• gkdr

    Miljöläxa för 11-åring

    Vår 11-äriga dotter har fått en, för hennes ålder, svår läxa enligt mig om miljö, av hennes lärare. Snälla om någon kan ge oss förslag på vad man kan svara på följande frågor:

    1. "Tror du att din generation kan fortsätta att öka den levnadsstandard och konsumtion som vi i Sverige och västvärlden har idag?"

    2 -Vilka hinder ser du ang. fråga 1?
    3 -Vilka möjligheter ser du ang. fråga 1?

    Tacksam för svar inom kort!

  • Svar på tråden Miljöläxa för 11-åring
  • thomas54

    Jordens resurser är begränsade - vi använder redan för mycket.

    Om vi skall dela lika så blir andra länder rikare och vi fattigare

    Vi måste fortsätta att förtrycka andra länder för att få det bättre

  • gkdr
    thomas54 skrev 2011-10-19 19:58:52 följande:
    Jordens resurser är begränsade - vi använder redan för mycket.

    Om vi skall dela lika så blir andra länder rikare och vi fattigare

    Vi måste fortsätta att förtrycka andra länder för att få det bättre

    Tack för svar, men vad menar du mer att vi måste "förtrycka" andra länder?
  • thomas54

    Exempelvis genom att låta kineserna tillverka våra leksaker till luslöner

    eller skaffa oss en polsk städ-dam eller låta en litauisk snickare bygga ut huset billigt

  • gkdr
    thomas54 skrev 2011-10-19 20:08:44 följande:
    Exempelvis genom att låta kineserna tillverka våra leksaker till luslöner

    eller skaffa oss en polsk städ-dam eller låta en litauisk snickare bygga ut huset billigt

    ... därför att...?
  • Yavannie

    Är det inte meningen att man vill höra 11-åringens egna tankar kring detta? Håller med om att uppgiften är krångligt formulerat, men har du provat att förenkla frågorna och diskutera kring dem? T ex "Vi har det bra i Sverige idag. Kan vi i framtiden ha det ännu bättre? Hur kan det gå till?"


    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • thomas54
    gkdr skrev 2011-10-19 20:48:57 följande:

    ... därför att...?

    Det ökar vår levnads-standard om vi utnyttjar andra såklart.

    Om kineserna hade samma lön som mig skulle jag inte ha råd med så många leksaker till mina barn
  • gkdr
    Yavannie skrev 2011-10-19 20:51:57 följande:
    Är det inte meningen att man vill höra 11-åringens egna tankar kring detta? Håller med om att uppgiften är krångligt formulerat, men har du provat att förenkla frågorna och diskutera kring dem? T ex "Vi har det bra i Sverige idag. Kan vi i framtiden ha det ännu bättre? Hur kan det gå till?"

    Varför kan vi ha det ännu bättre? Vi förstår nog inte. Är fortfarande tacksam om du vill svara på frågorna om vad du skulle svara, men kan ju inte tvinga dig...
  • Strawberry3

    Visst är frågan krångligt ställd för en 11-åring men om man t.ex. öppnar sin geografibok borde den innehålla ett kapitel om naturresurser (som de säkert pratat om på lektionerna) där det förklaras på "rätt nivå"

    Kan vi fortsätta att använda mer och mer av jordens resurser (mat, vatten, energi, naturtillgångar)?
    Om vi gör det vad händer då?
    - Saker som kan hända som är bra för oss (möjligheter)
    - Saker som kan hända som är dåliga för oss (hinder)

    Svara ni på ovanstående så svarar ni på frågan

  • Yavannie
    gkdr skrev 2011-10-19 21:05:05 följande:
    Varför kan vi ha det ännu bättre? Vi förstår nog inte. Är fortfarande tacksam om du vill svara på frågorna om vad du skulle svara, men kan ju inte tvinga dig...
    Vad har de pratar om i skolan på senaste tiden? Det låter som något som ska relatera till det de har gjort, inte bara något som är taget ur luften. Kanske ligger fokus på förnyelsebar energi, eller hur man kan minska avfall etc etc.

    Jag vill inte "ge" något svar utan att ha ett sammanhang, för det kan ju handla om precis vad som helst. Dessutom känns det väl lite sådär att gå in på FL och be andra skriva läxan åt ens barn, eller? Börjar fundera på om du verkligen menar allvar? 
    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • Strawberry3
    Yavannie skrev 2011-10-19 21:28:10 följande:
    Vad har de pratar om i skolan på senaste tiden? Det låter som något som ska relatera till det de har gjort, inte bara något som är taget ur luften. Kanske ligger fokus på förnyelsebar energi, eller hur man kan minska avfall etc etc.

    Jag vill inte "ge" något svar utan att ha ett sammanhang, för det kan ju handla om precis vad som helst. Dessutom känns det väl lite sådär att gå in på FL och be andra skriva läxan åt ens barn, eller? Börjar fundera på om du verkligen menar allvar? 
  • gkdr
    Strawberry3 skrev 2011-10-19 21:25:12 följande:
    Visst är frågan krångligt ställd för en 11-åring men om man t.ex. öppnar sin geografibok borde den innehålla ett kapitel om naturresurser (som de säkert pratat om på lektionerna) där det förklaras på "rätt nivå"

    Kan vi fortsätta att använda mer och mer av jordens resurser (mat, vatten, energi, naturtillgångar)?
    Om vi gör det vad händer då?
    - Saker som kan hända som är bra för oss (möjligheter)
    - Saker som kan hända som är dåliga för oss (hinder)

    Svara ni på ovanstående så svarar ni på frågan
    Och det är tyvärr de frågorna vi inte kan svara på för att vi vet inte vilka saker som kan hända som är bra för oss (möjligheter), och saker som kan hända som är dålig för oss (hinder) därför sökte vi hjälp här på nätet.
  • gkdr
    Strawberry3 skrev 2011-10-19 21:25:12 följande:
    Visst är frågan krångligt ställd för en 11-åring men om man t.ex. öppnar sin geografibok borde den innehålla ett kapitel om naturresurser (som de säkert pratat om på lektionerna) där det förklaras på "rätt nivå"

    Kan vi fortsätta att använda mer och mer av jordens resurser (mat, vatten, energi, naturtillgångar)?
    Om vi gör det vad händer då?
    - Saker som kan hända som är bra för oss (möjligheter)
    - Saker som kan hända som är dåliga för oss (hinder)

    Svara ni på ovanstående så svarar ni på frågan
    Glömde säga att detta var inte geografilektion, de har ännu inte geografi som enskilt ämne. De fick denna läxa konstigt nog i hemkunskapen?...
  • Phillippa

    Jag är lärare och skulle helt klart ha förenklat frågorna rejält. Det är inte många elvaåringar som förstår de frågorna!

Svar på tråden Miljöläxa för 11-åring