ur katalog?

varför är det ingen som går till en arkitekt eller själv sätter sig med hela familjen med pappe roch penna och ritar sitt eget hus?
    Det står i TS och bör vara uppenbart, priset? 
  • scaniae
    Studentpappa skrev 2011-10-18 21:32:40 följande:
    Det står i TS och bör vara uppenbart, priset? 
    nej det står inte
  • Studentpappa
     Vi har inte råd som det ser ut idag att bygga ett exklusivt 

Ancilla
    scaniae skrev 2011-10-18 21:33:42 följande:
    nej det står inte
    Inte?
  • scaniae
    Studentpappa skrev 2011-10-18 21:35:53 följande:
    scaniae skrev 2011-10-18 21:33:42 följande:
    nej det står inte
    Inte?
    jag har inte skrivit någon om exklusivt hus, man måste inte ha ett exklusivt hus, man kan bygga ett alldeles vanligt hus

men alla hus MÅSTE vara ritade av arkitekter
  • Studentpappa

Jag är ganska säker på att fler hus ritas av byggingenjörer än arkitekter.
    De brukar vara duktigare på konstruktioner som faktiskt går att bygga också.

Jag känner ägarna av en husfirma de har en konstruktör från 1-årig ky-utb. Så alla hus ritas inte av arkitekter.

• scaniae
    Studentpappa skrev 2011-10-18 22:18:06 följande:
    Jag är ganska säker på att fler hus ritas av byggingenjörer än arkitekter.
    De brukar vara duktigare på konstruktioner som faktiskt går att bygga också.

Jag känner ägarna av en husfirma de har en konstruktör från 1-årig ky-utb. Så alla hus ritas inte av arkitekter.
    och som sagt var det inte det det handlade om
  • Ancilla

Tack för att ni tog er tid att svara. Jag fortsätter att undra så vill fler skriva här så är jag glad.

Ancilla

• Susanne905

Kolla på byggahus forum, där hittar du såväl ris som ros om Älvsbyhus.

• Soosiie

Ancilla
    Hej!

Jag och min sambo har byggt ett Älvsbyhus (Tyr) vi bloggar på Ometthus.blogg.se och vi har verkligen inte haft ett enda problem med Älvsbyhus. Hela mycket har gått så smidigt och vi är otroligt nöjda! Vi skulle absolut kunna bygga ett Älvsbyhus igen! Rekommenderar verkligen det, de har verkligen hjälpt oss med allt då vi haft funderingar och det har aldrig varit något problem med något. :)

Jag tror alla husfirmor får både ris och ros. Men om du tänker på hur många villor Älvsbyhus bygger varje år tror jag inte att du ska vara orolig. :) Men det är ju något ni måste känna efter själv. Men vi är jätte nöjda och älskar vårat hus!

/Susanné
Svar på tråden Ni som bygger eller byggt Älvsbyhus