en 6 åring med "problem"
Hej.
Jag vet egentligen inte om jag ska fråga dig eller psykologen.
Men vi har en 6 årig dotter. hon föddes för tidigt, 8 v.
Hon har gräsliga utbrott och har haft i hela sitt liv. det beteendet kallar vi för exorsisten! (inte till henne, utan för att vi ska förstå hur hon har betett sig när vi berättar för varandra)
Tanken i detta har då gått till om hon har något adhd eller liknande. är inte så väl insatt. Dessutom att hon då är prematur och fick höra att det fanns en större chans/risk att dessa barn fick dessa bokstavs sjukdomar/syndrom.
Hon tycker att ALLT är jobbigt. hon vill skolka från skolan när dom har utedag (varje onsdag) för hon vill inte vara ute och gå. det är jobbigt och tråkigt! Hon har svårt att få något att göra hemma, leker inte själv och har aldrig gjort.
Hon äter nästan ingenting, men har börjat dricka en massa så fort vi äter. Nästan så att hon byter ut maten mot drickan. Så på detta viset är det ju inte konstigt att allt är jobbigt! vi har försökt få henne att förstå att man måste äta för att orka att leka och ha roligt. men hon vill inte!
Vi håller på att ge upp. vi försöker verkligen hålla oss lugna när hon får sina utbrott, men det senaste slutade med att hon slog mig en massa och avslutade med att sparka mig i magen. SÅ fick jag nog och gick.
Har du några tips till utslitna föräldrar som även har ett barn till att ta hand om. (hon var såhär innan lillebror föddes)
Tack
H