• Anonym

    Vill bli medlem på facebook men vara relativt anonym - har lite frågor..

    Hur mycket måste synas? Måste mina vänner på fb se vilka andra vänner jag har på fb? Kan vänlistan vara anonym för alla?
    Vet dem som blivit medlemmar o direkt har det dykt upp vänförfrågningar från irl.vänner... Hur funkar detta? Hur vet dessa att hon/han blivit medlem? Har de sökt på personens email innan personen blev medlem då, och sen poppar det upp info om detta när personen väl blivit medlem? 

  • Svar på tråden Vill bli medlem på facebook men vara relativt anonym - har lite frågor..
  • Anonym

    Om du nu är så orolig över vem/hur/när/epost/irl/fanvetallt/vänlista kanske du ska vänta med att bli medlem på Fb?

  • Anonym (dina och mina)

    *tror* du kan ha en egen vännerlista som ingen annan ser.

    Däremot kan ju din vän Anna ha en lista som Beata och Cecilia ser och att Anna blivit vän med dig.

    Det är väl isf bara att ignorera vänförfrågningar? Eller skaffa ett anonymt nick om du heter Anna Andersson kanske du lätt kan göra om det till Ann Andreasson istället och berätta för de vänner du har att du är du. 
         

  • Anonym

    När det gäller att få vänförfrågningar av folk man känner så fort man blir medlem tror jag att personen menade att hon fick vänförslag av facebook, och jag tror att de utgår från de man har i sin adressbok på den mailadress man använder när man registrerar sig. jag gjorde misstaget att ansöka med min jobbmail, och fick förslag på massa folk jag mailat i jobbet...

  • von Brev

    Facebook är smartare än du tror, du kommer få vänförslag baserat på den information du gett ut.

  • Anonym (undrar också)

    Jag är också nyfiken på hur jag kan bli så anonym som möjligt för alla utom "mina vänner". Jag vill inte heller att mina vänners vänner ska kunna se någon info om mig.

    Har fått flera vänförfrågningar som jag egentligen skulle vilja svara ja på, men pga att jag blivit  kontaktad via Facebook av en person jag absolut inte vill ha någon kontakt med, så vågar jag inte ha någon form av aktivitet på mitt konto om jag inte vet att det är helt skyddat från de som ej är mina vänner.

  • LovleyMamma

    Du kan ställa in vilka som får skicka vänförslag, du kan också ställa in så ingen kan söka efter dig. 
    Finns en hel massa inställningar som man kan använda sig av 

  • Anonym (undrar också)

    OK, tack för svar. Får läsa på lite mer på FB-sidan märker jag. Kan man på något sätt testa att ens inställningar funkar sen innan man gör inlägg eller lägger till vänner?

  • Anonym (FB)

    Hej!

    Kolla dina sekretessinställningar.  Via "meddelanden" eller chatten kan du skicka privata meddelanden som är osynliga för andra.

  • Anonym (FB)
    Anonym skrev 2011-10-19 21:56:49 följande:
    Hur mycket måste synas? Måste mina vänner på fb se vilka andra vänner jag har på fb? Kan vänlistan vara anonym för alla?
    Vet dem som blivit medlemmar o direkt har det dykt upp vänförfrågningar från irl.vänner... Hur funkar detta? Hur vet dessa att hon/han blivit medlem? Har de sökt på personens email innan personen blev medlem då, och sen poppar det upp info om detta när personen väl blivit medlem? 
    Du kan styra vem som ser din vänlista direkt i din profil:Gå till din profil och klicka på Redigera längst upp till höger. Klicka på Släkt och vänner på menyn i den vänstra kolumnen. Gå till avsnittet Vänner och ange vem som ska kunna se dina vänner med hjälp av målgruppsväljaren till höger.
Svar på tråden Vill bli medlem på facebook men vara relativt anonym - har lite frågor..