• Anonym (Oops!)

Erbjuden nytt jobb - kanske gravid. Ja eller nej?

Jag har blivit erbjuden ett jobb hos ett företag som jag väldigt gärna vill tacka ja till! Jag och sambon har precis försökt bli gravida igen och nu blev det helt plötsligt ett problem. Jag kan tidigast grav.testa på tisdag.

Det känns fel att tacka ja till jobbet om jag är gravid. Samtidigt vill jag jätte gärna ha det här jobbet.  
    Vad hade ni gjort? Vad är rätt och vad är fel? Har aldrig varit i den här sistsen förr.  

• Svar på tråden Erbjuden nytt jobb - kanske gravid. Ja eller nej?
  • SilverEmma

Vad är alternativet? Gå arbetslös i 9 månader innan mammaledigheten? Grattis förresten.

• Anonym

Tänk så gör det ingenting för din chef att du är borta på mammaledighet efter att du har fött barnet? Du kommer ändå kunna arbeta minst 8 månader i alla fall. Sen är det inte 100 % säkert att du faktiskt är gravid. Tänk så är du inte det, och du har tackat nej til jobbet?

• Stövelkatten

Självklart ska du tacka ja! Du kan väl vara föräldraledig som alla andra? Du har dessutom ingen skyldighet att berätta om graviditeten förrän två månader innan du planerar ta ut din föräldraledighet.

• TrineTherese

DU ska ju självklart tacka ja. Men nämn inget om din ev graviditet förren du vet säkert och det börjar synas.

• Anonym (Oops!)
    SilverEmma skrev 2011-10-19 14:08:03 följande:
    Vad är alternativet? Gå arbetslös i 9 månader innan mammaledigheten? Grattis förresten.
    Tack! Jag har jobb nu med men det här nya erbjudandet är ett jobb som verkligen är min grej
  • Anonym (Oops!)
    Anonym skrev 2011-10-19 14:09:37 följande:
    Tänk så gör det ingenting för din chef att du är borta på mammaledighet efter att du har fött barnet? Du kommer ändå kunna arbeta minst 8 månader i alla fall. Sen är det inte 100 % säkert att du faktiskt är gravid. Tänk så är du inte det, och du har tackat nej til jobbet?
    Jo precis, men man känner sig så rutten om man "luras". Även om det är lite så man måste göra idag eftersom det är hård konkurrens om jobben. Sen så är det ju som du säger, inte säkert att jag ens är gravid!
  • Anonym (Säg ja!)

Jag tycker verkligen du ska tacka ja! Man vet aldrig vad som händer och man kan inte planera allt.

Jag tackade själv nej till ett jobb just för att jag fått reda på att jag blivit gravid. Fick missfall på missfall och nu sitter jag här nästan tre år senare utan barn och lite bitter pga att jag sa nej. Gör inte om mitt misstag!

Om det visar sig att du är gravid hade jag inte berättat något fören det börjar synas.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Gravid i smyg :))

Jag har varit med om liknande situation. Ville inte heller luras eller gå runt och känna att jag dolde något. Så jag struntade i att testa förrns jag hade jobbat ett par veckor på nya jobbet. Då kunde jag ju inte vara helt säker på att jag var gravid och samvetet mådde bättre. :)

• Anonym (Oops!)
    Anonym (Gravid i smyg :)) skrev 2011-10-19 19:22:10 följande:
    Jag har varit med om liknande situation. Ville inte heller luras eller gå runt och känna att jag dolde något. Så jag struntade i att testa förrns jag hade jobbat ett par veckor på nya jobbet. Då kunde jag ju inte vara helt säker på att jag var gravid och samvetet mådde bättre. :)
    Haha det var det bästa jag har hört! 
Svar på tråden Erbjuden nytt jobb - kanske gravid. Ja eller nej?