• Anonym (Ledsen)

Fattig och tappat ett smycke, frågor om pantbanken? smyckeskunnig?

En helt sjuk situation har uppstått och det är att jag tappat ett smycke i äkta guld som jag brukar ha på mig dagligen. Det var mitt favoritsmycke och jag saknar det så otroligt mkt. Är verkligen ingen materialist, men känner bara att jag måste ha ett nytt liknande smycke och det fort!!!

Nu är dock situationen denna att egentligen har jag inga "smyckesmarginaler" vi är med andra ord rätt panka pga nyligt gjorda stora inköp, stundande jul osv.

Det jag nu gör är att försöka skrapa ihop pengar till nytt smycke snabbt ändå, räknar med att ca 2500 kr behövs...

Hittat lite barnkläder jag tror jag kan sälja som jag lagt ut på Tradera (Didriksson vinterkläder som verkar sälja bra på Tradera) men det ger nog bara 7-800 kr, vågar inte räkna med mer.

Funderar lite på pantbanken. Har några guldringar som det står 18 karat i, men de känns väldigt lätta och det är nog fejkstenar i dem. Hittade även ett litet kameliasmycke, utan kameliadam (alltså bara "ramen" kvar). Kan detta vara saker som är värt att lämna till pantbanken eller blir man utskrattad då? Jag vill inte ha tillbaka dem (använder aldrig) men vill ha loss lite pengar. Tar de emot alla smycken i stort sätt eller bara sådant de tror går att sälja?

Är det bättre att lämna in kameliasmycket som är trasigt (men med 18 karat "ram") till en guldsmed kanske, som kan smälta det?

Om jag lyckas få loss 1000 kr för de gamla smyckena och 700 för kläderna, har jag lite att köpa nytt smycke för, har även en fin tripp trap matstol att sälja. Funderar på att även köpa ett smycke hos pantbanken, så blir det billigare kanske än hos guldsmed. Åsikt om det? För eller nackdelar t ex gällande pris och äkthetsgaranti osv?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Fattig och tappat ett smycke, frågor om pantbanken? smyckeskunnig?
  • heeke

Pantbanken är ju till för att du ska låna pengar med dina saker som säkerhet. 
    Du lär få bättre pengar för sakerna om du säljer på annat sätt. Finns ju gott om företag som köper guld.

• Anonym (Ledsen)
    heeke skrev 2011-10-19 11:45:27 följande:
    Pantbanken är ju till för att du ska låna pengar med dina saker som säkerhet. 
    Du lär få bättre pengar för sakerna om du säljer på annat sätt. Finns ju gott om företag som köper guld.
    Hm, jo, jag vet det, men det är svårt att veta vad man tjänar mest på att göra, gå till pantbanken, sälja till guldsmed eller företag som köper guld för det betalas ju så varierande summor. Även om jag inte tänkt att återta mina smycken kändes pantbanken som ett smidigt alternativ om jag ändå ev. ska köpa ett "nytt" smycke där också
  • firewoman

Har du allriskförsökring i hemförsäkringen kan du få hjälp om du tappar ett smycke. Jag fick ersättning när jag tappade en ring.  

• NadiaMi

Guldsmeder ger enligt vad jag har hört de bästa priserna och är det lite finare smycken (om än inte så värdefulla enligt bara materialet) kan även designen öka på priset lite.
    Jämför och gå in och prata med personalen på en guldsmedsbutik i närheten för att få bästa möjliga pris.

Jag skulle iallafall göra det för att få en mer direkt bedömning.

Skickar man det via 'guldbrev' eller liknande så smälts det bara ner direkt - såvida de inte har någon som går igenom smyckena och plockar ut de finare sakerna.

• heeke
    Anonym (Ledsen) skrev 2011-10-19 11:49:30 följande:
    Hm, jo, jag vet det, men det är svårt att veta vad man tjänar mest på att göra, gå till pantbanken, sälja till guldsmed eller företag som köper guld för det betalas ju så varierande summor. Även om jag inte tänkt att återta mina smycken kändes pantbanken som ett smidigt alternativ om jag ändå ev. ska köpa ett "nytt" smycke där också
    Nja, panatbanken kanske även köper rakt av som en del av sina tjänster? Annars så är det som sagt ett lån du får. Det kommer med i deklaration etc. 
    Man hör ju reklam om guld köp var och varannan dag på radion, så det kan inte vara allt för svårt att kolla upp vad dom betalar per gram.
    Spelar ju ingen roll vad du har för smycken. Att jämföra vad du får betalt för 1g 18K på olika ställen kontra vad pantbanken skulle låna ut ger tillräcklig information. Har du "bra" eller "dåiligt" guld ser ju alla det ändå och justerar priset där efter.

