• Mumsan79

Dela vid jul?

Jag och min sons pappa har gemensam vårdnad om vår 7 årige son. Vi har varannan veckas boende sedan några veckor tillbaka, innan dess hade vi 5-5 pga pappans jobb. Vi har haft en kanon relation sedan vi gick isär ifjol, men i somras havererade den rejält då han träffade en ny och då blev som en helt annan person som verkligen inte har satt vår son i fokus. Men vi har varit hos en familjerådgivare en gång och efter det kändes det väl som om det lättade upp lite. Fortfarande jag som får vika mig i det mesta, men det har funkat hyfsat. Han har tjafsat om det mesta, men det har ändå gått att prata.

Nu fick han en dagtids tjänst och ville då ha veckovis istället. Jag ville det inte, men gick med på det tillslut. Han fick bestämma vilken veckodag vi skulle byta på. Blev fredagar. Nu infaller det sig så att vi byter den 23 dec, och då får jag honom och således är det jag som har honom över jul. Eftersom jag tänkte både på honom och vår son sa jag att han kunde gärna få ha honom till julafton förmiddag om han ville. På så vis får ju de två också lite julafton ihop. men då hade han tänkt sig ha honom hela jul för han ansåg att jag hade haft honom ifjol! I fjol hade jag honom, MEN vi firade hela julafton ihop eftersom han jobbade hela julhelgen!! Vi var hemma hos honom från halv tio på julaftons morgon till ca halv sex på kvällen då han åkte och jobbade. Jag anser inte att det är att räkna med då eftersom vi firade ihop och det av den anledningen att han jobbade.

Nu blev han ju då skitsur och skulle minsann ha honom över jul och bla bla. Då vek jag mig och sa att vi gör tvärt om då. Jag får ha pojken några extra dagar säg 22 dec till 24 på fm. Om jag lämnar honom runt 10 på fm så får jag och min son fira lite jualfton ihop också och sen får han helt bestämma hur länge han vill ha honom. Om han vill lämna på julaftonskväll, juldagen eller annan dagen. Men det var inte heller bra!!! Hur ska jag då göra? jag anser att det är för vår sons bästa också att kunna få den möjligheten att fira julafton med båda föräldrarna. Vi bor ca 200 m ifrån varann så det bvlir ingen restid för hämtning/lämning heller.

Sånt här tjafs är det om precis allt nu. Vilka kläder han har. När hans kalas ska vara. Vilken tröja han har på sig. Vilken dag vi ska byta osv osv osv. Han lägger på i örat påå mig och svarar inte på sms eller nått. Vad ska jag göra? Måste jag vika mig helt och bara svälja och acceptera? han hotar med rätten och allt möjligt. Jag anser att jag verkligen försökt och ansträngt mig för att pojken ska få det så bra som möjligt och att vi båda ska kunna fira med honom. Om jag lämnar honom runt tio på fm så har ju han hela dagen sen!

Vet verkligen inte hur jag ska kunna komma vidare när det blir tjafs om precis allt!!!!!

• Svar på tråden Dela vid jul?
  • MeMayo

Vilken jobbig sits.
    Kan du inte fråga honom hur han vill lösa det så att ni båda får fira jul med eran son, men har han ingen lösning som passar er båda så är det ju faktiskt du som har "rätten" att ha honom eftersom julen är på din vecka.
    Jag är separerad från mina barns pappa och jag vill väldigt gärna ha mina barn på julen men hos oss har det infallit så att de båda jular vi bott isär så infaller julen på pappans tid men vi har löst det genom att fira julafton ihop. Men skulle mitt ex vägra så har han ju rätten till barnen eftersom det infaller på hans tid.

Det ni kan göra när det är "lugnt" mellan er är ju att sätta upp regler eller vad man ska kalla det inför kommande storhelger. Tex att har en julafton har den andra juldagen.. eller en har jul och en nyår och sen växlar man till året efter..

Men jag kan bara hoppas att ni båda får fira jul med sonen för eran sons skull...
    kram..

• Mumsan79

Det är ju nästan aldrig "lugnt"... Så fort jag vill diskutera nått sånt blir han sur och grinig och så slänger han på i örat på mig eller så vägrar han svara på sms.

Han säger att han har rätten att ha honom på jul även om den ifaller på min vecka, eftersom han anser att jag hade honom ifjol. Eftersom vi firade tillsammans ifjol så anser jag att det liksom inte räknas, och särskillt inte som han jobbade och inte hade möjlighet att ha honom mer liksom. Kan liksom inte begripa vad det skulle göra om jag får fira julaftons morron med honom och han sedan får välja hur länge han vill ha honom! Har ju vikit ner mig och sagt att ok, bara jag får några timmar på julafton så få¨r han välja sen. hur kan det bli fel?? Tycker att vi ska försöka dela på julafton så mycket som möjligt så att vår son får fira med oss båda så långt det är möjligt. Eftersom vi bor så nära kan jag inte riktigt se problemet.,...

