Fattig och tappat ett smycke, frågor om pantbanken? smyckeskunnig?
En helt sjuk situation har uppstått och det är att jag tappat ett smycke i äkta guld som jag brukar ha på mig dagligen. Det var mitt favoritsmycke och jag saknar det så otroligt mkt. Är verkligen ingen materialist, men känner bara att jag måste ha ett nytt liknande smycke och det fort!!!
Nu är dock situationen denna att egentligen har jag inga "smyckesmarginaler" vi är med andra ord rätt panka pga nyligt gjorda stora inköp, stundande jul osv.
Det jag nu gör är att försöka skrapa ihop pengar till nytt smycke snabbt ändå, räknar med att ca 2500 kr behövs...
Hittat lite barnkläder jag tror jag kan sälja som jag lagt ut på Tradera (Didriksson vinterkläder som verkar sälja bra på Tradera) men det ger nog bara 7-800 kr, vågar inte räkna med mer.
Funderar lite på pantbanken. Har några guldringar som det står 18 karat i, men de känns väldigt lätta och det är nog fejkstenar i dem. Hittade även ett litet kameliasmycke, utan kameliadam (alltså bara "ramen" kvar). Kan detta vara saker som är värt att lämna till pantbanken eller blir man utskrattad då? Jag vill inte ha tillbaka dem (använder aldrig) men vill ha loss lite pengar. Tar de emot alla smycken i stort sätt eller bara sådant de tror går att sälja?
Är det bättre att lämna in kameliasmycket som är trasigt (men med 18 karat "ram") till en guldsmed kanske, som kan smälta det?
Om jag lyckas få loss 1000 kr för de gamla smyckena och 700 för kläderna, har jag lite att köpa nytt smycke för, har även en fin tripp trap matstol att sälja. Funderar på att även köpa ett smycke hos pantbanken, så blir det billigare kanske än hos guldsmed. Åsikt om det? För eller nackdelar t ex gällande pris och äkthetsgaranti osv?
Tack på förhand!