• Humlan 2

Sår på rumpan-Vilket är den bästa salvan?

Våran son är jätteröd flammig & irriterad runtom på båda sidorna om rumpan har två sår som bara blir värre. Såren vätskar lite men blöder ej & värkar svida & göra ont. Ser ut som det är avskavt skinn, om ni förstår. Och det blir bara värre, såren kom igår.
    Läste jusst att man ej ska använda inotyol på öppna sår, någon som vet?? Finns det någon bra salva? Lufta gör vi så mycket vi kan.
    MVH

• Svar på tråden Sår på rumpan-Vilket är den bästa salvan?
  • Helene33

ta idomin salva och potatismjöl det är jätte bra

• Annelie81

silon salvan!!!!!!!!!! Den är bäst till ALLT!

• Annelie81

Ur fass.se

Vad används läkemedlet för?
    För människa:
    Hudskyddsmedel vid vätskning av olika slag, t ex spädbarnsvård, liggsår, fistlar, vätskande eksem och dregelsår. Även analklåda, hemorrojder, självsprickor och hudinflammationer kan behandlas.
    För djur:
    Hudskyddsmedel mot mugg, fistlar och torra eksem samt vid vätskning av olika slag, t ex vätskande eksem och ofrivillig urinavgång.

• EMO 979

Jag använde inotyol på mina större3 tjejer när de blev skinnflådd i rumpan och det funkade bra-super. Har iof inte läst att man inte ska ha det på öppna sår..

• appelsinen

Silon hjälpte inte för oss.. vår son har små röda sår i ändan kring öppningen. Nu smörjer vi ganska mycket med Inotyol efter varje byte och det har blivit mycket bättre. Min kompis rekommenderade den att den är bäst av alla.

På BVC sade de att man kan smörja den på öppna sår.. det gör ju att bajset inte kommer in i såret (annars fräter det ju lätt). Hoppas vi inte gör fel...

• busmor

Salvråd har du redan fått flera (min favorit är Silon) och jag tänkte därför ge ett annat tips. Eftersom vatten torkar ut huden ännu mer, så bör du undvika att tvätta med just vatten. Det finns en jättebra kräm på Apoteket som heter Tvättkräm. Den är så mild att man inte behöver skölja bort den med vatten. Sedan kan du använda mjuka pappersservetter typ för ansiktet eller näsan. Hoppas att den lilla rumpan snart blir bättre, det brukar ge med sig om man sätter in rätt behandling. Jo, en sak till som du kan testa är att byta blöjsort. Lycka till!!!

• lillalycka

du kan också prova hälsokosten, där finns framförallt två märken med några olika salvor-Weleda och Urtekram båda har barnsalvor med ringblomma i som är fenomenala båda. sedan har Weleda också en kräm för utebruk utan vatten som räddat lillan i två år nu. lycka till och gott nytt år, anna.

• minimamma12

inotyol är den som är bäst! Jag tycker nog du ska ta kontakt med bvc om inte försvinner med salva för annars kan det var typ allergi eller nått....

• huldra29

Den enda salvan som nånsin har hjälpt och hjälper snabbt är
    INITIOL salva... den är överlägset bäst!!!!!

Min dotter har så känslig hud och hade ofta så sårig stjärt.. men jag började använda initol salva vid varje blöjbyte så skyddade den jättebra.. även bra om det var som öppna sår..

• Sasson

Min favvo är inotyolsalva, men på sår sma man tydligen smörja med zinkpasta (har aldrig behövt det på Alva men hennes kusiner fick den rekommendationen.

Annars håller jag med busmor, tvättcremen är underbar! Har inte behövt använda den på Alva men vi hade den på jobbet (jobbade på gruppbostad innan). Kan även användas som lotion.

• Humlan 2

Tack för alla tips!!! Nu är grabben bättre i rumpan har smort in honom med bepanthen (när det var som värst) & den har varit super & nu kör vi med inotyol när det har läkt...tror det var tvättlapparna som gjorde att han blev så sårig. Har bara sköljt honom under vatten & inga tvättlappar. Luftat vid varje böljbyte...
    Ha ett underbart nytt år!!!!

Svar på tråden Sår på rumpan-Vilket är den bästa salvan?