Att alltid känna sig utanför
Jag är 30 år och bonusmamma till en 6-årig flicka och en 3-årig pojke (inga egna barn). Jag har varit tillsammans med deras pappa i ett år och vi har varit sambo i ungefär 6 månader. Barnen bor hos oss varannan vecka. Så här i efterhand inser jag att vi kanske flyttade ihop lite snabbt och borde pratat mer om min roll i barnens liv, men allt gick så bra. Barnen tyckte mycket om mig redan från början och jag kände detsamma och jag vi var så förälskade. Tilläggas kan att jag fortfarande känner mig nästan nyförälskad och älskar att spendera tid med min sambo. Eftersom barnen är så pass små har vi varje dag ett par timmar ensamma när barnen somnat.
Problemet just nu är att jag inte orkar engagera mig i aktiviteter som barnen vill göra. De vill göra sådant som de flesta barn gillar som att leka, spela spel och gå till lekparken. Nu har jag slutat följa med om de går ut för jag tycker det är alldeles för kallt plus att jag inte känner att jag tillför något. Hela tiden ropar de på sin pappa för att han ska titta hur högt de kan hoppa, klättra, mm. Det brukade börja med att de lekte själva och jag och sambon satt och pratade, men så var det någon som ville ha uppmärksamhet eller hjälp med något så han var tvungen att gå iväg. Så varje lekparksbesök slutade med att jag satt ensam på en bänk och kände mig dum. Så jag slutade följa med. Vad gäller lek och spel så orkar jag bara inte göra så tråkiga saker. För mig är det självklart att inte vilja leka, jag är ju vuxen. Att spela spel har jag aldrig gillat, varken data-, bräd- eller kortspel. Återigen hamnar jag utanför när oftast 6-åringen vill spela. Jag inser ju att jag själv sätter mig i utanförsituationen genom att avstå från vissa saker, men hjärnan och hjärtat kommer inte alltid överens. Följer jag med till lekparken ångrar jag mig nästan alltid på en gång.
Ett annat problem, som jag inte vet om min sambo ser, är att 6-åring är extremt osjälvständig. Hon vill inte göra något själv. Ska hon bada vill hon att någon av oss sitter bredvid badkaret, ska hon se på film vill hon att någon sitter bredvid i soffan. Är det "normalt"? Hon kan heller inte somna ensam, vare sig hos oss eller hos sin mamma.
Flera gånger i veckan när min sambo och barnen är ute eller innan de kommit hem från jobb/skola/förskola känner jag mig stressad för att jag vet att de snart kommer hem och tystnaden och lugnet är över. Ofta gråter jag för att jag känner mig som världens sämsta bonusmamma eller för att jag har ångest och tänker att jag borde följt med. De värsta dagarna är söndagar när barnen varit hos oss hela helgen (byte sker på lördag morgon).
Min sambo är väldigt osams med barnens mamma och vill helst inte ha någon kontakt alls med henne, men de måste ju kommunicera när det gäller barnen och då är det bara via e-post eller sms. Han vill att vi ska vara en familj, men jag vet inte om det går. Barnen har ju sin pappa och sin mamma. Dessutom innebär en familj för mig mer än bara barn. I min familj ingår mina föräldrar och syskon och jag skulle jättegärna se att bonusbarnen fick chans att lära känna dem, men det finns inte så mycket tid till det. Dessutom har de ju far- och morföräldrar så varför skulle de vara intresserade av mina föräldrar (som dessutom är separerade och har nya partners så det blir ju en jätteuppsättning)?
Konstigt nog känner jag ändå att jag skulle vilja ha ett gemensamt barn med min sambo. Jag tror att ett sådant skulle få mig att känna mig närmare barnen eftersom vi då skulle ha något som gör att vi hänger ihop. Låter det helknasigt?