• Jackie85

IKEA Kökshöjd 211 cm eller 233cm?

Skall bygga upp ett IKEA kök men funderar på höjden. Takhöjden är 236cm och funderar därför på om man skall ha 233 eller 211 cm i kökshöjd. Någon som vet vad "standard" är och när man brukar välja det ena eller andra? Har också svårt att tro att taket är helt rakt så det kan eventuellt diffa någon centimeter eller två då köket är 6 x 4,5 m stort. Några råd?

• Svar på tråden IKEA Kökshöjd 211 cm eller 233cm?
  • Jackie85

Man borde väl behöva några centimeter upp till taket som en slags säkerhetsmån?

• Kodia

Jag hade helt klart valt höga skåp! Då får du ju så att de går ända upp till taket. Om du väljer den lägre varianten fär du ju ett glapp över skåpen, så som man ofta hade på 80-90-talet, där du kan ställa kopparkittlar och torkade rosor...

Kolla bara så att det funkar med höjden, kanske kan en säljare hjälpa dig med vilken takhöjd som lägst krävs. Bland annat kommer ni ju att behöva montera högskåp ståendes.

• Jackie85
    Kodia skrev 2011-10-19 22:13:11 följande:
    Jag hade helt klart valt höga skåp! Då får du ju så att de går ända upp till taket. Om du väljer den lägre varianten fär du ju ett glapp över skåpen, så som man ofta hade på 80-90-talet, där du kan ställa kopparkittlar och torkade rosor...

Kolla bara så att det funkar med höjden, kanske kan en säljare hjälpa dig med vilken takhöjd som lägst krävs. Bland annat kommer ni ju att behöva montera högskåp ståendes.
    Jag vill ju helst ha just höga skåp, men med tanke på rummets storlek så känns det som att det är väldigt stor risk att taket diffar på några centimeter från sida till sida, så det kommer nog tyvärr få bli ett 211cm ändå.
  • Jackie85

Efter att ha kollat runt lite så känns det som att 211 är den vanligaste höjden också vilket ändå måste betyda att det är helt okej.

• Adamama
    Jackie85 skrev 2011-10-20 08:23:40 följande:
    Jag vill ju helst ha just höga skåp, men med tanke på rummets storlek så känns det som att det är väldigt stor risk att taket diffar på några centimeter från sida till sida, så det kommer nog tyvärr få bli ett 211cm ändå.
    Men det måste du väl kunna kolla? Mäta på ett par ställen i rummet? Vi har ett gammalt hus, snett och vint. Men inte sjutton skiljer det många cm mellan höjden i rummet. Oftare är problemet här att det är lite hängmatta. Dvs takhöjden är högre i mitten av rummet än vid väggarna. Och att vinklarna i hörnen inte är exakt 90 grader, vilket blir svårt med stommar och bänkskivor.

Dessutom är ju höjden inräknat med sockel. Och då är benen ställda på 11 cm eller nåt. Men man kan ju alltid skruva ner dem till 9 eller 8 där det behövs. Det har vi gjort på något ställe.

Jag hade absolut kört på högre skåp. Det ser så herrgårdsaktigt ut, plus att man slipper det där fula utrymmet ovanför. Mycket snyggare med skåp hela vägen upp!
    ♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Jackie85

Låter ju intressant, alltså att det är inklusive sockel som man kan sänka. Vi har inte flyttat in ännu tyvärr så kan inte springa dit och mäta.

• Adamama

Jodå, så är det. Kolla här tex: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89852671/#/S49852673/
    Om du kollar i produktbeskrivningen ser du att stommen är 217 hög. Sedan tillkommer ben.

Sedan kan du ju välja ben som passar: http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=FAKTUM+Ben
    Här finns olika sorter alltifrån max 23 cm - (total höjd inkl. stomme 240) till minst 11 cm (total höjd 228).

Så det går att fixa och trixa. Det enda är ju att det kan bli lite knepigt med sockeln om man inte väljer ett standardmått. men det problemet får ni ju antingen i överkant (då man ska ha en passbit) eller under (sockeln i rätt höjd) så det kommer man inte ifrån.

• Jackie85

Men om diffen blir i sockeln så kommer ju arbetshöjden på bänkskåpen bli lägre om jag tänker rätt.

• Adamama

Nej, eller alltså det är ju på högskåpen som totalhöjden är relevant.

Är det bänkskåp och vägskåpkan man ju låta avståndet melan bänkskiva och väggskåpets undersida variera någon cm på olika sidor av köket OM det skulle visa sig att rummet är så ojämt. Men som sagt så är det inte särskilt säkert. I många hus är ev. ojämnheter mellan vägg och mitt i rum. Eller låta bänkskåpen vara olika höga. Vi har 91,5 cm på bänkskivan på ena sidan och 90 på andra.

Men kan ni inte vänta tills ni fått tillgång till huset innan ni beställer köket? Det känns lite riskabelt att beställa innan ni kontrollmätt.

• Adamama

Jag känner att jag är otydlig.

Vad jag menar är att det säkert går att få det att fungera. Ska ni ha ett högskåp kan ni ta det fullhöga och anpassa höjden på det så att det stämmer. Ska det sedan stå bänkskåp med väggskåp över någon annanstans i köket är det bara att ni får det att stämma. Om det blir en cm mer eller mindre i mellanrum (dvs väggskåpet sitter lite högre eller lite lägre) gör ingen skillnad.

Och ska ni någonstans ha ett högskåp direkt brevid ett bänkskåp och väggskåp får ni se till att de linjerar i överkant och underkant. Det finns ju massa väggskåp att välja på 90 eller 70 eller 40 höga. I ssommarstugan har vi 40 höga med en öppen hylla under. Hemma har vi två st 70 höga som står på bn (dolda bakom låda direkt på bäkskåpen. Möjligheterna är oändliga!

Svar på tråden IKEA Kökshöjd 211 cm eller 233cm?