• Shitzu

När börjar man gå ner i vikt? (löpning)

Jag har börjat jogga regelbundet för snart två veckor sedan. Min plan är att få bättre kondition och tappa lite i vikt.
    Nu är jag nybörjare och joggar ca varannan dag. 20-30 min. Jag kombinerar jogg med gång än så länge.
    Nu blev jag lite nyfiken på vad lång tid det tar innan man börjar gå ner i vikt. Är det kanske då man förbättrat sin kondition, om några månader eller så?
    Just nu verkar jag iaf stå still i vikt.

Någon som vet något?

• Svar på tråden När börjar man gå ner i vikt? (löpning)
  • CallGirl

Det beror på hur du äter också. jag har börjat träna för omkring två år sedan och gjorde ett konditionstest nu i veckan som jag presterade nästan i topp på, men eftersom jag inte får biten runt maten att funka så har min totala viktnedgång blivit 8 kg på två år.

• Tonårsmamman1
    Shitzu skrev 2011-10-19 08:16:41 följande:
    Jag har börjat jogga regelbundet för snart två veckor sedan. Min plan är att få bättre kondition och tappa lite i vikt.
    Nu är jag nybörjare och joggar ca varannan dag. 20-30 min. Jag kombinerar jogg med gång än så länge.
    Nu blev jag lite nyfiken på vad lång tid det tar innan man börjar gå ner i vikt. Är det kanske då man förbättrat sin kondition, om några månader eller så?
    Just nu verkar jag iaf stå still i vikt.

Någon som vet något?
    Det beror nog lite på hur mycket du vill gå ner. Har du mycket övervikt måste du förändra dina matvanor också. Har du bara lite så räcker det kanske med motion, om du för övrigt äter bra (vilket är viktigt om du motionerar).
    Men se över dina matvanor så kommer det att gå fortare att gå ner, men var noga med attt inte äta för lite, eftersom du ska orka träna också.
  • Shitzu

Jag tänkte mig runt 6-8kg.

Om jag minns rätt har jag läst nångång att om man behåller en stadig vikt så är energiintaget o energiförbrukningen i balans. Betyder inte det då att om man börjar motionera och därmed ökar energiförbrukningen, sen fortsätter äta precis som man gjort innan, bör man inte då gå ner i vikt?

• Tonårsmamman1
    Shitzu skrev 2011-10-19 10:09:41 följande:

Om jag minns rätt har jag läst nångång att om man behåller en stadig vikt så är energiintaget o energiförbrukningen i balans. Betyder inte det då att om man börjar motionera och därmed ökar energiförbrukningen, sen fortsätter äta precis som man gjort innan, bör man inte då gå ner i vikt?
    Jo, det bör det ju göra. Men samtidigt, för att minska ett kilo i veckan så ska man minska sin förbränning med 7 000 kalorier (tror jag att det är). Och det är svårt att förbränna 7 000 kalorier per vecka genom träning, om man är nybörjare.
    Men forsätt springa, efterhand kommer du att orka mer och då ökar du ju din förbränning. Det tar ju inte några veckor att lägga på sig 6-7 kg, så det tar lite tid att gå ner det också.
  • Shitzu

Ja, jag tror jag kommer köra på nu när det känns så roligt och så får viktminskningen komma när den kommer.
    Nu tar jag det lugnare i början. Jag har ofta hamnat i svackor när jag börjat jogga för jag alltid går ut för hårt men nu har jag lärt mig att man måste inte känna blodsmak i munnen för att träningen ska ge nåt =P

• Carisma95

Jo, det stämmer. Men det viktiga när man tränar är dels att inte äta för LITE!
    Men samtidigt är det ganska vanligt att många som äter "fel" och/eller för mycket innan de börjar träna, äter mer när de börjar träna för att kroppen förbrukar mer och man blir mer hungrig. 