• Anonym (Ledsen)
    heeke skrev 2011-10-19 11:59:14 följande:
    Nja, panatbanken kanske även köper rakt av som en del av sina tjänster? Annars så är det som sagt ett lån du får. Det kommer med i deklaration etc. 
    Man hör ju reklam om guld köp var och varannan dag på radion, så det kan inte vara allt för svårt att kolla upp vad dom betalar per gram.
    Spelar ju ingen roll vad du har för smycken. Att jämföra vad du får betalt för 1g 18K på olika ställen kontra vad pantbanken skulle låna ut ger tillräcklig information. Har du "bra" eller "dåiligt" guld ser ju alla det ändå och justerar priset där efter.
    Ok, ja, jag läste på internet att vissa kringresande gulduppköpare inte är så seriösa och betalar rätt dåligt fast de försöker få priset att verka lockande men att dessa priser bara gäller på enkilosguld, vilket få har hemma, därav min undran.

Har läst på hos min lokala pantbank och de erbjuder även pengar för smycken man inte tänkt återta. Men tack för din information! Det svåra är väl att veta vad olika guldhandlare i guldsmedsbutiker betalar per gram, då får man ju ringa/går runt och fråga dem
  • Anonym (Em)

Har du inte någon försäkring som täcker detta?? 
    Om så gör du anmälan till polisen, kontaktar försäkringsbolaget, kontaktar en guldaffär som gör en värdering av smycket du förlorat.
    Du betalar självrisk och får sedan ett nytt smycke!

• Anonym (Ledsen)
    NadiaMi skrev 2011-10-19 11:56:49 följande:
    Guldsmeder ger enligt vad jag har hört de bästa priserna och är det lite finare smycken (om än inte så värdefulla enligt bara materialet) kan även designen öka på priset lite.
    Jämför och gå in och prata med personalen på en guldsmedsbutik i närheten för att få bästa möjliga pris.

Jag skulle iallafall göra det för att få en mer direkt bedömning.

Skickar man det via 'guldbrev' eller liknande så smälts det bara ner direkt - såvida de inte har någon som går igenom smyckena och plockar ut de finare sakerna.
    Ok, ja, jag måste ju ändå bege mig ut och köpa nytt smycke, då kan jag ju även ta med mig de gamla för värdering

Min kompis sålde dock nyligen sin (gamla) guldförlovningsring till en smyckesbutik och fick 1000 kronor för den, vilket jag tycker lät som rätt lite pengar, då min egen kostade 3-4000 kr i inköp, men jag vet ju inte hur kvalitén på hennes ring var

De ringar jag hittat är som sagt tunna och "rangliga", men det står 18 karat i dem iaf, så kanske jag kan få några hundralappar åtminstone
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Em) skrev 2011-10-19 12:07:45 följande:
    Har du inte någon försäkring som täcker detta?? 
    Om så gör du anmälan till polisen, kontaktar försäkringsbolaget, kontaktar en guldaffär som gör en värdering av smycket du förlorat.
    Du betalar självrisk och får sedan ett nytt smycke!
    Jag vet inte om vår hemförsäkring täcker det. vad som ingår i den. Dessutom har jag ingen aning om var kvittot till smycket är då maken köpte det och han är inte världens mest ordningssamma, men jag ska leta det! Vet att det kostade 2700 kr i inköp och självrisken ligger väl på 1500 kr så det kan ju vara värt det om försäkringen kan täckas av det...

Ska givetvis kontaka polisen!
  • slemtorsk i din bralla

En del guldhandlare, tex Hedbergsguld (se på nätet) ger mer för guldet om du köper något från dem också.. 130% fick vi för skräpguld som vi lämnade in när vi skulle köpa ringar.. hade vi bara tagit pengarna hade vi alltså fått mindre men eftersom vi köpte hos dem fick vi mer.

Guld som köpes in betalad ENDAST guldvärdet.. jag ser att flera här påstår att designen ger mer men det är inte sant.. om detinte råkar vara ett antikt smycke.

Man har ingen nytta av designen eftersom guld är mjukt och blir slitet och repigt väldigt lätt så man smälter bara ner det.

