• thisismylife0

Hjälp mig med mitt tapetseringsproblem...

Vi har gett oss inpå nåt vi inte riktigt vet hur vi ska ta oss ut ur. Vi har nämligen bestämt oss för att tapetsera om sagas rum. Men det var nödvändigt att dra ner dom gamla slitna strukturtapeterna först. problemet är nu att vi har märkt att på vissa delar av rummet finns det upp till 6 lager tapet?!!!(köpte huset förra året) som sitter som berget.
    Finns det några riktigt bra tips man kan ta till för att få bort alla tapetlager? Vi har sprayat med vatten med lite duschcreme i efter ett tips vilket fungerar någorlunda. Men det tar ju hur lång tid som helst eftersom bara små små bitar lossnar åt gången.

• Svar på tråden Hjälp mig med mitt tapetseringsproblem...
  • natalie72

Det lär finnas någon sorts "ångmaskin" som man använder just för att få gamla tapeter att lossna... men vet inte riktigt var man kan få tag på en sådan... kanske Bauhaus eller någon sådan affär har till uthyrning?

• thisismylife0

Va inne i en butik och frågade idag och han hade inga tips att ge. Eventuellt att man kunde testa att använda tapetklister som upplösande. Tyvärr bor vi på en liten ort så det finns inget bauhaus i närheten..

• danni00

går det inte att slipa ner dom med en slip maskin? bara ett lietet förslag men lovar inte att det hjälper.......

• MammaFia

Oj, det var många lager.
    Jag skulle råda till att slita loss så mycket ni kan av tapeterna å sen sätta upp nya väggskivor att tapetsera på. Det finns speciella tunnare skivor man använder till just det. Som tex när det satt väv eller strukturtapet innan.
    Fråga hos er färghandlare, de vet vad det heter.

• thisismylife0

Tyvärr har vi en mycket begränsad budget. Så helst ska vi försöka klara oss undan med att skrapa bort tapeterna och slipa och spackla..

• Cecci78

Vi anväder just nu "tapetloss" från Flügger. En flaska kostade nog 79 tror jag och den räcker i evigheter. Det är ett svällande medel tror jag. Man späder med vatten och stryker på mycket av det med pensel på väggen och sen ska det stå en stund och sen är det bara att ta loss tapeten med en bred spackel. Funkar helt ok.

• Åsa Lund

Ett annat tips är att sätta tunn plastfolie som man normalt täcker golv med på den uppfuktade väggen och låta tapeten suga åt sig av fuktan, så släpper den lättare.

Vi lånade dessutom en rulle med små spikar på av en målare så att man kunde rulla och få små hål i tapeterna där vattnet kunde tränga in. Kolla med färgaffären vad de har för grejer att hyra ut.

Lycka till! Tänk på att ha ett helt slätt underlag innan ni tapetserar igen, det är himla tråkigt att slipa och spackla riktigt slätt, men oj vad man grämer sig om det blir knottror i den nysatta tapeten. Lägg en extra halv dag på underarbetet och var PETIG!!!

MVH
    Åsa

Svar på tråden Hjälp mig med mitt tapetseringsproblem...