• Annelitan

Min jacka blev jätte konstig när jag tvättade den...(?)

Jag tvättade min jacka i går som jag gjort några gånger förut med... men nu blev den hel skum och jag förstår inte varför...

Tvättade den på 30 grader/fintvätt . (den var inte så smutsig)

När jag tog ut den var nästan all stoppning borta och den var alldeles platt...är en längre tunnare täckjacka.

Sen där det är fickor hade resåren släppt så dom var alldeles sladdriga...

Nu undrar jag kan det vara så konstigt att det kan vara sköljmedlet som gjorde att det blev så här använde ett billigare märke som jag inte använt förut och det var nersatt så det var ´två för 15:-

Vad kan det annars bero på?...har ju tvättat jacka på 30grader förut och den blivit  bra men nu går den inte att använda mer och jag får köpa en ny jacka...

Tänkte bara höra om någon mer råkat ut för det här om det kan vara sköljmedlet som inte var bra...vet inte om jag vågar använda det till mina kläder mer nu...

Trodde inte att sköljmedlet kunde försämra tvätten på någotvis... vet inte vad det kan bero på annars...

• Svar på tråden Min jacka blev jätte konstig när jag tvättade den...(?)
  • Red drum

Låter som dålig kvalité på jackan... Vad är det för märke?

• norrlandsflicka

Prova köra den med tennisboll i torktumlare på låg värme?
    Ska man väl göra på dunjackor iaf.
    Verkar ju lite dålig kvalité då den blir konstigt trots låg temperatur.
    De jackor jag har blir då inte sådär och då tvättar jag alltid i 40 grader och dom är tvättade många gånger.

• Lindreas

Vad konstigt! Prova att tvätta ett plagg du inte är rädd om med sköljmedlet och testa.

• Annelitan

Ja, det var jätte konstigt för jag har tvättat jackan kanske 3 gånger innan på samma sett men då har den blivit som den ska...men nu var det som all stoppning har gott ur den och fickorna som har någon slags resår blev sladdriga...har aldrig blivit så...hel skum blev jackan.

Vet inte vad det är för märke den var inte så där jätte dyr men har varit bra kvalite på den ändå tycker ja...tills nu då den bara pös ut liksom... är bara tyg kvar nästan.

Ska prova tvätta några handukar med det här sköljmedlet få se om det blir någon skillnad, kommer inte använda det här till kläder mer...vågar inte det...tror det är sköljmedlet ja...men tycker ändå det är konstigt att sköljmedel ska kunna förstöra kläder...men var ett billigt som jag inte brukar köpa annars det heter Eldorado (persika).

• Twilight
    Annelitan skrev 2011-10-19 23:21:04 följande:
    Ja, det var jätte konstigt för jag har tvättat jackan kanske 3 gånger innan på samma sett men då har den blivit som den ska...men nu var det som all stoppning har gott ur den och fickorna som har någon slags resår blev sladdriga...har aldrig blivit så...hel skum blev jackan.

Vet inte vad det är för märke den var inte så där jätte dyr men har varit bra kvalite på den ändå tycker ja...tills nu då den bara pös ut liksom... är bara tyg kvar nästan.

Ska prova tvätta några handukar med det här sköljmedlet få se om det blir någon skillnad, kommer inte använda det här till kläder mer...vågar inte det...tror det är sköljmedlet ja...men tycker ändå det är konstigt att sköljmedel ska kunna förstöra kläder...men var ett billigt som jag inte brukar köpa annars det heter Eldorado (persika).
    Äh! Jag använder Eldorados sköljmedel ofta, då det är det enda som finns på kiosken här (Japp, kände mig tvungen att förklara varför ) och det är skitbra.
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • sandra04

Man ska inte tvätta handdukar med sköljmedel. Det fick jag lära mig på hemtex sist.

• veng
    Sluta använda sköljmedel!! Det enda det är bra för är syntettvätt! (minskar statisk elektricitet)
    Man ska absolut inte använda sköljmedel till kläder med elastan!
    Helt klart därför resåren är förstörd!
  • veng
    Annelitan skrev 2011-10-19 23:21:04 följande:
    Ska prova tvätta några handukar med det här sköljmedlet få se om det blir någon skillnad, kommer inte använda det här till kläder mer...vågar inte det...tror det är sköljmedlet ja...men tycker ändå det är konstigt att sköljmedel ska kunna förstöra kläder...
    Handdukar vill du inte tvätta med sköljmedel. Det lägger sig som en hinna på och försämrar uppsugningsförmågan. Sköljmedel förstör mer än det nyttjar!
  • Benzaiten

Använd INTE sköljmedel! Försämrar plaggets livslängd. Jag jobbar i klädbutik och får många ggr påpeka särskilt när det kommer till stretchplagg, jeansleggings o sånt att kunderna inte ska använda sköljmedel för det förstör stretchen så den blir bubblig o uttöjd. Man behöver inte använda sköljmedel överhuvudtaget, helt onödigt. Allt håller bättre och längre om du skippar sköljmedlet.

Sen är det ju så med jackor att de tål ju oftast inte att tvättas hur mkt som helst heller...

Svar på tråden Min jacka blev jätte konstig när jag tvättade den...(?)