• LiveHappy

Vad kostar det att skicka paket till norge?

Någon som vet hur man räknar ut det?

Min sambo tror att de är såhär
    (varans värde: 7500
    7500*1,29 =  9675
    9675-7500=  2175

Han ska alltså betala mig 2195:- i frakt ?
    1,29 är ju tull och momsavgift in i landet, men är det då ink. själva fraktkostnaden?
    För om jag ska skicka tex en tröja till en här i sverige så kostar det kanske 36kr, ska jag då lägga på 36 kr på 2175kr?

Vad skulle det kosta om jag istället skickar som en gåva? Har hört att det är betydligt billigare.

• Svar på tråden Vad kostar det att skicka paket till norge?
  • LiveHappy

Hmm.. undra varför det blev en smilegubbe där, haha aja

• jådåsåatt

Själva fraktkostnaden är en sak, den beror på vikt och kan räknas ut på posten.se.

Är det en gåva du skickar ska ingen tull tillkomma, du fyller i en tullblankett när du lämnar i försändelsen.
    Anser tullen att det inte är en gåva utan import kan de ta ut tullavgift ändå men då får du överklaga i efterhand.

• LiveHappy
    jådåsåatt skrev 2011-10-19 22:00:41 följande:
    Själva fraktkostnaden är en sak, den beror på vikt och kan räknas ut på posten.se.

Är det en gåva du skickar ska ingen tull tillkomma, du fyller i en tullblankett när du lämnar i försändelsen.
    Anser tullen att det inte är en gåva utan import kan de ta ut tullavgift ändå men då får du överklaga i efterhand.
    Okej, men vad kostar det om jag ska skicka som en gåva då? Är det den summan som jag räknar ut på postens hemsida? Eller tillkommer det ändå någon avgift om det ska in till norge? Inom sverige skulle det kostar 60 kr att skicka det här paketet.

Ska jag fylla i en tullblankett oavsett om det är en gåva eller inte? 
  • jådåsåatt

Vad väger paketet?
    Tullblankett fyller du alltid i om det ska skickas utanför EU.
    Är det värt 7500 skulle jag rekommendera att skicka det som paket med tilläggsförsäkring istället för vanligt brev.

• jådåsåatt

Ett paket under 1kg kostar 220 att skicka till Norge, tilläggsförsäkringen kostar 100 extra.

• LiveHappy

Okej det här väger nog mellan 1-2 kilo.
    "paket med tilläggsförsäkring" är det som att skicka REK inom sverige då eller? Man kan alltså spåra paketet?

Måste tacka för all hjälp.  

• jådåsåatt

Nä, rek finns utomlands med men försäkringen täcker inte så mycket som 7500 till Norge. Har för mig att det är 500 utomlands. Tror iof att det finns en tilläggsförsäkring till rek med, kolla på hemsidan. Då lär det bli lite billigare.
    Men i båda fallen får man ett kollinummer ock försändelsen kan spåras.

Ingen fara:)

• LiveHappy

Okej

Så ett paket under 1 kg kostar 220 kr, du vet inte om vad det kostar om det vägar under 2 kg?
    Sen så väljer jag tilläggsförsäkringen för 100kr extra, kan ju vara värt det för får då kan vi ju spåra paketet.

• jådåsåatt

Upp till 2 kg kostar 244. Du kan spåra paketet även utan tillägsförsäkringen, men du får inte ut hel beloppet om något skulle hända med innehållet på vägen då.

• LiveHappy
    jådåsåatt skrev 2011-10-19 22:43:38 följande:
    Upp till 2 kg kostar 244. Du kan spåra paketet även utan tillägsförsäkringen, men du får inte ut hel beloppet om något skulle hända med innehållet på vägen då.
    Okej tusen tack för all hjälp.
Svar på tråden Vad kostar det att skicka paket till norge?