• kansas

Ni som tagit epidural och fått biverkningar...

Vad fick ni för biverkningar och när gick de över? Själv fick jag dundrande huvudvärk så fort jag inte låg ner, det försvann efter 8 dagar(!). Man försökte med "bloodpatch" men det hjälpte bara tillfälligt. Har någon varit med om samma sak?

• Svar på tråden Ni som tagit epidural och fått biverkningar...
  • Blossi

Jag fick som du. Huvudvärk, yrsel och illamående så jag var sängliggande i nästan 5 dar innan de gjorde en bloodpatch, som i mitt fall hjälpte. Kommer inte ta EDA vid nästa förlossning men jag är ganska orolig för den.
    Fick du också koffeintabletter?

• kansas

Ja, jag fick koffeindropp. Det hjälpte nog för stunden, har jag för mig. Det läskigaste var att inte veta om man skulle bli av med huvudvärken. En läkare skrämde upp mig rejält och sa att det i väldigt få och sällsynta fall kan bli kroniskt!! Har du också fått höra det? Narkosläkaren avfärdade det dock...

• neffi

jag fick bara ont i ryggen ....kunde inte stå på alla fyra och byta en blöja tex men det gick över efter 5 mån ....jag kommer att ta eda igen om jag känner att jag behöver den

• Blossi

Jo, det var någon som nämde det men sen när man började fråga på så var de hela tiden ursäktande och jag tycker inte jag fick några bra svar.
    Jag blev så "speedad" av koffeinet att jag sov inte på tre dygn och höll istället på att kollapsa av ren utmattning. Tycker också att de på avdelingen där vi låg inte verkade ha någon som helst koll och ville att jag skulle vara som alla de andra nyförlösta mammorna. De t o m tvingade mig att gå upp och byta på sonen första natten och jag spydde som en gris. Sen på morgonen när min man kom så bara grät jag och han skällde lite på dem och då sa de att nattpersonalen kunde vara underbemannade och inte ha tid för alla. Tycker att det var en hemsk upplevelse och är jätterädd för denna gång.

För mig så tog ju inte epiduralen i mer än en timme förrän vi märkte att den inte gjorde någon nytta så jag kan i stort sätt säga att min livlina var lustgasen som jag inte rubbade en minut från ansiktet. USCH! Är jättenervös för denna gång....

• kansas

Förstår oron, jag tycker också det känns lite jobbigt. Får hoppas att det går snabbt denna gången då

• rebeckaa

Jag fick epiduralbedövning och tyckte att det hjälpte en hel del, men fick inga biverkningar, jag visste inte att man kunde få det. Men jag ska ha barn i juli och då ska jag inte ha epiduralbedövning, tror att den drog ut på min förlossning med det första barnet.

• Scrollan

Jag kunde inte kissa så jag fick ha en kateter 2 dygn efter förlossningen men annars ingen biverkning..

• Clart

Jag lyckedes få den så den gick ner lite i benen samt att jag inte kände några krystvärkar... Det gjorde bara ont... Har fött två efter det med hjälp av lustgas och akupunktur. MYCKET bättre!!

• Smindy

Jag fick biverkningar!!!!
    Kunde inte kissa så mig tappade dom på urin flera gånger! Jag fick ingen kateter, vilket hade varit skönare eftersom jag verkligen höll på att spricka när dom äntligen tömde min blåsa varje gång!
    Sen så tog bedövningen bara på ena sidan första gången jag fick eda & då domnade ena benet bort! Jag kunde inte stå själv & innan jag visste att benet var bortdomnat skulle jag gå på toa men ramlade ihop på golvet... Ramlade 2 gånger...

Sen andra gången jag tog eda fick jag ont i ryggen i säkert 1 år efteråt. Hade ont där dom stack mig, speciellt när jag böjde mig bakåt! Men det avfärdade en läkare jag var till. Han sa att det var muskler fast jag tydligt kände att det var efter edan...

Jag har nu 19 dagar kvar till bf & jag vill INTE ta eda den här gången... Men jag vet bara inte vad jag ska ha istället! Blir riktigt nervös nu! Det finns ju ingen bedövning som verkar bra! Pcb hade jag oxå sist men det var HEMSK...

• Blossi

Hej Smindy!
    Jag har också en förlossning att se framemot snart och har funderat jättemycket hur jag ska göra. Min EDA tog ju inte så jag vet ju att jag kan klara av smärtan med lustgas. Ändå blir jag så nervös för man vet ju inte hur man är när man väl är där.

Min förra förlossning var så hemsk och vi höll på att mista vår son. Jag hade inga riktiga krysvärkar och han var svårt medtagen när han väl kom ut med sugklocka. De fick återuppliva honom i ett annat rum och den första halvtimmen visste jag inte om mitt barn levde eller inte. Det har satt sina djupa spår.

Vad är PCB? Är det sterial kuddar?

• Smindy

Blossi- Pcb är samma som livmoderbedövning eller "västerviksmetoden". 4 sprutor runt livmoderhalsen... Gjorde för det första jääävligt ont att få dom & för det andra så gav den ingen smärtlindring! Jag pinades bara då jag fick dom där sprutorna i slidan... Usch! Nej jag vet inte heller vad jag ska "ta" denhär gången... Jag tror inte att jag klarar det med bara lustgas...

Svar på tråden Ni som tagit epidural och fått biverkningar...