• Alvi

Potatisgratäng och nåt kött till huvudrätt på nyår - VAD ska VI ordna för förrätt???

Förslag med tillhärande recept tack!!!

Vi står för förrätten (och kvällsgodiset, men det är inte lika svårt... ) på nyårsafton.
    Åtta vuxna och sex barn, sistnämnda mellan 1,5-4 år....

• Svar på tråden Potatisgratäng och nåt kött till huvudrätt på nyår - VAD ska VI ordna för förrätt???
  • Ronja80

getostpaj med valnötter? Skickar med en länk på ett lätt och supergott recept. Ska själv ha den som förrätt imorgon. Har haft med små barn som har gillat den med. Den är mild och fin i smaken och honungen på gör det lite sött och gott...

www.alltommat.se/recept/sok/view.xml

• Junifer

Skagen är alltig gott, fast barnen kanske inte gillar räkor och sånt..

det är enkelt också, bara blanda räkor, crémefraîche, majonnäs, dill, lite citronsaft, peppar och så lite rom av något slag. Vet inte riktigt hur jag kan dela upp receptet på så många personer.

• Junifer

just det, bröd ska man ju ha till också

• Mimmi82

Minipizza..

gör vanlig pizza deg.. stansa ut små former (typ 4cm i diameter) lägg på skinka/ost eller vad ni själva gillar på pizza. lyxigare än vanlig stor pizza.. alla gillar dem , enkla att göra =) Vi ska göra detta till förrätt iaf =)

• Alvi

Tack för svaren hittills, och Mimmis förslag var ju lite fiffigt faktiskt.... Men jag vill ha MER förslag!!!
    Ronja80: Blir det inte konstigt med något sött sådär i början...??

• Maggis

Vi gjorde en röra på färsk babyspenat, champinjoner, lök, vitlök (fräs allt i stekpanna) och blandade med creme fraiche, lade på tortillas, rullade ihop, på med mozzarella och gratinerade i ugnen. Serverades med körsbärstomat och ruccola och en liten skvätt balsamvinäger på det gröna. Gott och uppskattat! Och lite ovanligt, tror jag.

• Alvi

Maggis: ÅÅÅÅHh, det lät GOTT!!!

Tinagumman: Ska kika en sväng där.. men jag är ju lat sörrö... det är därför jag "annonserar" här...

• Ronja80

Det blir inte sött som efterrätt... man har bara några droppar honung på... På barnens kan man ha lite mer.

Honungen och nötterne blir så himla gott tillsammans med chevren. Mmmmmmmmmm....

• Lola Jämtland

Här ska vi äta små crustader med svamp eller räkstuvning i till förrätt.
    Barnens kan man fylla med bara mjukost tex.

Kan det va nåt?

Svar på tråden Potatisgratäng och nåt kött till huvudrätt på nyår - VAD ska VI ordna för förrätt???