• Anders b

    Någon fler som haft utredare från helvetet?!

    Hej

    Vi har haft en vansinnigt sinnesjuk utredning sedan 2009. Utredare har bytts ut, gått i pension, bytt jobb etc, men situationen har varit helt hopplös.

    Anledningen till att vi inte får adoptera var redan från början att vi var för sköra, psykiskt ostabila människor, sexuellt osunda, och att min fru inte hade gått igenom migrationsprocessen enligt utredarna.

    Utredarna har aldrig kunnat förklara vad de grundar sina påstående på.

    Vi tycker inte att några få helt inkompetenta utredare, som saknar relevant utbildning, skall kunna förstöra livet för en familj. Beslutet om medgivande borde grunda sig mer på människor som känner oss, och kan berätta hur vi verkligen är i livet.

    När vi berättade hur vi är i livet, glada, positiva etc. så tyckte utredarna bara att vi försökte försköna oss själva, och ansåg att vi ljög dem rakt upp i ansiktet.

    Det har förekommit en massa mer saker, förtal, och försök att trycka ner oss etc. men det är för jobbigt att ta upp här.

    Det jag undrar är om någon fler här har varit med om vidriga adoptionsutredningar? Det vore intressant att veta mer om det, när jag skriver till JO, och Socialstyrelsen.

    Tack för er medverkan! 

  • Svar på tråden Någon fler som haft utredare från helvetet?!
  • Smulan1973

    Usch det där låter verkligen inte roligt. Även om vi kanske inte har varit helt nöjda med våra utredare så har de inte kommit i närheten av det som du beskriver som tur är.

    Utredare borde vara tillräckligt proffsiga för att hålla sig objektiva och inte lägga in sina personliga tyckanden och tänkanden. Men har det en gång skurit sig så är det nog svårt att få förtroendet tillbaka för båda parter tyvärr. Ni skulle nog behöva börja om på ny kula i en annan kommun men jag förstår om det är svårt eller kanske tom. omöjligt för er. Ni är ju som sagt tvugna att flytta då.

    Jag kan tyvärr inte hjälpa er med det du ville ha info om men jag önskar er i alla fall lycka till och hoppas att det ordnar sig för er.

  • ciann

    Vi hade utredare från helvetet vi också. Vet hur utsatt man är.

    Det blev interkulturella missförstånd (utländskpart i familjen), åldersdiskriminering (vi var 40+), ifrågasättande om vi hade plats för ett adoptivbarn (vi har biobarn sen tidigare). mm mm. Men vi tog oss igenom. Fråga mig inte hur. Och fick sedan snabbt ett adoptivbarn. 

Svar på tråden Någon fler som haft utredare från helvetet?!