• Sweetheart1986

Hur ska jag få min 1-åring att sluta kasta mat på golvet?

Som rubriken lyder!

Han kastar ALLT på golvet, häller ut det han fått att dricka från pipmuggen! Jag blir galen!

Snälla, kom med tips/råd!
    Tack på förhand!

~*~Vincent 101010~*~BF 120125~*~
  • Svar på tråden Hur ska jag få min 1-åring att sluta kasta mat på golvet?
  • RasSam

Jag brukar ta bort tallriken när han börjar kasta OM han har fått i sig mat. Har fått för mig att han är rätt mätt eller ointresserad när han väl börjar kasta maten.. Annars ignorerar jag mest, har märkt att det ju mest är reaktionerna han är ute efter så får han inga så tröttnar han rätt fort! :)

• Sweetheart1986

Sonen börjar direkt när vi ställer fram tallriken =( Han får 3 chanser på sig, säger till honom att mamma tar bort tallriken om du fortsätter... hinner oftast ta tallriken innan den åker i golvet, men inte alltid eftersom vi äter samtidigt.

Förstår att det är reaktionen han är ute efter, å jag försöker verkligen behärska mig, behålla lugnet osv.. men det är ju inte alltid så lätt alla gånger =/
    Kanske bara är en fas han är inne i? Är ju mitt första barn så allt är helt nytt för mig...

• Friedegard

Det är klart att det är en fas, men han är ju lite liten för att uppfostra, orsak och konsekvens är ju inte riktigt begrepp som 1-åringar förstår. 

Vi gjorde som josie78, funkande utmärkt. Oftast när de kladdar mer än vad de äter så beror det på att de inte är så hungriga. Har han något mellanmål för nära middagen?  

• RasSam

Han är ju bara 1 år, då är det inte alltid så lätt o stå emot impulser :) jag tror att om man tjatar om såna saker så blir det mer en ond cirkel! Men min var också runt året när han börja kasta maten, nu är han 16 månader o kastar sällan.. Nu har han ersatt det med andra hyss ;)

• Sweetheart1986

Det spelar ingen roll vilket mål på dagen det handlar om,.. han kastar allt ändå! =(
    Har provat att ignorera, säga till osv... men han flinar bara och fortsätter. Eller så börjar han störtgrina (arg) när vi tar bort tallriken =/

Tycker ju att han borde vara hungrig kl 7 på morgonen när har inte ätit sen middagen dagen innan...
    Får försöka att stå ut med matkastningen då helt enkelt... =/

• knaskakan

Här hemma har det funkat ibland med att ignorera och ibland med att ta bort tallriken, men det kan vara svårt det där. Men som sagt så kommer han säkerligen att tröttna på att kasta mat och hitta på andra hyss.

Vår tös bytte ut maten mot att klättra överallt till att stå och springa i soffan och där brukar vi säga till att man får sitta i soffan för det hon vill är att vi ska springa dit och ta ner henne. Då brukar hon sätta sig ner för att ställa sig upp igen och testa. Ibland lyckas vi och ibland inte helt enkelt ;)

Men det är klart att barn söker uppmärksamhet och ibland blir de triggade av vissa saker som de senare inte bryr sig i.

• Adamama

Jag håller med om att varna-konsekvens inte funkar på en ettåring. En ettåring har inte förmåga att koppla orsak-verkan. om du gör så, så gör mamma så, hjälper föga. Han har ingen utvecklad impulskontroll. Då är det bättre att undvika att han misslyckas och att ni blir arga och straffar genoma tt plocka bort maten.

Kan ni inte undvika att ge honom tillgång till maten under en period. mest för att bryta. Att ni återgår till att mata istället för att han själv har tallriken och äter? Kanske låta honom hålla i en leksak eller så istället.

Det kanske känns som ett steg tillbaka, men jag känner inga sjuåringar som inte äter själv och bara leker. Så om ni förskjuter äta-själv-perioden med någon månad eller två är det väl ingen fara.

Sedan kan ni göra stickprover då och då. Testa om han fortfarande gör så eller om han glömt bort det.

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
Svar på tråden Hur ska jag få min 1-åring att sluta kasta mat på golvet?