• isis bianco

    narkos som nygravid?

    Varför får man inte opereras med narkos när man är gravid? Har det betydelse om man är nygravid eller längre gången?


    bloggar om vår resa till att få bli föräldrar --> lyckaabovo.wordpress.com
  • Svar på tråden narkos som nygravid?
  • Neko

    Jag antar att det är för att då blir barnet också sövt och eftersom man inte vet exakt hur narkos fungerar så vill man inte riskera något?

  • JA77

    Jag är narkossköterska. Man får visst bli sövd som gravid, men om det inte är en brådskande operation väljer man att vänta till andra eller tredje trimestern då de första 12 veckorna är mest kritiska. Oavsett försöker man undvika sövning om det inte är ett måste, t.ex en blindtarm. Är det en annan operation, t.ex ett benbrott, då kan man opereras i ryggbedövning.


    Neko skrev 2011-10-19 23:03:20 följande:
    Jag antar att det är för att då blir barnet också sövt och eftersom man inte vet exakt hur narkos fungerar så vill man inte riskera något?

    Gissa inte, om du inte vet.... Idag vet vi hur narkos fungerar, däremot finns ingen strukturerad forskning kring vad som händer med barnet.

  • Jolines mamma

    Jag blev opererad i vecka 7 för svåra cellförändringar, är nu i vecka 33. Enligt läkarna var det absolut ingen fara. Sen innebär ju narkos alltid en liten risk självklart.

  • isis bianco

    Tack för era svar. Nu är jag inte gravid, men har bim om en vecka. Op är planerad till 21/11. Ska opereras i halsregionen, och op beräknas ta ca 3 timmar. Vill gärna ha op gjord, så just nu är jag kluven i mina tankar. Antar att jag får avvakta bim och se. Har ju inte blivit gravid på 11 försök innan, så jag ska inte ropa hej. Tar tacksamt emot fler tankar och åsikter kring op och grav.


    bloggar om vår resa till att få bli föräldrar --> lyckaabovo.wordpress.com
  • Trizza
    martini bianco skrev 2011-10-25 15:14:09 följande:
    JA77, vad exakt är det som är kritiskt? Vad kan hända? Jag är nyfiken, och det är supersvårt att hitta information om det på nätet.
    Nu är jag inte narkossk utan röntgenssk men under de 12 första veckorna utvecklas ju alla nerver, hjärnan och alla celler som delas hit och dit. Att du sövs= att man ger en människa så mkt "gift" som gör att du sövs kan såklart påverka barnet i denna känsliga utveckling. Inom röntgen är vi väldigt noga med att försöka undvika att röntga så tidigt i graviditeten såvida det inte är befogat... Nu vet jag inte hur det påverkar ett embryo som ännu lever av gulesäcken men gift/sövning är ju aldrig nyttigt iaf varken för en vuxen eller embryo... 
  • JA77
    martini bianco skrev 2011-10-25 15:14:09 följande:
    JA77, vad exakt är det som är kritiskt? Vad kan hända? Jag är nyfiken, och det är supersvårt att hitta information om det på nätet.
    Saken är väl den att det inte finns någon större forskning på området då det inte går att forska på gravida (inga etiska råd skulle bevilja det!). Man vet att de första 12 veckorna är mest kritiska då alla organ och nervsystem ska bildas, så är det inget brådskande väljer man att avstå sövning. Skulle det vara något "fel" på barnet vill man inte att kvinnan ska koppla ihop det med sövningen.
  • Neko
    JA77 skrev 2011-10-20 07:06:05 följande:

    Jag är narkossköterska. Man får visst bli sövd som gravid, men om det inte är en brådskande operation väljer man att vänta till andra eller tredje trimestern då de första 12 veckorna är mest kritiska. Oavsett försöker man undvika sövning om det inte är ett måste, t.ex en blindtarm. Är det en annan operation, t.ex ett benbrott, då kan man opereras i ryggbedövning.


    Gissa inte, om du inte vet.... Idag vet vi hur narkos fungerar, däremot finns ingen strukturerad forskning kring vad som händer med barnet.


    Hur är det det fungerar då? Det var helt omöjligt att få tag på info om det när jag försökte för ~10 år sedan.
  • JA77
    Neko skrev 2011-10-25 18:01:30 följande:
    Hur är det det fungerar då? Det var helt omöjligt att få tag på info om det när jag försökte för ~10 år sedan.
    Vi vet ju att man somnar och vaknar, samt vad läkemedlen kan göra i djurförsök, men som jag skrev finns det ingen strukturerad forskning om vad som exakt sker med barnet, långtidseffekterna ser vi ju inte än. Du får söka vetenskapliga medicinska artiklar, inte googla på Familjeliv ;)
  • Neko
    JA77 skrev 2011-10-25 18:21:20 följande:
    Vi vet ju att man somnar och vaknar, samt vad läkemedlen kan göra i djurförsök, men som jag skrev finns det ingen strukturerad forskning om vad som exakt sker med barnet, långtidseffekterna ser vi ju inte än. Du får söka vetenskapliga medicinska artiklar, inte googla på Familjeliv ;)
    Jag menade den fysiologiska mekanismen som gör att man tappar medvetandet. Vad som sker vet jag men varför/hur? Jag fick intrycket av ditt inlägg att du visste, men det kanske du inte gör? Jag har sökt artiklar etc men hittar som sagt inget, misstänker att ingen vet. Och jag menade överhuvudtaget, inte specifikt med barnet.
  • JA77
    Neko skrev 2011-10-25 20:18:42 följande:
    Jag menade den fysiologiska mekanismen som gör att man tappar medvetandet. Vad som sker vet jag men varför/hur? Jag fick intrycket av ditt inlägg att du visste, men det kanske du inte gör? Jag har sökt artiklar etc men hittar som sagt inget, misstänker att ingen vet. Och jag menade överhuvudtaget, inte specifikt med barnet.
    Det där är på receptornivå, låna en bok i anestesi! Vissa narkosmedel påverkar cirkulationen, andra inte.
  • isis bianco

    Kan det vara någon extra fara för mamman att sövas som gravid? Tänker om man inte vet att man är gravid och det inte heller kollas upp av sjukvårdspersonal?


    bloggar om vår resa till att få bli föräldrar --> lyckaabovo.wordpress.com
  • JA77
    martini bianco skrev 2011-10-26 12:47:44 följande:
    Kan det vara någon extra fara för mamman att sövas som gravid? Tänker om man inte vet att man är gravid och det inte heller kollas upp av sjukvårdspersonal?
    Nej, ingen fara. Annat är det efter v 20 då det är större risk för luftvägsproblem.
  • FrunIHuset

    Puffar upp denna tråd då jag är nygravid och troligen ska operera stortå. Ska på bedömning idag så ska fråga läkaren som smorde komma nu nät som helst men är intressant om någon här varit sövd som gravid


    Mamma till L 2013 och bebis 2016
  • JA77

    Är man gravid före v 12 får man inte Propofol (sömnmedel) som annars alltid ges, eftersom det saknas studier. Istället sövs man med ett annat välkontrollerat läkemedel. Som gravid ges man heller inte kortison eller NSAID som smärtlindring då det är fosterskadande. 

Svar på tråden narkos som nygravid?