• Arwen2

pastöriserade mögelostar?

undrar bara om någon vet varför man inte får äta mögelostar som är pastöriserade? de opastöriserade kan jag förstå eftersom där kan finnas speciella bakterier men de försvinner väl vid en pastörisering sen eller? fick inget klart besked om detta hos BM och jag bara älskar sådana här ostar annars. Vin och sånt kan lätt avstå från men detta har varit och kommer att bli jättesvårt.

Någon som vet?

• Svar på tråden pastöriserade mögelostar?
  • Mumu

Det är tydligen vid tillverkningen som hanteringen kan gå fel och osten kan få samma bakterier. Risken är säkert pytteliten, så liten att många nästan tycker det är löjligt att undvika pastöriserad ost.

Jag vill gärna följa livsmedelsverkets kostråd, och där står det med på listan över det som man inte ska äta, så jag äter det inte.

Glöm inte att du får äta ostarna om de är upphettade! Så har jag stillat mitt sug...

• Parvelns mamma

Här är en till som älskar mögelostar men som sagt inte så bra att äta nu under gravidititen. Eftersom det är just mögel i osten så kan det finnas bakterier även om det är pastoriserad mjölk. Så vi får vänta ett tag till innan vi kan smaska god ost igen...

K 29+5

• Smultronet

Nope. Det är möglet utanpå osten som kan vara skadligt så det spelar ingen roll ifall den är pastöriserad eller ej i det fallet. Tydligen räcker det inte med att man skär bort kanterna heller har jag läst någonstans. Det står på livsmedelsverkets sida att du kan äta alla ostar om du värmer den till bubblande het, fast det är nog inte så gott med bubblande Brieost på kexen.

• Mumu

Smultronet, nej men det kan vara fasen så gott på andra sätt! Gjorde en underbar och enkel förrätt i helgen, pröva gärna den om ni saknar mögelost!

Vi delade nektariner och kärnade ur, rev MASSOR av mögelost över och körde en kvart i ugnen (garanterat bubblande...). Sen serverade vi nektarinerna på en bädd av machesallad. Åååh, vad gott det var för en gravid ostälskare!

• Simrin

Hej!
    Tänkte att jag skulle göra er ostälskare lite än mer nedstämda.
    Man får inte äta mögelostarna under amningen heller!!!!

Jag har gått och räknat dagarna tills att jag ska föda och äntligen få äta dessa ljuvliga ostar igen men inte. När jag läste lite om amning så står det att precis samma "matregler" gäller vid amning som graviditet.
    Jag hade till och med planerat att jag skulle ta med brieost till förlossningen för att fira med. Icke sa nicke!

Jag antar att man överlever, det är ju en ganska så fin sak man får istället. Och efter ett tag så kan man ju pumpa ur, det ska jag göra iallafall.

• Arwen2

tack för era svar! ja det måste ju ha med möglet att göra så klart och det verkar ju som om jag får gå och sukta ett tag till innan jag kan göra mig en rejäl ostbricka men tack för tipset om förrätten, den ska jag garanterat prova. Och att det går bra att äta om det varit i ugnen visste jag inte, så nu känns det lite bättre

• Rubia

Men allvarligt talat, det här med mögelostar under amning... det var nytt för mig. Kan verkligen bakterierna gå över via mjölken till barnet? Låter inte det lite väl mystiskt? Det måste ju innebära att man absolut inte ska amma om man själv blir sjuk i t ex influensa, och det har jag inte fått någon info om eller läst någonstans. Fick barn 2001 senast visserligen, men kan det verkligen ha ändrats så radikalt? Är allt verkligen så in i bänken farligt t o m under amning? Under graviditet kan jag förstå det eftersom man typ delar blodsystem och så, men under amningen.... Förstår ju det här med alkohol och skaldjur, men bakterier från mögelostar?! Ja, ja, det är väl bara att gilla läget som vanligt och ställa in sig på ännu längre väntan.. Kan annars rekommendera mjukost med ädelostsmak, nästan som originalet!!!

• JsN

Rubia, LÄS min länk! Simrin har fel!

• Fyra

Klart att du får äta mögelost när du ammar!!!! Nu får ni sluta att skrämma upp folk. Ta reda på fakta först!

Svar på tråden pastöriserade mögelostar?