• Marnet

Jobbigt o tråkigt... Men eftersom han bråkar så kan ju du bestämma ( eftersom de e på din v ) att han e hos dig i år o att pappa får ta jul nästa år. Fråga sonen vad han vill o försök ta lite hänsyn till de om de går utan att nån blir sur?

Mina barn e 9 o 11 o dom bor visserligen hos mig förutom varannan helg o på lov. Vi har varannan jul, midsommar o nyår men lyssnar på barnen oxå o ingen gör en står grej av de om dom eller en av dom vill va hos den andra.    

• Krollspell
    Mumsan79 skrev 2011-10-19 23:07:55 följande:
    Jag och min sons pappa har gemensam vårdnad om vår 7 årige son. Vi har varannan veckas boende sedan några veckor tillbaka, innan dess hade vi 5-5 pga pappans jobb. Vi har haft en kanon relation sedan vi gick isär ifjol, men i somras havererade den rejält då han träffade en ny och då blev som en helt annan person som verkligen inte har satt vår son i fokus. Men vi har varit hos en familjerådgivare en gång och efter det kändes det väl som om det lättade upp lite. Fortfarande jag som får vika mig i det mesta, men det har funkat hyfsat. Han har tjafsat om det mesta, men det har ändå gått att prata.

Nu fick han en dagtids tjänst och ville då ha veckovis istället. Jag ville det inte, men gick med på det tillslut. Han fick bestämma vilken veckodag vi skulle byta på. Blev fredagar. Nu infaller det sig så att vi byter den 23 dec, och då får jag honom och således är det jag som har honom över jul. Eftersom jag tänkte både på honom och vår son sa jag att han kunde gärna få ha honom till julafton förmiddag om han ville. På så vis får ju de två också lite julafton ihop. men då hade han tänkt sig ha honom hela jul för han ansåg att jag hade haft honom ifjol! I fjol hade jag honom, MEN vi firade hela julafton ihop eftersom han jobbade hela julhelgen!! Vi var hemma hos honom från halv tio på julaftons morgon till ca halv sex på kvällen då han åkte och jobbade. Jag anser inte att det är att räkna med då eftersom vi firade ihop och det av den anledningen att han jobbade.

Nu blev han ju då skitsur och skulle minsann ha honom över jul och bla bla. Då vek jag mig och sa att vi gör tvärt om då. Jag får ha pojken några extra dagar säg 22 dec till 24 på fm. Om jag lämnar honom runt 10 på fm så får jag och min son fira lite jualfton ihop också och sen får han helt bestämma hur länge han vill ha honom. Om han vill lämna på julaftonskväll, juldagen eller annan dagen. Men det var inte heller bra!!! Hur ska jag då göra? jag anser att det är för vår sons bästa också att kunna få den möjligheten att fira julafton med båda föräldrarna. Vi bor ca 200 m ifrån varann så det bvlir ingen restid för hämtning/lämning heller.

Sånt här tjafs är det om precis allt nu. Vilka kläder han har. När hans kalas ska vara. Vilken tröja han har på sig. Vilken dag vi ska byta osv osv osv. Han lägger på i örat påå mig och svarar inte på sms eller nått. Vad ska jag göra? Måste jag vika mig helt och bara svälja och acceptera? han hotar med rätten och allt möjligt. Jag anser att jag verkligen försökt och ansträngt mig för att pojken ska få det så bra som möjligt och att vi båda ska kunna fira med honom. Om jag lämnar honom runt tio på fm så har ju han hela dagen sen!

Vet verkligen inte hur jag ska kunna komma vidare när det blir tjafs om precis allt!!!!!
    Det här kan ju alla som tjatar om att "lämna lämna lämna" fundera på. Hur allt bara blir bättre och hur bra det är för barnen.

Jag har ingen aning om varför TS separerade från sin man, jag ville bara belysa att det kanske inte bara är guld och gröna skogar på andra sidan som en del menar.

Om du vill slippa problem så kör ni precis som ni sagt. Ni byter varje sjunde dag punkt slut. Ni kan uppenbarligen inte samarbeta så då är det lika bra att köra by the book.

Vad är det för trams om att hota med rätten. Ta honom på orden då och gå till familjerätten så skriver ni ned hur ni ska ha det där.
  • Mumsan79

Det blir inte alls bättre för barnen att separera. Bråkar man ständigt så blir det förmodligen det. Jag valde att lämna eftersom det inte fungerade och vi båda hade känt så mer eller mindre i flera år. Året isär nu har fungerat hur bra som helst, ända tills han drog in en ny i vår sons liv, då blev han som förbytt. Men nej, man ska inte lämna vid första bästa tillfälle. Vi försökte med familjerådgivning och var i sär en sväng sommaren innan och gjorde sen ett nytt försök, men det blev inte bättre. Men som sagt, att vara ensam är inte roligt. Men att vara tillsammans och må dåligt tillsammans är inte heller bra.

Nu har han kommit på att det kanske skulle kunna gå att lösa om han får pojken på julafton runt två och lämnar honom tillbaka på juldagen runt två. Så jag hoppas verkligen att han håller detta och inte tjafsar mer.

Svar på tråden Dela vid jul?