• fallenangel11

kostnad veterinär? katt på sjukhus

Hej!
    Är det någon här som haft haft sitt djur inneliggande på djursjukhus i några dagar, som kan säga
    vad kostnaden kan bli på ett ungefär?
    Min katt ligger inne än, 6 dagar räknat med idag. Problem med njurarna.
    Katten är givetvis försäkrad. Har försäkringen hos folksam med högsta belopp 40 000kr, självrisk 1500kr men sen tillkommer 20% av kostnaden.
    Vad kan det tänkas kosta då dom har gjort ultraljud, tar blodprover, fått dropp, mediciner osv? men ingen operation.
    Räknar med och kunna få hämta hem honom idag men är lite orolig för hur mycket man ska stå för själv ca?

• Svar på tråden kostnad veterinär? katt på sjukhus
  • MammaTillDomFinaste

har du inte fått info om det? när min hund låg inne i 4 dagar, akut in 3 på natten och över helg, så betalade jag 3600 innan jag åkte, drektreglering från agria. dom brukar säga vad man är uppe i för summa när man pratar med dom, och sen får man räknka ut vad de blir på ett ungefär. å dom ska säga till om de kommer över max summan. 

• Barbabok

När vår katt låg inne över en helg på stort reg.djursjukhus tror jag det kostade dryga 1000/natten plus lite övrigt som medicin, besöksavg. osv, fre-må dryga 3000kr om jag inte minns fel. Vi har också Folksam. Detta var 2½ år sen. Hon hade en ögonskada och fick dropp och övervakning hela dygnet.

• fallenangel11

nej dom har inte sagt något om priset, vill ju ha råd och hämta ut honom med. Han åkte in i fredags på jourtid och om jag inte mins fel tar dom 2000kr för bara besöket när vi kom dit. Men så blev han kvar och har fått diverse behandlingar.
    Tänkte om ca 6000kr räcker till självrisk 1500kr plus den rörliga delen på 20%? Vet ju inte alls vad allt kostar men katten har dom kollat till hela tiden och så. Blodprover 4 ggr i alla fall, dropp i 3-4 dagar, ul av njurarna, urinprov, medicin och mat så vitt jag vet.
    Folksam har ju 3000kr extra till mediciner med om man har högsta försäkringsbelopp, den jag har.
    Det är den rörliga delen som oroar mig så ville höra med er som haft dom inne på sjukhuset.
    Hade gissat på 1000kr natten som Barbabra skrev

• Barbabok

Vi åkte också på jourtid, de tog inte emot här i vår stad efter 16.00 en fredagkväll, samt inte ögonskador. Jag gissar på mer än 6000 då de gjort UL och tagit prover men hoppas du har rätt och inte jag Vet att för en 20 år sen ville de ta urinprov på en katt jag hade, det skulle då kosta 500kr, bara för ett prov!

• glad i livet

När min katt låg inne för ca fyra år sen för samma sak som din fick jag betala ca 3-5000. Kommer inte ihåg exakt. Hade han inte varit försäkrade hade det blivit ca 10-15000. Kostar ju mer på helgen och viss medicin som han fått under helgen ersatte inte min försäkring.

• Plommonben

Vår katt var oförsäkrad och låg inne för samma sak (Albano djursjukhus). Han låg ej inne över helgen, utan två vardagsnätter. Fick smärtstillande och blev spolad. Vi fick betala drygt 6 000 kr.

Andra gången vi var in gjorde de ultraljud, vilket jag tror vi betalade någon tusenlapp för (plus jourtidsavgift på någon tusenlapp) 

• fallenangel11

jag läste någonstans att ett ul går på ca 1300kr men jag kan ju ha fel med. Får nog tömma konton och försöka få med sig mer pengar. Man vet ju att det kostar och gå till en vet även om dom är försäkrade och med låg självrisk.
    Man vill bara få hem kissen och det är inte lätt och bara hosta upp tusen lappar. Sen måste jag köpa speciell njurmat med. Först går man o oroar sig för om han ska klara sig eller inte och sen blir oron större och få hem honom.
    Kan tillägga att han ligger i Ultuna utanför Uppsala

• Barbabok

Ja det är hemskt när de är sjuka. Jag betalade nyss 9300 för tandvård på mina 3. Två hade drabbats av FORL (borttag av 3 resp.  tand) och en hade "bara" tandsten. Detta går inte på någon försäkring. Vad gör man inte.

