• Anonym

Skriva examensarbete - ensam eller i par?

Jag ska skriva ett examensarbete och undrar om det är bäst att göra detta ensam eller tillsammans med en annan student? Vad är för- respektive nackdelarna med båda? 

• Svar på tråden Skriva examensarbete - ensam eller i par?
  • Anonym (x)

Det beror nog mycket på vem den andra studenten är. Finns det någon som du arbetar bra ihop med så kan jag verkligen rekommendera det. Det är väldigt givande att hela tiden bolla med någon annan. Men om du ska paras ihop med någon slumpvis så kan det bli lite hur som helst. Det kan sluta med att en av er gör hela jobbet själv, eller att det inte blir gjort alls utan bara kör fast p.g.a. oenighet.

• Anonym

Jag valde att skriva själv av den anledningen att jag då kunde jobba så snabbt och med den noggrannhet som jag själv vill. Det fanns ingen i min klass som jag ansåg levde upp till den standard jag ville ha på mitt arbete.
    Hade det funnits det så hade jag kanske valt att göra det i par, för då kan man få mer gjort på kortare tid, korrekturläsa bättre etc.

Så jag håller med om att det spelar väldigt stor roll vem den andre studenten är.

• Den allsmäktige

Fördelar att arbeta med andra:
    - Man slarvar inte lika mycket utan har mer krav på sig själv
    - Man kan bolla sina tankar med den andre och få texten genomläst både en och två gånger. Man blir lätt hemmablind.

Nackdelar att arbeta i par:
    - Man måste hela tiden ta hänsyn till den andres tankar och idéer.
    - Man blir med bunden, måste ses ihop osv osv.

Det jag kommer på på rak arm. Sen kan man ju bara vända på punkterna för att få för- och nackdelar att arbeta själv.
    Lycka till!

• Anonym (Agnes)

Båda har fördelar! Sen måste man inte alls ses då man skriver i par, man kan göra det mesta via nätet nu för tiden (t ex mha Google Documents). Det svåraste med att skriva själv skulle för mig vara piskan - det är för mig lättare att bli piskad av någon annan än att själv försöka få ändan ur... Det svåraste med att skriva i par skulle nog vara att man alltid måste anpassa sig och "kill your darlings" i större utsträckning än då man skriver själv.

Jag har skrivit både själv och ensam (två C-uppsatser).

• Anonym

Jag går på lärarprogrammet och skrev i par. Vi var båda rörande överrens om att det här ville vi bara ha överstökat och göra så snabbt och effektivt som möjligt. VI var intresserade av samma ämne och det underlättade att ingen ville göra nån större utsvävning med tanke på att vi bara ville ha det gjort. För oss var det enbart fördelar. Man behövde göra hälften så mycket jobb och vi var båda otroligt fokuserade på att jobba effektivt så lidandet blev så kort som möjligt

Hade vi inte haft samma målbild hade det nog enbart varit negativt att jobba i par. Så frågorna man ska ställa sig om man hittar nån som är intresserad av att jobba i par är: Har vi samma målbild? Har vi samma ambitionsnivå? Har vi samma inställning? Har vi samma tidsplan?  

Svar på tråden Skriva examensarbete - ensam eller i par?