• jenjen79

Vad gör de på era barns förskolor?

Jag har en treåring som går på en kommunal förskola. Han flyttades till storbarnsavdelningen (3-5 år) i början av hösten och där är det 21 barn och 2.75 ordinarie personal och 1 resurs.

Jag tycker om personalen och har hyfsat förtroende för iallafall två av dem, men har en känsla av att DE INTE GÖR NÅGOT om dagarna! När min son hade gått där i en och en halv månad och vi målade hemma sa han till exempel att "Dagis har inga färger" vilket fick mig att reagera - naturligtvis har de det men uppenbarligen har han aldrig blivit erbjuden att måla där liksom.

Det JAG skulle önska är att barnen hade någon form av organiserad aktivitet i mindre grupp varje dag. För att få prova på olika saker och för att få vistas i mindre grupper. Det behöver inte vara en stor aktivitet och behöver inte ta lång tid, en kvart kanske: Det kan vara att en grupp för höra saga medan en grupp  ritar tillsammans med en vuxen och en tredje grupp leker någon lek ute. Jag förringar inte den fria leken men tycker bara att det är väldigt lätt att "gömma sig" bakom barnens fria val hela tiden.

I ärlighetens namn, jag vet inte själv om jag överreagerar. Hur är det på era barns förskolor?

• Svar på tråden Vad gör de på era barns förskolor?
  • eliten

Oj va tråkigt det låter, på min sons avdelning gör det massa, utflykter varje tisdag, jobbar i mindre grupper med olika saker, skapar, tar in material och utforskar som stenar, snö eller annat.
    De har alltid skapande material framme och fri tillgång till det som färg och lera..

• Nyfiken gul

förskolorna ska ju följa den läroplan som finns där det uttryckligen står att man ska puscha på deras fantasi och kreativitet.

Prata med förskolan och hör efter vad dom gör om dagarna - vad gör dom tex när du kommer och lämnar barnet? Vad sysslar dom med precis då?  Och när du hämtar?

På min sons förskola är det mycket kreativa fröknar som plockar fram pärlor, kritor, pussel och annat pyssel.  victor hinner knappt klä av sig jackan förrän han har en korg full med saker att välja i. Igår satt dom och sorterade kapsyler

och så är dom mycket ute

På vår förskola har dom en jättestor almenacka i entren där varje avdelning skriver vad dom gjort under dagen och också vilka barn som ingått i vissa aktiviteter - superbra för oss föräldrar!

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Viggo och pyrets mamma

Min son går på en Montessori förskola och där försöker de dela upp barnen i mindre grupper så mycket det går och gör aktiviteter. I måndags när vi kom så satt några och pysslade små gubbar av kastanjer bland annat. Sen är de ute så mycket det bara går också. Jag litar till 110% på pedagogerna på min sons förskola och på deras kompetens. Synd att inte alla kan ha det så.

-Mammas älskling 080425-
  • sahara sahara

Det låter ju jättetråkigt! På min tvåårings avdelning har de planerade aktiviteter varje dag, en fast tid i rörelserummet varje vecka för...ja, gympa är det ju inte, men typ, och en fast tid varje vecka i ateljén.

Det är samling varje dag - ibland i helgrupp (15 barn) och ibland i en mindre grupp - med sång, saga eller något annat. De är ute varje dag, leker i sandlådan, gungar, tittar på myror, pratar om hur det ser ut på gården med årstider och så.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • beccagranen

Min son går också på kommunal förskola, och börja på storbarnsavdelningen nu under hösten.
    På vår förskola delar dom alltid in barnen i tre aktivitetsgrupper (efter ålder), och hittar alltid på något varje dag i varje grupp. Varje Tisdag får sonens grupp vara utanför förskolan (skogen, promenad etc), varje dag har dom röris (dans/gympa) och dom stora barnen (sista kullen) har idrott inne på skolan 1g/veckan.

Tycker att dom aktiverar barnen bra på sonens förskola, i tidgas när dom var på skogspromenad plocka dom löv. Under onsdagen använde dom löven för att göra höstkronor och idag skulle dom hitta på en teater där kronorna ska användas. Efter lunch är dom i grupperna, och går i stationer till ex. målarrummet, leka med lera och musikrummet. Under förmiddagen har dom fri lek med hela "klassen", och utomhus leker dom ihop med den andra storbarnsavdelningen. Iböand även inne, då dom kör lite byten med elverna som vill.

Så jag är väldigt nöjd, särksilt då dom är en grönflaggad förskola, som har egen odling på gården. Så under vår/sommar hjälper barnen till att plantera och plocka allt dom har ute på gården. Även viss del av matlagning får dom hjälpa till med med skolkocken.        