Däremot ska man passa sig för de där företagen som åker omkring (och även har verksamhet på nätet) som köper in guld... de har en förmåga att slarva bort guld (och ja man har en försäkring men den täcker inte många korvören) och framförallt betalar de inte särskilt bra även om de påstår att de gör det.

• Anonym

jag läman in lite "skräpguld" till en upphandlare och fick ut 2300kr för det.

jag tyckte inte det var mycket men de gav en hel del ändå.

ett trasigt armband och 2 guldringar var det jag lämna in.

• Anonym (Em)
    Anonym (Ledsen) skrev 2011-10-19 12:10:56 följande:
    Jag vet inte om vår hemförsäkring täcker det. vad som ingår i den. Dessutom har jag ingen aning om var kvittot till smycket är då maken köpte det och han är inte världens mest ordningssamma, men jag ska leta det! Vet att det kostade 2700 kr i inköp och självrisken ligger väl på 1500 kr så det kan ju vara värt det om försäkringen kan täckas av det...

Ska givetvis kontaka polisen!

Du behöver inte ha något kvitto! Värderingen gör en kunnig person på den guldaffär som du kontaktar (eller som ditt försäkringsbolag har samarbete med), det är så att dom gör inte något sådant om dom inte får vissa uppgifter från polisanmälan. Men finns smycket fortfarande till försäljning i dagsläget så är saken såklart betydligt enklare!
  • Anonym (oj)
    Anonym (Em) skrev 2011-10-19 12:17:41 följande:
    Du behöver inte ha något kvitto! Värderingen gör en kunnig person på den guldaffär som du kontaktar (eller som ditt försäkringsbolag har samarbete med), det är så att dom gör inte något sådant om dom inte får vissa uppgifter från polisanmälan. Men finns smycket fortfarande till försäljning i dagsläget så är saken såklart betydligt enklare!
    Hur ska man kunna värdera något som inte finns undrar jag då....
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Em) skrev 2011-10-19 12:17:41 följande:
    Man kan väl kanske få ut pengar via hemförsäkringen även utan kvitto, men nog underlättar väl ett kvitto? Tror att vi är rätt högt försäkrade, men försäkringsbolaget kan ju utan kvitto inte veta om smycket kostade 1000 eller 3000 kronor, risken finns väl att utan kvitto kan de ev. räkna lågt på värdet hos försäkringsbolaget?

Dessutom kanske man måste ha en separat drulleförsäkring om man tappat det själv och inte bestulits. För det har ju av ngn orsak lossnat ifrån min hals, vilket kanske klassas som "drulligt" och inte vanliga hemförsäkringen täcker, vad vet jag?

Men tack för svar! Vilken röra för ett "ynka" , älskat smycke, men ska kolla upp allt det här!
  • Anonym

Vad är det du tappat? Du säger köpa nytt, finns det fortfarande eller är det någon klassisk design?. I så fall kan du ju sj köpa det på pantbankens auktioner för mycket mindre än butiks priset.

Man kan få mer än guldpriset på smycken, det behöver absolut inte vara antikt. Men då ska man lämna det på auktion.

• Anonym

Sen ska du veta att seriösa pantbanker vet vad dom gör, dvs sysslar med äkta var. En guldsmed vet oxå, men dom stora kedjorna har personal som ofta inte kan avgöra ett smyckes värde/material etc...   Det du ska tänka på är ju på pantbanken betalar du guldpriset per gr för ett smycke ev lite mer om det är fint...kolla länken
    www.pantbanken.se/scripts/f2page.php

Samma smycke kostar mycket mer hos en guldsmed.

• Anonym (Em)
    Anonym (oj) skrev 2011-10-19 12:21:20 följande:
    Hur ska man kunna värdera något som inte finns undrar jag då....
    Såklart att man kan de! Har du ett hänge en ring eller dyligt du tappat så finns det oftast en liknande idagsläget, man kan även rita sitt borttappande smycke osv osv. Kanske man till o med har ett foto på smycket eller ett foto där man bär smycket. Tänk vid ex vis ett inbrott och det försvinner en hel del smycken, dessa värderas de oxå.
  • Finast

Jag sålde det mesta av mina guldsmycken för ett par månader sedan. Det var en salig blandning av ringar, trasiga armband, udda örhängen, en gammal förlovningsring osv. Allt vägde 40.1gr och jag fick 9254:- för det. Var väldigt nöjd

Googla "sälja guld" så kommer det upp en massa information. 

Svar på tråden Fattig och tappat ett smycke, frågor om pantbanken? smyckeskunnig?