• HappyFeet1993

Kan man läsa distans när man är 18år?

Sitter och är inne på NTI men det står att man måste vara inne på sitt 20 kalender år. Samma är det ju för komvux.

Finns det verkligen ingen distans (där man väljer egna kurser att läsa) om man är under 20år?!

Har bara ett halvt gymnasiebetyg och har några ämnen jag vill läsa.
    Någon som kan hjälpa mig förstå denna värld :P 

• Svar på tråden Kan man läsa distans när man är 18år?
  • Neko

Du kan läsa på gymnasiet på distans på vissa ställen och om du är så ung borde du inte behöva söka dej till komvux utan du skulle kanske kunna gå ett extra gymnasieår ifall du egentligen har gått ut fast inte fått fullständigt betyg.

• kellikopter

korr.se!!

dom erbjuder gymnsieprogram på distans där du kan läsa in de kurser du behöver :)
    jag går själv där. Dom har intag höst och vårtermin, så jag råder dig att söka!
    Dock var det så lång kö när jag sökte (sökte hösttermin) att jag inte kom in förrän nästa hösttermin, i augusti alltså. Men det var helt klart värt det och du får ett fullständigt gymnasiebetyg!

• HappyFeet1993
    Neko: Jag har redan gått i gymnasiet på två skolor och har varit sjukskriven, så skulle behöva plugga på distans så att jag kan planera och sköta studierna själv..

Kellikopter: Så man behöver inte plugga i 3år, utan kan välja hur snabbt man vill plugga själv?

Mariaaa: Jag bor i Lund! Oj vad konstigt, för här fick man inte plugga om man var under 20år och inte har någon färdig gymnasie utb, eller har du en färdig gymnasie utb redan? 
  • kellikopter

Japp man väljer själv hur snabbt det ska gå :)
    du får en "beräknad studietid" när du ska vara klar men du kan alltid jobba snabbare än den :)

Man kan t ex läsa in psykologi på 3 dagar  och sen göra det muntliga provet på kursen. Sådana 50 poängskurser är väldigt lätta att jobba undan snabbt. Kurserna består av något som heter "uppdrag", en 50 p kurs brukar bestå av 3 uppdrag och en 100 p kurs kan variera mellan 4-6 tror jag.

uppdragen består av olika uppgifter som hör till vad man läst i det "delmomentet" och varierar så vissa är lättare och svårare än andra.

Du får även skolböckerna gratis och väldigt användbara "studieguider" med böckerna där det står exakt vad du ska läsa + lite sammanfattning om vad du läst.

• Mariaaa

Ok TS. Nä jag pluggar upp gymnasiet. Bor i sthlm och här kan man få plugga på KOMVUX via ett ställe som heter Gymnasieslussen.

• HappyFeet1993

Kellikopter: Hur funkar det med webcam och så? Är det något du tycker är bra?

okej, ska kolla upp sofia distans okså, tack :) 

Svar på tråden Kan man läsa distans när man är 18år?