• PetraHelena

Hur gör man !!

Börja sätta min snart ettåring på potta sen ett par veckor till.. känner ingen stress men tänkte de kan aldrig skada att börja lite och ge det lång tid. Nu bajsar hon nästan alltid i pottan (gissar på ren instinkt för ja har svårt att tro att hon egentligen kopplar det) och annars kissar hon såhär har vi gjort nu ett par gånger om dagen (exempelvist på morgonen efter att hon vaknat och efter måltider) sen ett par veckor tillbaka. hur tar man nästa steg och hur får man dom att förstå?

• Svar på tråden Hur gör man !!
  • Hannah76

Man kan inte tvinga dem till att förstå eller känna av att de är nödiga. Du kan lära dig att läsa av och alltid ha en potta/toa nära.

• Llimen

Nu är min dotter bara lite äldre än din och vi började med ungefär samma system för någon månad sedan. Trorsom Hanna76 att man inte kan tvinga dem attlära sig gå på pottan, men genom att försöka lära sig signalerna och rutin potta dem lär de sig att det är ganska bra med pottan. Här behöver vi numer bara byta någon enstaka blöja per dag pga kiss, och förutom en dag när vi inte hade tillgång till pottan harjag inte behövt byta bajsblöja på lääänge!

Jag gör också så att jag varje gång det blir något säger det till henne, (nu kom det kiss i pottan!) och innan vi går dit säger jag attvi ska gå till pottan. De senaste dagarna har hon börjat säga pottan, det kommer helt spontant och då är jag noga med att vara riktigt snabb med att gå dit. Oftast blir det resultat och jag tror att det kommer få henne att koppla att om man säger potta så får man gå dit och bajsa/kissa.

LÅT DET TA TID!

Svar på tråden Hur gör man !!