• Primrose

Glutenfritt. Maizena? Samt frågor om hållbarhet när man har bakat

Jag har några olika frågor.

1. Den första gäller Maizena. Jag tänkte baka glutenfria Brownies och har hittat ett bra, engelskt recept. Det ska vara "corn starch" i dem och detta är ju majsstärkelse. Jag hittade ett svenskt recept, som inte var så bra i övrigt, där det skulle vara Maizena i. Nu undrar jag om Maizena är den typ av majsstärkelse vi använder här i Sverige, eller om det finns något annat, som kanske är av litet bättre kvalitet. Jag vill gärna komma så nära det engelska receptets kvalitet som möjligt.

2. Om jag bakar mjuka kakor (typ sockerkaka) hur ska jag bäst förvara dem om jag bakar dem 1-2 dagar före servering? Jag har begränsat med utrymme i köket och därför inga stora kakburkar eller liknande hemma. Kan man ha på ett fat, med gladpack/plastfolie över, i rumstemperatur? Jag vill helst inte att kakorna ska bli torra utan att de ska kännas som nybakade.

3. Kan jag frysa in pajer som är i ugnsfasta glasformar och/eller i porslinspajformar?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Glutenfritt. Maizena? Samt frågor om hållbarhet när man har bakat
  • solskina

Är ingen stor bakare men ja Maizena är det vi använder som stärkelse.

Tyvärr är gluten fritt svårt att hålla frächt, det möglar även väldigt fort tycker jag.

Vi förvarar allt i frysen och tar fram portionsvis.
    Glutenfri kladdkaka förvara jag i kylen ett dygn utan problem. Muffins tar vi ur frysen och tinar i rumsvärme.

Bröd går inte alls tycker vi, det är enbart frysen som gäller. Går att äta nybakt men dagen efter är den svampig.
    Vi tinar i brödrost.       

• Primrose
    solskina skrev 2011-10-19 19:55:25 följande:
    Är ingen stor bakare men ja Maizena är det vi använder som stärkelse.

Tyvärr är gluten fritt svårt att hålla frächt, det möglar även väldigt fort tycker jag.

Vi förvarar allt i frysen och tar fram portionsvis.
    Glutenfri kladdkaka förvara jag i kylen ett dygn utan problem. Muffins tar vi ur frysen och tinar i rumsvärme.

Bröd går inte alls tycker vi, det är enbart frysen som gäller. Går att äta nybakt men dagen efter är den svampig.
    Vi tinar i brödrost.       
    Tack för svar! Jag ska göra Brownies som är glutenfria - med majsstärkelse.
    Frågorna ang. hållbarhet/förvaring handlade om icke-glutenfria kakor och pajer. Litet oklar fråga, inser jag nu.

Allt ska bakas inför ett kalas - och jag bakar inte glutenfritt normalt. Så hur de bäst ska förvaras/bibehållas var en fråga om att det bakas i morgon eller på fredag och serveras på lördag.
  • solskina

Vi har aldrig lyckats med kakor, dom rinner bara ut. Så vi gör bara mjuka saker.Glutenfritt alltså.

Baka dom andra sakerna på torsdag och glutenfritt på fredag.

Det är jätte viktigt att du inte bakar med mjöl i samma rum som glutenfria bakverket finns. Små osynliga mjölpartiklar kan landa på det och då kan det bli "förgiftat".

Min kollega bakade i dag till jobbet, hon bakade först glutenfriia muffins som hon sedan tog ut i ett annat rum för avsvalning, när hon då började med vanlig bakning.

Min dotter är väldigt försiktig med fika bröd lekmänn bakar eftersom hon har svårt att lita på att det värkligen är gluten fritt. Plåten skärbrädan smörkniven allt.