• Shasti

Min dotter går hos privat dagmamma och de har mängder med aktiviteter. En gång i veckan går de på rytmik med danspedagog och har sång och danslek med sångpedagog en gång i veckan. De går på barnteater och olika utflykter. Ute i skogen är de varje vecka och i skogsdungar i närområdet varje dag. De pysslar med halsband, gör målningar och collage, bakar och lagar mat i stort sett varje vecka. Aktiviteterna är årstidsanpassade tex nu gör de fina grejer med vackra höstlöv. Sen har dagmamman så mycket och så fina leksaker som alla är lättillgängliga för barnen, både ute och inne, att det i princip inte kan hända att något barn har "tråkigt" eller inte kan komma på något spännande att göra för att det finns så otroligt mycket fina saker att leka med överallt.

• caliningrad

Min dotter ar 4 ar.
    De har matte och lasning varje dag. Utover det:
    yoga, gympa, simning, piano, balett, bibliotek, teater, utflytker, andra sprak lektioner, art and craft, matlagning, hogtidsfirande.

• jenjen79

Tack för era svar.. Jag pendlar liksom mellan att tänka att jag överreagerar och har missförstått, och att tycka att det är skit.

Ett problem är mina hämtnings- och lämningstider. Eftersom jag är hemma med lillebror lämnar jag halv nio precis mellan frukost och samling (lite rörigt) och hämtar halv tre efter mellis när de ska ut (också rörigt). Jag ser ju liksom inte verksamheten.

Åh, jag vet inte. Det är ju inte så mycket tid kvar om man tar bort samling, utevistelse, lunch, vila och mellis. Fri lek måste få plats också. Men jag antar att det också handlar om att jag inte tycker att de är bra på att förmedla sin verksamhet.

• Lady T

På min äldste sons förra förskola var det en pedagog som satte upp ett bildcollage på en vägg. I centrum stod det "har ni bara lekt i dag"... från mitten var det linjer ut till fotografier på barnen, vad de gjorde under den fria leken, och under varje bild var det en liten "förklaring" vad barnen lär sig genom fri lek.

Hjälpas åt, ta ansvar, samspel, språkutveckling, turtagning, fysisk utveckling (finmotorik, grovmotorik), använda fantasi, lära sig nya saker, och många många fler saker som jag tyvärr inte kommer ihåg.

Jag tycker att det var ett oerhört bra initiativ. Just för att nå fram till "oss föräldrar" som får höra att "idag har barnen mest lekt inne/ute" etc, vad som är "syftet" med leken. Att se våra egna barn på foton tillsammans med små förklaringar om allt leken faktiskt ger dem gjorde att många föräldrar fick en annan respekt för barns lek, och dessutom var det ett mycket bra sätt för pedagogerna att framföra att de faktiskt "gör saker" även när de inte gör något :p

• Krake

Vår son går på Montessori-dagis, vilket innebär att de inte har några direkt fasta aktiviteter. Föredrar det framför att de ska ha kinesiska på måndag, fiol på tisdag etc

De leker mycket med vatten och målar - det ser jag på hans kläder  

Moster, inte monster.
  • jenjen79

Kom på att jag kanske ska säga att jag faktiskt är utbildad fsk/lärare (fsk- år6)...

Det är nog mycket där mitt problem är. Stort kontrollbehov och jag vet ju hur verkligheten ser ut och hur svårt det är att se alla barn - och att engagera dem på deras nivåer.

Och som sagt, jag vet att fri lek är enormt viktigt. Jag vill inte ta bort den, men jag vill se en medvetenhet kring den.

Fy,vad jag tycker det här är jobbigt.

• Lady T
    jenjen79 skrev 2011-10-20 18:46:08 följande:
    Kom på att jag kanske ska säga att jag faktiskt är utbildad fsk/lärare (fsk- år6)...

Det är nog mycket där mitt problem är. Stort kontrollbehov och jag vet ju hur verkligheten ser ut och hur svårt det är att se alla barn - och att engagera dem på deras nivåer.

Och som sagt, jag vet att fri lek är enormt viktigt. Jag vill inte ta bort den, men jag vill se en medvetenhet kring den.

Fy,vad jag tycker det här är jobbigt.
    Jag undrar om det inte kan vara både och? Dels att du själv är pedagog och därmed har en viss uppfattning om hur verksamheten ska/bör bedrivas... Och sen även att pedagogerna på förskolan de facto inte ÄR tillräckligt bra på att berätta om vad de gör om dagarna, och syftet med det de gör?

Kan du inte prata med personalen om att du gärna skulle vilja veta lite mer om verksamheten och vad de har för sig om dagarna?

Sen låter det ju som en väl stor barngrupp för så få personal, och då ser ju verkligheten så klart annorlunda ut jämfört med en förskola där de har mindre barngrupper och högre personaltäthet =/
Svar på tråden Vad gör de på era barns förskolor?