• fallenangel11

ja dom kostar de kära små liven men det är det värt. Får väl ringa min far i värsta fall om det kostar mer än vad jag kan lägga ut nu

• fallenangel11

18700kr gick det på, så den rörliga delen är väl strax över 3500kr plus självrisk 1500 kr, så ca 5000kr totalt. tänkte bara skriva det ifall någon annan får hjälp av det.

• Barbabok

Åh vad skönt att det inte blev mer än så, även om det är massor. Hur mår katten?

• fallenangel11

Så där, jag hämta hem honom på onsdag em, var väl hemma runt halv sex. På sjukhuset blev han riktigt otålig och tyckte vi skulle åka på en gång. Skulle prata med vet, köpa medicin och mat och kissen höll på klösa sig ur buren. I bilen var han lugn och sov en del, kom hem och han gick runt hysteriskt och jama. Antingen för han hade varit borta så länge hemifrån. Ville inte äta utan drack mest men under natten hade han slukat fisken.'
    Igår var han mest trött, fick tvågsmata och så åt han lite fisk själv. Rätt slö idag men, fryser lätt, har låg kroppstemp då han inte äter ordentligt o så är han rakad på diverse ställen. Får tvångsmata idag med men vi får se hur det går och hur länge. Försöker bara se till så han har det så bra som det går. Njurvärdet var fortfarande för högt när han fick åka hem och dom ville vi skulle testa mata han hemma ifall han repar sig. Prognosen är inte god men vi gör vårat bästa.

• liam 071231

fick hem min katt för nån vecka sen hon opererade höften då hon ramlat från tredje våningen hon kom in på lördag( då blir det några kr extra)

hon va hos vet i 6 dagar, har försäkring sveland, 1100 i självrisk plus 25 % rörlig självrisk kalaset gick på 6000. utan försäkringen hade det kostat 21 000.

då blev hon rönkad och sövd några ggr med , myk mediciner dropp osv

• Barbabok
    liam 071231 skrev 2011-10-21 12:02:34 följande:
    fick hem min katt för nån vecka sen hon opererade höften då hon ramlat från tredje våningen hon kom in på lördag( då blir det några kr extra)

hon va hos vet i 6 dagar, har försäkring sveland, 1100 i självrisk plus 25 % rörlig självrisk kalaset gick på 6000. utan försäkringen hade det kostat 21 000.

då blev hon rönkad och sövd några ggr med , myk mediciner dropp osv

Oj, har ni inte nät? Tur att det gick bra.
  • liam 071231
    Barbabok skrev 2011-10-21 12:11:04 följande:
    Oj, har ni inte nät? Tur att det gick bra.
    jodå balkongen har nät hela vägen upp dock hade ett fönster blåst upp på lördagen när vi inte va hemma och självklart va ju kattungen tvungen att kolla läget  i fönstret.

ja det gick bra efter myk om å men, så nu har hon ingen höftleds kula kvar men inget som märks hon åker hetar sig förvånadsvärt bra:)
  • Barbabok

Å fy

Jag är glad att vi bor i hus (enplans). Vi ska snart näta in hela altanen så busarna får vara "ute"  om dagarna. Bor inte så de kan få springa fritt. 

• Rigmor Mortis

Nu har det löst sig (skönt att det inte blev dyrare), jag vill bara inflika att det kostar ca 10 000 per dygn att ha ett djur inlagt på intensiven. Helt galet.

Svar på tråden kostnad veterinär? katt på sjukhus