Det har hänt flera gången att folk lägger ficka brödet på samma upplägningsfat tex. Det går inte. Det har hänt att folk tar i vetebullar och lägger upp på fat och inte tvättar sig innan dom tar i det glutenfria. 
    Ja du hänger väl med antar jag. Samma gäller smågodis, om du nu ska ha kalas. Inehåller inte gluten men om man är på godis land så tar man ju med spadar och då är det kört. Be i så fall personalen öppna nya lådor då kan du köpa smågodis.    

• Primrose

Tack solskina. Jag är medveten om det du skriver. Jag vet att minsta smula kan vara en risk. Jag kommer, för övrigt, att baka det glutenfria (brownies) först sedan ställer jag undan dem. Det står i receptet att de håller sig i fyra dagar i rumstemperatur.

Godis kommer vi inte att ha - annat än möjligen i goodie bags till barnen. Och den enda person som är glutenintolerant (ett barn) hade jag inte tänkt att ge något godis, eftersom jag inte är säker på vad det innehåller). För övrigt undviker jag helt att ta plockgodis i butiker - eftersom det är så ohygieniskt.

Jag kommer att lägga undan ett par bitar av brownies till barnet. Så att de inte riskerar att blandas med andra bakverk över huvud taget. Men jag tänkte att alla som vill kan äta av dessa brownies ändå. Det är ju inte så att man MÅSTE äta gluten, bara för att man kan.

Fler tips om bästa sättet att hålla kakorna/pajerna fräscha. Alltså inte det glutenfria utan resten.

• Primrose

Frågan ang. Maizena så undrade jag alltså om det finns någon annan (kanske litet finare/bättre?) som säljs i vissa butiker. Kanske ekologiskt? Känner någon till något om det?

• Mina fina hjärtan

jag bakar alltid med lailas mjölmixer dom fungerar super bra till all typ av bakning. det finns olika sorter har mest använt den blå men även den gula.skickar en länk till en bra sida med recept. Jag tycker att det är lite olika vad man bakat hur länge det håller sig färskt.  lycka till

www.specialkost.se/index.php

• Mela78

Maizena är den vanligaste majsstärkelsen i Sverige, men du kan nog hitta majsstärkelse från annan leverantör i de större butikkedjorna, titta i avdelning för bak, glutenavdelningen osv, lite olika placering i olika butiker och butikskedjor. Kvaliten vågar jag inte uttala mig om dock.

• Primrose
    Mina fina hjärtan skrev 2011-10-19 21:11:20 följande:
    jag bakar alltid med lailas mjölmixer dom fungerar super bra till all typ av bakning. det finns olika sorter har mest använt den blå men även den gula.skickar en länk till en bra sida med recept. Jag tycker att det är lite olika vad man bakat hur länge det håller sig färskt.  lycka till

www.specialkost.se/index.php
    Nu var det corn starch i receptet till brownies som jag ville använda. Som verkar kunna bli mycket goda. Men tack i alla fall.

Skickar länken om någon blir sugen.
    www.davidlebovitz.com/2011/08/gluten-free-brownies-recipe-chocolate/
    Mela78 skrev 2011-10-19 21:24:33 följande:
    Maizena är den vanligaste majsstärkelsen i Sverige, men du kan nog hitta majsstärkelse från annan leverantör i de större butikkedjorna, titta i avdelning för bak, glutenavdelningen osv, lite olika placering i olika butiker och butikskedjor. Kvaliten vågar jag inte uttala mig om dock.
    Tack - jag bestämde mig för att köpa gammal vanlig Maizena i butiken i dag. De hade ingen annan sort och inte på den glutenfria avdelningen heller. Jag hade tänkt att gå till min favorit-eko butik och kolla, men struntade i det. Hinner inte riktigt. Ska ju baka åt 30 personer. Fast tårtan har jag beställt - så den får någon annan göra.

Jag har bestämt mig för att baka det mesta i morgon. Eftersom det är ett barnkalas börjar det tidigt, så jag har inte riktigt tid med att göra det på lördagen.

Tack för svar.
Svar på tråden Glutenfritt. Maizena? Samt frågor om hållbarhet när man har bakat