Vad gör de på era barns förskolor?
Jag har en treåring som går på en kommunal förskola. Han flyttades till storbarnsavdelningen (3-5 år) i början av hösten och där är det 21 barn och 2.75 ordinarie personal och 1 resurs.
Jag tycker om personalen och har hyfsat förtroende för iallafall två av dem, men har en känsla av att DE INTE GÖR NÅGOT om dagarna! När min son hade gått där i en och en halv månad och vi målade hemma sa han till exempel att "Dagis har inga färger" vilket fick mig att reagera - naturligtvis har de det men uppenbarligen har han aldrig blivit erbjuden att måla där liksom.
Det JAG skulle önska är att barnen hade någon form av organiserad aktivitet i mindre grupp varje dag. För att få prova på olika saker och för att få vistas i mindre grupper. Det behöver inte vara en stor aktivitet och behöver inte ta lång tid, en kvart kanske: Det kan vara att en grupp för höra saga medan en grupp ritar tillsammans med en vuxen och en tredje grupp leker någon lek ute. Jag förringar inte den fria leken men tycker bara att det är väldigt lätt att "gömma sig" bakom barnens fria val hela tiden.
I ärlighetens namn, jag vet inte själv om jag överreagerar. Hur är det på era barns förskolor?