• malininorrköping

Vilken dag går barnen bus eller godis?

är det helgen innan Halloween som ärpå måndagen va? Eller är det alla helgonahelgen. HJÄLP! Min son vill gå och är helt fixerad vi detta. Han har asperger så blir det fel kan det bli världskrig här hemma. TACK!!!!

• Svar på tråden Vilken dag går barnen bus eller godis?
  • Nyfiken gul

Halloween  är ALLTID den 31:A oktober - ingen annan dag. Och ska INTE förväxlas med allhelgona som är något helt annat

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • malininorrköping

men tror du barn går bus eller godis mitt i veckan? Om jag låter min son vänta och andra barn ringer på under helgen kan dey bli lite kaos. Tack för svar förresten

• Miss Cee

Om man ska göra det alls så ska det göras på rätt dag, den 31:e. Oavsett om det infaller mitt i veckan.

Och ja, i de länder där Halloween firas "på riktigt" går man på rätt dag även om det är en veckodag.

• Nyfiken gul
    malininorrköping skrev 2011-10-18 21:38:06 följande:
    men tror du barn går bus eller godis mitt i veckan? Om jag låter min son vänta och andra barn ringer på under helgen kan dey bli lite kaos. Tack för svar förresten
    bus eller godis går man endast på halloween - vilket ju för övrigt bara är just den dagen.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Balahir

aldrig. köp godis till ungarna istället för att lära dem tigga.

• Moniqe1979

kommer det barn någon anna dag än den 31:a får de gå tomhänta härifrån... oAVSETT dag lika så med påskkärringar de får gotter på skärtorsdagen (den dag man i denna del av landet går inte påskafton som verkar vara standard i södra.)

• malininorrköping
    Balahir skrev 2011-10-18 21:42:10 följande:
    aldrig. köp godis till ungarna istället för att lära dem tigga.
    Hm det är med blandade känslor jag låter dem gå. Men de ska göra fina trolldegsfigurer med hallowwen motiv som de även målar och tar med sig dem och delar ut.
  • Trident5678

Jag kommer att ha godis hemma den 31 oktober till Halloween-firande barn. Kommer de och ringer på dörren någon annan dag, så finns det inget godis till dem.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • malininorrköping

Jag får väl omformulera mig lite det spelar ingen roll vilken dag jag tycker man ska gå undrar om barn brukar gå på helgen eftersom sonen har svårigheter kommer han få panik om barn ringer på under helgen och är utklädda. tänkte kanske det är då man har godis hemma och då barn får äta godis. men då satsar vi på halloween dagen då

• Pyrola

Kan du inte fråga andra föräldrar i närheten vad som är kutym där ni bor? För vad jag tror är att många barnfamiljer går under helgen när man är ledig. Men vad händer om han inte får godis hos dem han knackar på hos?

• Moniqe1979

du får dörbereda honom i god tid att det finns barn som gör "fel" för att deras föräldrar tycker det är lättare att de går på helgen och att då många vuxna blir arga på de barnen så därför får han gå den dag man SKA gå så ingen skall bli arg...

• malininorrköping

Ska jag säga att de vuxna blir arga på barnen när de går halloween på fel dag Eh???
    tror inte det!!!!
    men lakritsbåt ditt tips låter klokt jag ska höra mig för lite runtomkring.....
    Jag ska däremot förbereda honom på att man kanske inte får godis det är inget man kan ta för givet...

• Kodia
    malininorrköping skrev 2011-10-18 22:00:30 följande:
    Ska jag säga att de vuxna blir arga på barnen när de går halloween på fel dag Eh???
    tror inte det!!!!
    men lakritsbåt ditt tips låter klokt jag ska höra mig för lite runtomkring.....
    Jag ska däremot förbereda honom på att man kanske inte får godis det är inget man kan ta för givet...
    Alla "firar" ju inte Halloween. Traditionellt i USA är det väl så att barnen bara ringer på i de hus som har en pumpalykta utanför, som tecken på att de "är med på det". Här har ju folk sällan det, och nu när det infaller på en måndag vet jag inte hur många som kommer att bry sig om det...

Kanske kan ni tillverka något pyssel (tex utklippta spöken i vitt papper) som ni delar ut. Det kommer han ju att få göra i de flesta hus, och då kanske det inte blir något misslyckande. Dvs att ni överför syftet från att "få godis" till att "visa hur fint man har klätt ut sig och dela ut spöken".
  • malininorrköping
    Kodia skrev 2011-10-18 23:49:50 följande:
    Alla "firar" ju inte Halloween. Traditionellt i USA är det väl så att barnen bara ringer på i de hus som har en pumpalykta utanför, som tecken på att de "är med på det". Här har ju folk sällan det, och nu när det infaller på en måndag vet jag inte hur många som kommer att bry sig om det...

Kanske kan ni tillverka något pyssel (tex utklippta spöken i vitt papper) som ni delar ut. Det kommer han ju att få göra i de flesta hus, och då kanske det inte blir något misslyckande. Dvs att ni överför syftet från att "få godis" till att "visa hur fint man har klätt ut sig och dela ut spöken".
    om du läser lite högre upp han ska göra fina halloween figurer och dela ut. han tycker det ärkul att klä ut sig oxå så det handlar inte bara om godiset, men säkert en del ;) han är ju barn
  • Lillloppanlina

Ingen vet med bestämdhet. Enligt Nordiska museet kan Halloweenfester förekomma lite när som helst i slutet av oktober eller början av november men vanligtvis sker firandet på kvällen före alla helgons dag. Alltså fredagen före den första lördagen i november.. Sådär ja!!

• Kodia
    malininorrköping skrev 2011-10-19 09:07:35 följande:
    om du läser lite högre upp han ska göra fina halloween figurer och dela ut. han tycker det ärkul att klä ut sig oxå så det handlar inte bara om godiset, men säkert en del ;) han är ju barn
    Oj, sorry, jag läste lite för fort och fick för mig att det var någon annan som skrivit det! Hoppas att ni får kul i alla fall!
  • Klickerträna
    Pette skrev 2016-10-17 09:47:16 följande:

Det är idag så du vet

Trams
Svar på tråden Vilken dag går barnen bus eller godis?