• Missimo84

4 åring ensam på gården?!

Skulle ni låta ert 4 åriga barn leka själva på gården, utan er eller annan vuxens uppsyn?
    Läste idag en artikel om barnamordet som var för ett par dagar sedan och att barnet då lekt alldeles självt, utan syskon eller förälder på gården. Jag menar INTE på något sätt något illa mot henne som förälder e.t.c.
    Men blev väldigt nyfiken på hur andra ställer sig i frågan.
    Motivera gärna erat svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:17
    För att förtydliga frågan, utan uppsyn betyder att man inte har någon uppsyn alls.
    Alltså att man inte ser eller hör barnet.
    Och ang. syskon, så menar jag i frågeställningen såklart att inga syskon heller är med.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 4 åring ensam på gården?!
  • LillyM

Svarar som krompa, inte där vi bor. Men hos mina föräldrar, där de ha en stor tomt som är inhängnad, skulle jag kunna det. 

• Åskan

Ja han fick va ute själv då. Men bara precis i närheten i lekparken. Nu är han 5 och får faktiskt vara ända på fotbollsplanen.

• Carisma95

Vi bor på landet och där får mellansonen vara ute med storebrorsan (i närheten av huset).
    Däremot inte om vi hade bott inne i stan.

Men 4-åringens syskon var väl med? Så stod det tidigare i veckan i alla fall. (Inte för att det kanske gör så mycket till diskussionen men...) 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Humlemamma

Fast pojken hade väl varit ute med äldre syskon men att de bråkat om nåt o då kommit ifrån varandra?
    Jo här får mina små vara ute själva men jag har öppen altandörr o lekplatsen är precis ovanför vår tomt, ser alltså hela lekplatsen o klätterställningen är ca 12-15 meter från min altandörr.

• Nica01

Inte som vi bor i lägenhet tre trappor upp med biltrafik och massor av folk.

När vi flyttar till hus så får han vara ute så man kan se/höra honom från huset. Ingen biltrafik och inte en massa främmande människor i närheten.

• Missimo84
    Carisma95 skrev 2011-10-19 12:07:15 följande:
    Vi bor på landet och där får mellansonen vara ute med storebrorsan (i närheten av huset).
    Däremot inte om vi hade bott inne i stan.

Men 4-åringens syskon var väl med? Så stod det tidigare i veckan i alla fall. (Inte för att det kanske gör så mycket till diskussionen men...) 
    Det trodde jag med, men läste idag :
    http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2596056/4-aringens-mamma-berattar-om-sorgen

att de tydligen inte var med. Sen kanske man inte ska lita så mycket på de här uppgifterna iofs. Men själva saken med omröstningen var bara ren nyfikenhet. Då jag själv är ett litet kontrollfreak och aldrig skulle våga släppa iväg min son själv utan uppsyn. Oavsett om jag bodde på landet eller inne i stan. Mest för att jag är rädd för att han kanske skulle ramla och slå sig eller faktiskt råka gå iväg längre bort än vad han fick. Min son är iofs 3 år idag, men tror inte han ändrar såå mycket på sig inom ett år
  • viseversa
    viseversa skrev 2011-10-19 12:04:28 följande:
    Aldrig i helvete att dom skulle få leka ensamma ute.
    MEN är vi hos farmor och farfar i dalarna så springer dom ute på tomten själva. men den är inhägnad och ligger inte nära en tungt trafikerad väg. Vi bor inne i stan och mina barn är flummiga drömmare som kan få för sig att gå iväg på en liten tripp.
Svar på tråden 4 åring ensam på gården?!