Har du räknat på hur många kalorier du äter per dag nu?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Shitzu

nej inte nu men förr. Låg typ 1600 då. Gick aldrig ner nåt då.

• Carisma95
    Shitzu skrev 2011-10-21 19:07:35 följande:
    Hur noga är du när du räknar kalorierna då? Alltså hur gör du?
  • Carisma95
    Shitzu skrev 2011-10-22 17:05:57 följande:
    Förr la jag in allt jag åt på minmat.net tror jag det hette. Inte nuförtiden.
    Jo, men jag menade mer hur noga du var med mängderna? Ofta står det ju antal kalorier per 100 gr t.ex. Vägde du maten?
  • Likaskeptisksomförr
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-19 10:19:39 följande:
    Jo, det bör det ju göra. Men samtidigt, för att minska ett kilo i veckan så ska man minska sin förbränning med 7 000 kalorier (tror jag att det är). Och det är svårt att förbränna 7 000 kalorier per vecka genom träning, om man är nybörjare.
    Men forsätt springa, efterhand kommer du att orka mer och då ökar du ju din förbränning. Det tar ju inte några veckor att lägga på sig 6-7 kg, så det tar lite tid att gå ner det också.
    Ett kg fett säger man är 7000-7500 kcal. Vilket är 1000 ggr mer. Dessutom behöver man öka sin förbränning och minska sitt intag, inte tvärt om. 

Jo, det stämmer. 
    Shitzu skrev 2011-10-21 19:07:35 följande:
    Räkna om och utgå ifrån dagssituationen istället;

"Den mig veteligen bästa metoden för att räkna ut BEE (basala energibehovet vid vila) är Harris&Benedict-ekvationen från 1919 som lyder:

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder) 

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder) 

Detta är alltså fortfarande en uppskattning. 

Därefter multiplicerar man men en aktivitets- och stressfaktor som man väljer ut beroende på hur aktiv man är under en dag; 1.2-2.0. 1.2 är en person som sitter framför datorn och 2.0 är en elitträningsman/- kvinna inom någon konditionssport. Dra därefter av 500 kcal för en viktminskning av 3500 kcal 8ca 0,5 kg/vecka).  "
  • Här är jag namnlös

Du ska försöka tänka "inkomster och utgifter". För att gå ner i vikt så krävs det att du äter färre kalorier än du bränner om dagen. Alltså att du inte ska äta mer kalorier än vad du förbrukar på en dag. Jag tror att man förbränner 1300 kcal av vardagliga sysslor, vara vaken, gå till jobbet, tillbaka hem. Du förbränner ju bara av att vara vaken. Rör du sedan på dig, säg att du löper 30 min en dag, då förbränner du kanske 400 kcal till den dagen. Då bör du inte äta för mer än 1700 kcal den dagen. Men 1700 är ganska lite.

• Lotta91

Jag har ALDRIG mått bättre än sedan jag började använda shape up och höll mig till 1200 kcal. Min migrän har försvunnit!!! Däremot är jag noga med att träna och då får jag självklart äta mer efter träning. Har jag ätit 1200 kcal, går ut och springer på kvällen och då förbränner 500 kcal, ja då är det bara gå på gröten och frukten/bären eller köttet och de ugnsstekta rödbetorna (mums)!!! Min whiplash har sedan i och med träningen gjort sig bortglömd. Har kört denna taktiken innan men hamnade på sjukhus en period och kunde inte fullfölja det. Då mådde jag genast sämre. Det bästa av allt: jag har tappat 4 kg på två veckor. (Från 81-77kg) ???? viktigt dock är att variera träningen och att ha två vilodagar i veckan. Vilodagarna brukar jag pigga upp mig själv med en promenad. Utan vilodagarna märks inget på vikten... Kroppen behöver vila för att kunna förbränna fett!

Vet att tråden är nästan ett år men var tvungen att dela med mig ????

Svar på tråden När börjar man gå ner i vikt? (löpning)